Övriga forum > Vägforum

Söker exempel på bussfiler med "vänstertrafik" vid sidan av gatan

<< < (3/3)

Anders Noren:

--- Citat från: B10M skrivet 17 oktober 2020, 10:03:44 AM ---I Göteborg finns ju Östra Eriksbergsgatan-Sannegårdsgatan och Lergöksgatan.

--- Slut citat ---

--- Citat från: Ted Selander skrivet 18 oktober 2020, 07:09:32 AM ---Så blir det när en dubbelriktad bussgata löper parallellt med en dubbelriktad gata.
Ca 500 m av Östra Strandgatan i Jönköping är ett exempel, de båda gatorna är separerade med en låg refug.

--- Slut citat ---

Bästa exemplen hittills, tack!

Nico:
Ok. Det du var ute efter var alltså egentligen två gator bredvid varandra? En för vanlig trafik i bägge riktningar och en separat dubbelriktad kollektivtrafikgata parallellt och med en refug/räcke emellan?

Anders Noren:
Nja. Inte bara. Det kanske finns andra varianter - jag vet inte. Bra som dåliga. Vettiga som konstiga. Det är därför jag frågar. Vi har förvisso högertrafik för vägtrafiken (spårtrafik har sina egna förordningar) i det här landet, men vi har också en trafikförordning med långtgående möjligheter att specialreglera med lokala trafikföreskrifter. Om någon har gjort något avvikande så vill jag kolla hur de har gjort, både på marken och i föreskrifterna.

Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion