56X finns ej mer

Startat av Mr G, 24 januari 2009, 10:23:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



56X trafikerade sträckan Fridhemsplan - Lilla Essingen, och hade ändhållplatsen på Strålgatan inne på ön. Dvs mycket bättre tillgänglighet till hållplatserna än ordinarie 56:an, som i princip bara tangerade ön.

Jag vet inte när 56X försvann, men jag minns att linjen hade en rätt omfattande trafik. Kan väl inte vara så stor skillnad på resandet nu jämfört med då, så om inga Lilla Essingen-turer finns betyder det att det finns en betydande överkapacitet ut till Stora Essingen idag.
吉先生

K R

Hej!
Trevlig bild med blandade busstyper!
Likaså trevligt med dragbilen från Bilspedition och sopbilen från Sellbergs.

H23 5442 var den sista vagnen av typen H23 (5413-5442).
Den hade som enda H23 en avvikande interiörmålning, som gav vagnen ett lite ljusare intryck inombords.
5442 hade blivit begåvad med den beigegula innertaksfärgen även runt sidofönstren.
Denna ljusare invändiga design fanns vad gäller SL-Capitoler även på samtliga H30 och på H24 5468-5503.
De övriga var gröna i detta parti, som även var färgen från listen under sidofönstren och neråt på samtliga vagnar.
mvh K R


Ulf Berlin

Tja...
Hela Electrolux-anläggningen som låg på Lilla Essingen är ju helt borta nuförtiden,
och då försvann nog det mesta av 56X:s underlag.
Ledvagnar på 1:an och linje 49(som trafikerar Luxgatan och Luxparken M-F)
räcker uppenbarligen till./Ulf

Max W

Citat från: Mr G skrivet 24 januari 2009, 10:23:45 AM


56X trafikerade sträckan Fridhemsplan - Lilla Essingen, och hade ändhållplatsen på Strålgatan inne på ön. Dvs mycket bättre tillgänglighet till hållplatserna än ordinarie 56:an, som i princip bara tangerade ön.
Jag har ett kul minne från min tid på Stockholms Spårvägar. En höst när KTH hade "inspark" fick "nollorna" i uppgift att bära parksoffor. Polisen stoppade två gossar vid Kungsträdgården och undrade vad de höll på med. De visade då ett förfalskat köpekontrakt i vilket stod att gatukontoret sålt en bänk till dem. Flera polispatruller upptäckte två ynglingar lite varstans i stan under natten bärandes på parksoffan, men efter det första ingripandet tyckte poliserna närmast synd om grabbarna som hela natten var tvungna att kånka runt på denna soffa.
Hur det i verkligheten förhöll sig upptäckte föraren på första turen på 56 X när han kom till Strålgatan vid 6-tiden på morgonen. Där stod ett stort antal soffor i rad på gatan så han hade svårt att ta sig fram.
Max Widell

virtual1

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 januari 2009, 17:08:08 PM
Tja...
Hela Electrolux-anläggningen som låg på Lilla Essingen är ju helt borta nuförtiden,
och då försvann nog det mesta av 56X:s underlag.

Fas nu finns ju massa bostäder där istället, borde väl kunna fortfarande behövas trafik dit?

Max W

Citat från: virtual1 skrivet 24 januari 2009, 17:17:46 PM
Fast nu finns ju massa bostäder där istället, borde väl kunna fortfarande behövas trafik dit?
Jag undrar om inte linje 49 trafikerar Lilla Essingen nu. Det var tänkt så i alla fall innan jag slutade på SL 2006.
Max Widell

Ulf Berlin

Hej.
Som jag skrev ovan så trafikerar 49:an hållplatserna Luxgatan
och Luxparken på L:a Essingen nuförtiden./Ulf

Mr G

49:an har väl alltid trafikerat Lilla Essingen. Alltid och alltid, nåja, sen 1966 iallafall när Essingeleden öppnades.
吉先生

Ulf Berlin

Jo den har väl "alltid"gått till Liljeholmen,men aldrig"in"på L:a Essingen
som den gör nu, utan alltid trafikerat"ner till höger"som dagens 1:a?/Ulf

Mr H

Jag vill minnas att 49:an direkt efter invigningen av Essingeleden i riktning Lih gick rakt över Lilla Essingen och ut på Essingeleden via den påfart i vänstertrafik räknat som är stängd nu sedan många år tillbaka (sedan dagen H?). Som kuriosa hade den väl då också en lustig provisorisk hpl "Stora Essingen" på Essingeleden med träplf och trappor.

Sedan vad det gäller H23 5442 så vore det kul att få det där med inredningsfärgen belagd. Kul om du verkligen kommer ihåg att det var så! Jag har ett diffust minne av att ha åkt 5442 under dess sista levnadsår och att den då var grön inut men andra påstod att den hade varit vit en period. Förvånar mig i så fall om man målat tillbaka den till grönt. Jag kan minnas fel. Det där borde ju gå att se på en exteriörbild ex.vis i färg hur inredningen ser ut. Tyvärr är det svårt att se på Mr G:s bild.

Annars så började man ju med att måla om inredningen vid h-ombyggnaden av Capitolerna. 5451 som vi vet ju var första ombyggda H24:an var vit inuti vilket den väl inte var i v-trafik? Även 5445 vill jag minnas var vit inuti vilket ju avvek. Kanske var 5445 den andra H24:an att byggas om till h-trafik? (Den högre serien H24 har ju däremot alltid varit vit inuti). H23 började h-ombyggas i januari 1967 och kanske vagn 5442 var först att byggas om och kanske den då blev vit inuti? Vore kul om någon har en bild på 5442 där man ser att den är vit inuti! F.ö så målades även de sist reviderade Metropolerna vita inuti (bör vara 1963-64 någon gång. Förmodligen var Spårvägsmuseums reservdelsvagn 5182 vit inuti. Hoppas det blev dokumenterat innan den gick till skrot för det var förmodligen den sista kvarvarande som såg ut så!

Mr H

Jimmy

Hej.
Det är väl denna plats på Lilla Essingen som 49:an i motsatt riktning försvann "ner till höger", men idag går den rakt fram för att svänga vänster ner på Strålgatan - Disponentgatan.



Åsså lite linjehistoriker för 49:an och 56:an...

Jimmy

Linje 49
Linje 56




K R

Hej!
Uppgiften om inredningsdesignen  i H23 5442 kommer från Ulf Essén,
som på gamla Bussnack ursprungligen svarade på en fråga om baklamporna på H24.
Jag fick då, i det fallet, bekräftelse på att det var de 5 sista vagnarna (H24 5499-5503) som hade de större runda baklamporna,
av den typ som även H30 var utrustade med.
Som bonus kom då uppgifterna om inredningsmålningen i H23, H24 och H30,
samt att det var de 10 sista H24:orna (5494-5503) som hade fotoceller vid utgångsdörrarna i stället för de tidigare trappstegskontakterna.
mvh K R


Mr H

Nix, inte svängde till höger utan fortsatte rakt fram Essinge Brogata!

Körvägen riktning Lih blir alltså ....Mariebergsbron-Essinge Brogata-Essingeleden (v)...
Jag tror att man körde så vänstertrafiktiden ut. Jag minns att jag åkte med en H21 som
svängde höger in på Gamla Essinge broväg men föraren insåg sitt misstag och triangelvände då på första tvärgatan som jag tror heter Josefinagatan/vägen. Jag minns också att jag tänkte då att det där med att svänga ner här får han nog vänta med ett par veckor till. Den blivande linjeomläggningen var alltså känd. Jag tror att det här utspelade sig sommaren 1967.

Vad det gäller 5442 så är ju givetvis Uffe en källa så god som någon!
Men det skulle i alla fall vara intressant att se en bild på 5442 som är så tydlig att man ser
inredningsfärgen. Om inte annat skulle det vara intressant att veta när den fick den här färgen
och om dn verkligen målades tillbaka till grön (vilket låter helt osannolikt!)

Mr H

Mr H

PS!

Jag kollade De gamla spårvägskartorna på Spv-museets hemsida. Tyvärr finns inte 49:an utritad i den ihopslagna sträckan med 97:an då det ju säkert gjordes efter kartans tryckning. Däremot ser man hur både 96:an och 97:an gått rakt fram Essinge Brogata över Lilla Essingen och ut på Essingeleden. Dubbelriktat också. Hela linjedragningen ser väldigt konstig ut på Essingeleden i förhållande till hur vi är vana vid idag men det var så att då Essingeleden var ny var endast den östra delen invigd och därför körde man i provisorier på detta sätt (när invigdes den västra brodelen?). På Stockholmskartan 1967 är linjerna markerade att vika ner på Gamla Essinge broväg som vi är mer vana vid idag.

http://www.sl.se/upload/sparvagsmuseet/Karta_1966_staden/1966_staden.html

DS!

Mr G

Andra halvan av Essingeleden öppnades i samband med dagen H. Första året således dubbelriktad trafik, 2 filer nord- resp. 2 filer sydgående med endast halva nuvarande körbana öppen.
吉先生