Trafikförändringar T23 SL-trafiken

Startat av buskörare, 05 oktober 2022, 11:42:34 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

IvveRivve004

"Den är också enda bussen för de som bor i området kring Karlbergsvägen mellan S:t Eriksplan och Norra Stationsgatan."
Om man då räknar bort 72:an som inte går på helgerna

846

Ah, helt rätt - jag glömde 72:an. Som nämnt går den inte på helger och inte heller på vardagar efter ca kl. 18.30. Det blir lätt att man glömmer att den finns om man som jag mest åker buss på kvällar och helger.

Att 72:an inte går alls på helger var också en försämring Keolis införde för några år sedan, vilket gjorde att kvarteren kring Valhallavägen öster om Banérgatan blev helt utan busstrafik på kvällar och helger då de också lagt ned 56:an till Hakberget.

Maven

Linje 72 gick väl inte särskilt många år på helger, utan 70-serien var ju ursprungligen högtrafiklinjer för vardagsrusningen, som inte ens alltid trafikerades mitt på dagen, och aldrig på helger. Men i sak har du förstås rätt, för 72:ans helgtrafik tillkom väl i den stora linjenätsomläggningen år 2015 då linje 42 försvann och den delvis ersattes av linje 72.

Bussmicke

402X verkar vara borta, hittar ingen tidtabell på SL:s hemsida men den står kvar på hållplatsen vid Danvikstull där jag var igår. Tidtabell fanns man missade kolla giltighetstiden.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Daniel P


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

B10M

Nu har linje 663 återgått till att vara en ringlinje. Efter Lindönäs går den moturs runt Gällsta. Låter klokt då man sparar 20 minuter på det.
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V663b.pdf

L. Gornitzka

Ser ut som det vart en till extra åtgärd efter protesterna mot att göra trafiken anropsstyrd utanför Vallentunas centrum. Först att man lät 662Y ta över 662:s "gamla" sträckning, nu återinför man 663 i dess "tidigare" form.
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

buskörare

Vissa avgångar är fortfarande anropsstyrda.

B10M

Citat från: L. Gornitzka skrivet 31 januari 2023, 13:50:41 PM
Ser ut som det vart en till extra åtgärd efter protesterna mot att göra trafiken anropsstyrd utanför Vallentunas centrum. Först att man lät 662Y ta över 662:s "gamla" sträckning, nu återinför man 663 i dess "tidigare" form.

Nej, det är fortfarande ingen trafik till Fredens vägskäl och Lindö säteri.