Keolis 1562 på ovanligt äventyr

Startat av Ashnton, 02 december 2021, 16:10:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ashnton

Keolis 1562 utförde under den gångna morgonen några varv på linje 71.

Sickla Köpkvarter.


Backen upp från Nacka strand.


Vikdalsvägen.


Mvh Anton
Fototeknisk kritik mottas tacksamt!

Ulf Berlin

Läckra bilder :)
71an är ju en typ av x7x linje ;D/ulf

marciza

Jättefina bilder men återigen ett bevis på att Keolis har för få 2-axliga bussar i Fredriksdal.

B10M

Det vet jag inte, Keolis har alltid kört mycket ledbussar på 71:an

Walter

Citat från: marciza skrivet 03 december 2021, 01:33:50 AM
Jättefina bilder men återigen ett bevis på att Keolis har för få 2-axliga bussar i Fredriksdal.

Är det olämpligt att köra led på L71 eller varför finns det annars för få 2-axliga? Led ger ju viss större kapacitet och plats för fler resenärer.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ashnton

Enda anledningen till att det skulle vara olämpligt med led på 71 som jag kan komma på är linjens rätt så låga belastning, kortvagn skulle räcka på nästan alla turer. Däremot är det inga problem att komma fram med ledvagn längs linjen.
Fototeknisk kritik mottas tacksamt!

IvveRivve004

Ska man fylla på med vagnar i Fredriksdal tycker jag att man borde ta från Gubbängen. 75xx tycker jag fungerar jättebra om man ska köra linjerna 53, 69, 71, 76, 93, 96, 144, 160, 168 och 188. Men ska man köra linjer som 55, 57, 74 och 164 så är det nog bättre med 76xx.

Fredde

75-boggi? Köra kanske, men som resenär? Njäe....
Boggi är inte lämplig på 188, framförallt inte vissa tider på dygnet.
Jag brukar åka hem kl. 15:31 från Gullmarsplan, men det är precis att alla kan trycka ihop sig i en ledvagn på den avgången.
Verkar vara någon skola som slutar så barnen/ungdomarna hinner med den avgången, för det är till största delen dessa som är med då.

Resenären

71 har iallafall tidigare också körts från Björknäs i ibland i omlopp med 443 inte minst på helger. Men det kanske ändrats sedan i somras.

Fredde

Jag minns när 71an på Nobina-tiden kördes med 6852-6864, det var återkommande synpunkter på fullsatta bussar.
Varför skulle linjen ha fått färre resenärer när det har byggts mer längs linjen på senare år och att det nu skulle räcka med en 12-meters?

IvveRivve004

På senare tid har ju Tvärbanan förlängts till Sickla och där kan man byta till andra bussar (som linje 409, 413 eller 422).

KollekLover

Det mesta som byggs längs sträckan är väl långt ifrån klart.
Så har alltså resenärer från tvärbanan och Sjöstaden till Sickla, Järla och Nacka Forum gått över tvärbanan och linje 409-420?
Trodde de flesta resenärer kom från Jarlaberg/Nacka Strand och Östra Södermalm till Sjöstaden.

Att 71:an som har gått ända till Kungsträdgården/Norrmalmstorg förut nu går inte ens ända fram till Slussen måste förstås också påverka resandet.

B10M

Citat från: Fredde skrivet 05 december 2021, 14:29:14 PM
75-boggi? Köra kanske, men som resenär? Njäe....
Boggi är inte lämplig på 188, framförallt inte vissa tider på dygnet.
Jag brukar åka hem kl. 15:31 från Gullmarsplan, men det är precis att alla kan trycka ihop sig i en ledvagn på den avgången.
Verkar vara någon skola som slutar så barnen/ungdomarna hinner med den avgången, för det är till största delen dessa som är med då.
Problemet med 188 är ju att man har alldeles för låg turtäthet. Halvtimmestrafik på vardagsförmiddagar och hela dagen på söndagar är extremt dålig turtäthet för en linje med så många resenärer. Med en mer rimlig turtäthet skulle boggibussar fungera utmärkt stora delar av dygnet.