Bussavgångar var 3e minut...

Startat av Ulf Berlin, 08 juli 2021, 20:18:21 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...kommer att kunna upplevas nästa vecka i söderort i Stockholm :)
https://mitt.sl.se/ficktid/Sommar/S13S.pdf
D v s att 3 bussar kommer var 10e minut.../Ulf

jocke

4 är det till och med.

00, 03, 06, 09, 12 , 15 osv osv.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Bältes-Assar

Ingen av er verkar kunna räkna, men 3 är mer rätt eftersom det är 20 avgångar på 60 minuter = 3,33... avgångar per 10 minuter.

Bussmicke

Noterar...

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

"Glömde"faktiskt denna  ;).../Ulf

jocke

Citat från: Bältes-Assar skrivet 09 juli 2021, 22:21:45 PM
Ingen av er verkar kunna räkna, men 3 är mer rätt eftersom det är 20 avgångar på 60 minuter = 3,33... avgångar per 10 minuter.

Jag tycker då att avgång 06, 09, 12 och 15 alla är inom ett 10 minuters spann. Men du kanske går efter någon annan klocka än mig?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

F.Å

3,33 i snitt innebär naturligtvis att inom var tredje tiominutersperioder blir det fyra avgångar medan det i de andra bara blir tre. Om perioden 06-15 har fyra avgångar så har nästföljande period (16-25) bara tre. Period 26-35 likaså... osv..

B10M

Citat från: jocke skrivet 10 juli 2021, 12:08:08 PM
Jag tycker då att avgång 06, 09, 12 och 15 alla är inom ett 10 minuters spann. Men du kanske går efter någon annan klocka än mig?
Det är ett väldigt underligt sätt du räknar på. Man kan lika gärna säga att 59-minuterstrafik är samma som 2 bussar i timmen. Eller att 10-minuterstrafik är 2 bussar på 11 minuter.

Ted Selander

Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 juli 2021, 20:18:21 PM
...kommer att kunna upplevas nästa vecka i söderort i Stockholm :)
https://mitt.sl.se/ficktid/Sommar/S13S.pdf
D v s att 3 bussar kommer var 10e minut.../Ulf

Trådskaparens rubrik är ju alldeles sann, sedan körde Ulf i diket med "var 10:e minut".

jocke

TS skrev "D v s att 3 bussar kommer var 10e minut.../Ulf"

Men det är ju faktiskt 4 bussar som kommer under de nästkommande 10 minuterna som passerar. Om man utgår från att nästa bussavgång är den första, dvs när man börjar räkna.

TS skrev heller inget om "i snitt" så det förstår jag inte varför folk babblar om. TS skrev att det kommer 3 bussar var 10e minuter, vilket är fel, det kommer 4 bussar var 10e minut.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Walter

Det går 20 avgångar på sextio minuter med jämn fördelning under timmen. Om man då samtidigt hävdar att det på 10 minuter avgår fyra bussar och det finns 6st "10 minutare"per timme blir det 24 bussar.

Man kan för en enskild period om 10 minuter påstå att det avgår fyra bussar men inte när man pratar om genomsnitt vilket jag upplever var TS intention.

Att hävda fyra bussar per tio minuter fungerar som sagt bara om man väljer specifika intervall på tio minuter. Inte alla. Minuttal 10-20 blir det bara tre avgångar. Och i dessa fall är regeln jag fick lära mig på matematiken i skolan att man använder passande utbud, dvs i dett fall fem bussar per kvart men jag anser egentligen inte att TS har fel.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

B10M

Säger man att det kommer en buss var 10:e minut så menar man ju att det kommer en buss varje 10-minutersperiod. Inte att det kommer en buss var tredje 10-minutersperiod (en buss i halvtimmen). På samma sätt så innebär 4 bussar var 10:e minut att det kommer 4 bussar varje 10-minutersperiod, inte 4 bussar var tredje 10-minutersperiod och 3 bussar övriga 10-minutersperioder. Var=Varje. Man kan avrunda 3,33 till 3 men man kan inte avrunda 3,33 till 4.

Ulf Berlin

Då jag glömde smileysen,framgick det inte att jag menade att p g av trafikljus och 3 bussar kommer efter varandra var 10e minut.../Ulf

Bältes-Assar

Ja Ulf, det blev en festlig tråd! Helt nya möjligheter öppnar sig :-)

Ulf Berlin