Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.


homer

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 augusti 2020, 14:16:15 PM
Jag tror inte att Nobinas krav lär vinna gehör heller eftersom de inte levde upp till kraven för att få vara med på det möte de menar att de blivit utestängda från och därmed blivit särbehandlade för som jag förstått det.
Det intressanta är dock att så många överklagade och att de gjorde det på olika grunder vilket gör det intressant att följa.
Jag gissar att detta kommer att bli en utdragen process eftersom det finns flera möjligheter att överklaga det beslut som kommer oavsett utslag.
Ta Skåne som exempel där förvaltningsrätten gick på Skånetrafikens linje vilket ledde till att Keolis överklagat även det beslutet.
Om samma sak händer här är det minst tre-fyra olika entreprenörer som skall ges möjlighet att överklaga och om det gynnar en part lär de andra överklaga...


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Jag tror ju och hoppas lite att detta är början på slutet för upphandlingar av den modell vi använder nu, de intressanta är ju om bussbolagen själva förstår det när dom överklagar.

Politikerna och tjänstemännen är troligen inte glada över att vi kanske får utdragna rättsprocesser och försenade trafikstarter som kostar multum.

Walter

Hur ska det göras istället?
Visst överklagan drar ut på tiden men det är ju en grundläggande rättighet att få något prövat om man anser sig felbehandlad och huvudmännen måste göra tydliga krav och bedömingar. Som mäns ovan i tråden fick några entreprenörer rätt i Östergötland efter överklagande.
Att bara överklaga för att man är den dålig förlorare tror jag inte sker. Sen kan man såklart tolka saker olika.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Om man som beslutsfattare prompt ska låsa sig till enbart den enda tankebanan med dessa allt större och större trafikområden, där de jämbördiga utländska storbolagen kämpar om få köra med rätt stora vinster; då får de nog acceptera att det blir gott om rättsliga händelser i form av dessa överklaganden. Det blir ju i förlängningen den situation man själv skapar.

homer

exakt, och därför kanske vi på sikt kan hoppas på en förändring. jag har inte svaret på hur de borde se ut men jag jobbar själv i ett trafikområde som enligt mig är för stort, dessutom är de ständiga besparingar och ingenting får kosta pengar,  den allmänna stämningen bland personalen  är urusel.

virtual1

Citat från: Buzzlover skrivet 24 augusti 2020, 14:48:08 PM
Skulle jag få gissa så får vi mer svar imorgon då Trafiknämnden har möte, men saknaden av information när överklagan ska behandlas är ju lite synd kan man tycka.

Hände inget på mötet????

VincentJkpg


buskörare

Citat från: virtual1 skrivet 26 augusti 2020, 16:47:42 PM
Hände inget på mötet????

Mötet är imorgon. Fel datum eller framflyttat, vet inte. Men imorgon ska trafikförvaltningen ha möte.

Niclas Wennerlid

Trafikförvaltningen ska ha möte?
Jag kan säga att de flesta av oss på Trafikförvaltningen har ganska många möten varje dag, det finns inget uppseendeväckande med det Buskörare..

Trafiknämnden hade däremot möte igår eftermiddag.

Gällande överklagandet av E34, E35 och E38 så lär beslut dröja ett tag till, enligt besked i dag så har Förvaltningsrätten inte ens utsett handläggare än.

// Niclas

buskörare

#1254
Oj, ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag skrev fel.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

S Svensson

Enligt ett meddelande på ett annat forum har Vy fått sig tilldelat tre olika områden i Tröndelag. Alltså området där Trondheimm ligger.

Fredde

Trafiknämndens sammanträde tisdag den 22 september 2020:

Förlängning av tilläggsavtal för buss- och lokalbanetrafiken med anledning av coronoapandemin.

...längst till och med den 31 mars 2021.


https://www.sll.se/politik/politiska-organ/trafiknamnden/sammantraden-och-handlingar-ar-2020/22-sep-2020/

igel

Hör kanske i egentlig mening inte hemma under upphandlingar, även om det är en tilläggsavtal. Eftersom det inte tycks påverka de ordinarie avtalsperioderna. Norrorts, Norrtäljes och Roslagsbanans upphandlingar lär ju rulla på ändå.

elliot

Hej liten fråga när kommer beslutet om Nacka/Värmdö??

Buzzlover

Nacka/Värmdös upphandling har skjutits upp då den ska ändras så den är "coronavänlig" alltså ska den upphandlingen justeras så att den inte kommer att kunna överklagas pga dom "Corona-anledningar" som angetts i överklagan för Norrort/Norrtälje och Roslagsbanan
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!