Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Ekerö och Märsta utgör startskotten för nästa upphandlingsvåg av busstrafiken i SL-land, därefter kommer avtalen i Råsta och Norrort såvida inte Arriva utnyttjar optionen och kör vidare till 2022.
Busstrafiken i Huddinge, Botkyrka, Söderort, Nacka, Värmdö och Norrtälje har trafikstart under sommaren/hösten 2021 om jag inte är ute och cyklar.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 februari 2017, 21:48:16 PM
Ekerö och Märsta utgör startskotten för nästa upphandlingsvåg av busstrafiken i SL-land, därefter kommer avtalen i Råsta och Norrort såvida inte Arriva utnyttjar optionen och kör vidare till 2022.
Busstrafiken i Huddinge, Botkyrka, Söderort, Nacka, Värmdö och Norrtälje har trafikstart under sommaren/hösten 2021 om jag inte är ute och cyklar.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Man kan nog gissa att ett antal av dessa avtal kommer att förlängas, om inte annat för att undvika ett antal samtidiga trafikstarter.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 februari 2017, 21:52:58 PM
Man kan nog gissa att ett antal av dessa avtal kommer att förlängas, om inte annat för att undvika ett antal samtidiga trafikstarter.

Fast Huddinge, Botkyrka, Söderort respektive Nacka/Värmdö är ju tidsbestämda redan. De har diskuterats här tidigare att de är på 10 år, men det fanns en möjlighet att säga upp dem redan 2019. Dock har Keolis där redan blivit lovade att få köra till 2021. Nobina lär ju också (kanske också redan är taget), få till 2021 - vilket också är maxtid för avtalet.

Råsta(och Bromma icke att förglömma) är väl dock till 2022 och Norrort till 2023 (januari), om de utnyttjar optionen. Sedan är väl frågan om man vill ha start i januari där. Var ju rätt bökigt förra gången.

Så det lär nog blir rätt ihoptryckt ändå. Arriva har väl haft större problem också med Norrort än Råsta/Bromma. Så tipset är väl att man kanske vill ha optionen i det senare fallet, men kanske inte för Norrort. Men den som lever får se.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Fredrik Gelin

Det låter rimligt, Norrort har ju vad jag förstått varit en relativt dyrbar erfarenhet för Arriva.
Trafikstart i Januari var inte så optimalt, inte heller midsommar som i Norrtälje, men det är kanske inte något som SL kan/vill ändra på.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Ersa

Trafikförvaltningen borde väl lätt kunna bestämma sina trafikstartsdatum i god tid före nya upphandlingar. Och de borde väl själva vara måna om att övergångarna sker så smidigt som möjligt?

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 13 februari 2017, 21:00:33 PM
Trafikförvaltningen borde väl lätt kunna bestämma sina trafikstartsdatum i god tid före nya upphandlingar. Och de borde väl själva vara måna om att övergångarna sker så smidigt som möjligt?

Problemet är väl att de som kan något om praktisk trafikdrift inte längre verkar ha något inflytande i upphandlingsprocesserna. Om man inte är medveten om att det är ett problem, så är det ju svårt att undvika misstagen. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lasse i Bdn

Nya upphandlingar Norrbotten

Linjerna 103, 104, 105, 108, 110, 111, 113 samtliga inom Arjeplogs kommun

Anbud tillhanda 17-04-06

mittlinje

Västtrafik har idag kommit ut med Kungsbacka/Onsala, mellersta Bohuslän samt skoltrafik Munkedal.

1896

Citat från: mittlinje skrivet 09 mars 2017, 07:21:35 AM
Västtrafik har idag kommit ut med Kungsbacka/Onsala, mellersta Bohuslän samt skoltrafik Munkedal.

Exakt vad innefattar "mellersta Bohuslän" ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 09 mars 2017, 12:26:52 PM
Exakt vad innefattar "mellersta Bohuslän" ?

Med "Mellersta Bohuslän" brukar man avse Sotenäs, Munkedals och Lysekils kommuner.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare


Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 09 mars 2017, 18:57:50 PM
Så optionsåren är bara 2 på E20?
Nä, vet inte vad som blev fel ovan. Som i några andra avtal är det inte formulerat riktigt som option, utan snarare som en rätt att säga upp avtalet efter 8 år, men gäller annars tills vidare och längst till och med 12 år. Så bra att det blev korrigerat! Däremot finns ytterligare en möjlighet till förlängning, ifall nästa upphandling blir överklagad etc, och den är satt till högst 2 år. Det måste det som blivit fel ovan.

Detta innebär dock att man inte är garanterad några fyra år, om man inte träffar ett tilläggsavtal. Efter det att 8 år passerat kan alltså SL säga upp det när som helst (givetvis att det finns en uppsägningstid - den är på 3 år för Arriva och 2 år för SL. Så om Arriva vill hoppa av etapp 1 redan efter 8 år, måste man alltså meddela det i augusti i år och för Norrortsdel i januari nästkommande år. Vill SL säga upp det, har man dock ytterligare ett år på sig att besluta. En utvärdering av E20 borde väl dock vara på gång just nu.   
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Kan man på något vis få reda på om avtalet sägs upp efter 8 år? Eller är det bara att avvakta en ev upphandling? Jag hoppas det sägs upp, ingen tjänar ju på det som det är nu.

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 10 mars 2017, 19:17:56 PM
Kan man på något vis få reda på om avtalet sägs upp efter 8 år? Eller är det bara att avvakta en ev upphandling? Jag hoppas det sägs upp, ingen tjänar ju på det som det är nu.
Jo, SL tjänar på det. Upphandling kostar och trafiken i Norrort är billig för huvudmannen. Men kvaliteten kan ju alltid diskuteras.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 10 mars 2017, 19:17:56 PM
Kan man på något vis få reda på om avtalet sägs upp efter 8 år? Eller är det bara att avvakta en ev upphandling? Jag hoppas det sägs upp, ingen tjänar ju på det som det är nu.

Jodå, det kommer nog kommuniceras. SL har alltid en utvärdering av avtalen inför det att tidsgränsen för när det blir möjligt att säga upp närmar sig. Skulle tro att den pågår just nu. Av den kommer det nog framgå om Arriva vill kliva av, eller om SL vill bryta avtalet. Det senare tror jag dock inte på. Även om det finns kvalitetsbrister, klarar man ju ändå den miniminivå som SL kräver. Troligen är det även här bättre för SL att ge lite bonus om kvaliten förbättras, än att påbörja en ny upphandling.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist