Kungsängens station nu

Startat av Bussmicke, 31 juli 2023, 13:36:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Första ommålade före detta Uppland?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost


Walter

Bussen ägs nu av Junior o CO
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

pegee

Det var en otroligt ful lackering.
Man har bara sprayat rött över det hela.
Inga detaljer har maskerats!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Fredde

Det är väl billigast så...
Jag vet inte hur noga det är numera med andra detaljer än rött/blått samt ett vitt streck på sidan när det gäller målningen.
Tidigare fanns det ganska detaljerat om hur bussarna skulle se ut. Rätta mig om jag har fel men det var väl bland annat hur stora siffrorna för individnumret/vagnsnumret skulle vara och dess placering, vitt runt bakrutan på de röda bussarna etc.
Upplevelsen sett från åhörarläktaren känns som att man nu för tiden mer siktar in sig på små dekaler och hur de ska se ut än att bussarna ser ut "på samma sätt" sett till dess målning och med det skapar ett enhetligt intryck.

Sen att denna buss har noll dekaler kan man ju också ha tankar kring, kanske skillnad på något som enbart går på ersättningstrafik...?

Nico

Det finns fortfarande en designmanual för hur vagnarna ska se ut. Detta på bilden ovan är ju dock inte en SL-buss utan bara något som försöker att likna det. Dessa bussar (hos olika mindre firmor) används även till annat, men flyger ofta under radarn då många tror att det är en SL-buss.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Walter

Det har ju skrivits här på forumet att ersättningstrafik ska utföras av bussar i SL design med biljettvalidering etc
Är inte detta ett (mindre lyckat) försök att klara det kravet? De har ju annars ingen anledning att lacka om lacka om bussen så här.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Finns mig veterligt inga färgkrav för ersättningstrafikens bussar även om det finns vissa önskemål. De ordinarie SL-bussarna räcker dock inte till vid större ersättningstrafiksbehov. Överlag är det primära att det finns fordon att tillgå och övervägande delen av de fordon som används är olika former av inlejda fordon som öht inte ser ut som ett SL-fordon. Inte heller har de inbyggd biljettvalideringsutrustning eller annat.

Att ett par av de mindre skuttfirmorna (som ofta hyrs in för ersättningstrafik) målar en del bussar röda handlar mera om annat om man ska prata anledning till valet av lack. T.ex. reagerar ingen (typ polisen) på ifall dessa bussar kanske körs på platser där de inte får vara. Dvs. inte många funderar på vad en "SL-röd" buss gör i innerstan trots att den kanske är äldre och inte får gå i miljözon, kanske saknar längddispens etc. för vissa gator och annat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Sputnik

Man tycker ju att åtminstone de två stora på wetlease inom SL-trafiken, Junior och Ofgrulia borde avhålla sig från såna där bastard-målningar. Antingen SL-röd målning eller helvitt!

Jo

Finns det kanske till och med begränsningar i vilken omfattning ersättningsbolagen får lackera SL:s logga på sina fordon? (Om de nu kanske inte ens kör ersättningstrafik för SL majoriteten av tiden i trafiken.)

Sen kanske det inte är hela världen att de inte ser ut exakt som SL:s ordinarie fordon. Däremot skulle det ju inte skada ifall man skulle få till skyltningen istället för att bara köra papperslapp i rutan. (Om det nu fortfarande är så att man enbart kör med i huvudsak papperslappar)

Bussmicke

Citat från: pegee skrivet 31 juli 2023, 20:29:13 PMDet var en otroligt ful lackering.
Man har bara sprayat rött över det hela.
Inga detaljer har maskerats!
Bättre det än alla andra bussar...

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Sputnik skrivet 03 augusti 2023, 13:17:02 PMMan tycker ju att åtminstone de två stora på wetlease inom SL-trafiken, Junior och Ofgrulia borde avhålla sig från såna där bastard-målningar. Antingen SL-röd målning eller helvitt!
Helvitt Nej tack.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sputnik

Alternativt helsvart, grisrosa eller mintgrönt  ;) Jag tänkte mest för att ha något neutralt om man kör på olika uppdrag!

John P

Så länge färgnyansen är rätt och linjer och dekaler placeras rätt så kan nog knappast SL ha några invändningar. Det kan ju mycket väl vara så att bussen kommer att förses med dekaler vad det lider. Att det däremot inte alls är så snyggt med helfärgad front istället för t.ex svarta fält runt strålkastarna är däremot en annan femma. Däremot var väl nästan alla dessa bussar " fellackerade " när de gick i UL-trafiken, då var de gula runt strålkastarna. Tyvärr inte en nyhet att bussar lackas så här, men bryr sig gemene man så speciellt mycket, nej det tror jag knappast.. Hittade detta inlägg med bilder från Norrtälje, även där bussar som är helröda i fronten. https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76152.0
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Bältes-Assar

Vad är det ni menar som är "fel" egentligen? Det där med att ha nån sorts ögonskugga kring strålkastarna är väl ingen naturlig design utan snarare något som man har hittat på för att lyktorna är så små att man knappt ser dem när bussen t.ex är vitmålad. Men på en röd buss är ju inte det något problem, och dessutom går rött och svart dåligt ihop. Dock är det ju fortfarande fult med små lyktor, men det får man liksom leva med.