Dagens rumänska och moldaviska höftskott

Startat av Fredde, 28 juli 2023, 12:27:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Under förmiddagens promenad här i Cluj-Napoca fastnade några bussar framför kameran.
Mycket är trådbussar och spårvagnar, men det finns även rena dieselbussar också.
Skickar med en bonusbild på en skapelse som sågs vid tågstationen.

Imorgon kör vi vidare till Chișinău, där jag senast var 2014.








Fredrik Gelin

Trevliga bilder, ser fram emot fortsättningen.

Loket verkar vara ett CFR 150 likvärdigt med tyska BR52.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Fredde

Tack!
Ja något ska nog fastna även här i Moldavien.
Första spontana tanken är att vagnparken till stor del är liknande den som man hade vid mitt tidigare besök 2014.

Bussmicke

Buss 107, en Astra, ser ut som en Iveco..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Ja det kan jag hålla med om, det ska tydligen finnas något samband dem emellan.

Här i Chișinău finns det någon enstaka normalgolvad gammal Ikarus kvar, men de blir allt mer sällsynta och jag har hittills bara sett en enda.
Nu rullar det istället nyare fordon från bland annat japanska Isuzu och belarusiska BKM Holding (Belkommunmash).
Någon enstaka MAN har också siktats på håll, en var ljusgrön med gastankar, full AC och höga stolsryggar. Det skrek västimport om den. :)
Ska se om någon kan fastna på kameran imorgon då det ska bli mer fotovänligt väder.

Här står lite mer om ett test man gjorde för några år sen av denna udda skapelse i belarusiska staden Gomel, ni får bortse från att presidenten har en egen flik på sidan:
 https://eng.belta.by/economics/view/in-pictures-two-new-generation-long-range-electric-buses-will-be-tested-in-gomel-145997-2021/

Fredde

Kom på att det blev en bild i regnet tidigare idag.


Bussmicke

Den där udda skapelsen får mig att tänka på den där provbussen i Malmö som fanns tidigare, nummer 1004 hos Nobina.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

repesorsa

VDL-bussen är ju i Helsingfors regiontrafiks HSL/HRT:s färger :)

Walter

Nobina 1004 var en Volvo 7900 i något slags BRT utförande.

Du tänker inte på Scanian 3208 med VH kaross som "bara" var 18m istf de hela VH byggena på 24m i Malmö?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Här kommer ett gäng blandade fordon från dagens promenad här i Chișinău. :)
Imorgon lämnas landet och den långa resan hemåt påbörjas.






















Fredde

Citat från: repesorsa skrivet 31 juli 2023, 22:24:24 PMVDL-bussen är ju i Helsingfors regiontrafiks HSL/HRT:s färger :)

Aha, mer än jag visste. Tack! :)

Fredde

Citat från: Bussmicke skrivet 31 juli 2023, 16:04:04 PMDen där udda skapelsen får mig att tänka på den där provbussen i Malmö som fanns tidigare, nummer 1004 hos Nobina.

/Bussmicke
www.bussmicke.se



Ja de delar en del utseendemässigt, absolut.