Många av innerstadsbusslinjerna (Stockholm) bytte i vart fall Tjänsteturlista något år 1968 eller senare den 10 juli.
Men vilket år och varför?
Likaså stämmer inte Tabellnummer 30 in på ordinarie ordning?
(http://www.bilddump.se/bilder/20200606223325-188.151.177.37.jpg)
Jag kollade i min dator vid klockan nere vid höger och gick sedan bakåt i den kalender som den har, och kom fram att det fanns en fredag den 10:e juli "1970", nästa kom inte förrän 1981.
Tack Jörgen,
då återstår frågan varför nästan alla linjer bytte turlista mitt i sommaren 1970 och varför tabellnummer 30?
Funderade lite på om det som står tryckt nere i kanten på alla 3 turlistorna, "Bl 160x 2.68" kanske skulle det kunna dateras till att dessa trycktes redan i februari 1968?
Då kunde det vara en äldre turlista som användes igen 2 år senare, därav det klistrade märket på dem?
Fler frågor än svar just nu!
Nix,
det där är klassiskt blankettnummer.
Bl (blankett) 1601 (SL Turlista Måndagar-Fredagar) utgåva (tryckt) 2.68 (februari 1968).
Blanketten användes intill den var slut och återvanns i omtryck flera gånger. Här är ett exempel 18 år senare för spårvagnslinje 120. Samma blankettnummer.
Men notera att blanketten försetts med nya SL-märket efter 1977.
(http://www.bilddump.se/bilder/20200607100423-188.151.177.37.jpg)
Vad med innehållet? Skiljer sig trafiken från andra sommarturlistor?
Jo, det är ju en ledtråd.
Dagtrafiken alla veckodagar ca klockan 10.00-16.00 är kraftigt reducerad i denna tabell 30.
Linje 41 m-f t.ex neddraget från åtta minuters trafik med 10 vagnar till 12 minuters trafik med sju vagnar.
Däremot är det samma utbud i rusningstrafiken.
Kan det alltså ha varit en större personalbrist som gjorde sig påmind?
Hej.
Linjerna 50X, 54B och 56E drogs in pga personalbrist 1970-07-10.
Trafiken återupptogs 1970-08 (oklart vilken dag) i samband med förbättrad personaltillgång.
Jimmy
Tack Jimmy,
då har vi anledningen - personalbrist och kanske akut därtill.