Linjebuss och Connex Östgötabussar del 1 (1800-1804)

Startat av Ebermark, 04 januari 2022, 21:06:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Tänkte starta en liten bildserie med Linjebuss/Connex bussar i Östergötland för sisådär 15-20 år sedan. Linjebuss tog hem en stor del av Östergötlands busstrafik (landsbygdstrafik i hela länet samt stadstrafiken i Motala, Mjölby och Finspång) i en upphandling med trafikstart i juni 1998. Många bussar från främst Näckrosbuss men även ett antal från Swebus togs över i samband med detta. Ledbussarna som togs över fick nummer 1800-1860, de tvåaxlade bussarna fick nummer 1900-1950 och expressbussarna som togs över fick nummer 1875-1893. I juni 1999 togs även stadstrafiken i Linköping över efter att Näckrosbuss kört den på underentreprenad i ett år. Då tillkom ytterligare bussar från Näckrosbuss i nummerserierna 1951-1957 samt 3460-3511.

I juni 1999 började jag köra extra hos Linjebuss i Linköping parallellt med mina studier på Universitetet. Fortsatte med busskörandet fram till 2004 och det hann bli många bilder på bussarna under mina pass.

Börjar med fem stycken ledbussar från 1985 med Linjebuss-nummer 1800-1804. Dessa fem bussar levererades till SJ Buss i Östergötland i början på 1985 med nummer 2396-2400. De togs över av Linköpings Trafik 1989 och fick där nummer 5269-5273. Dessa nummer behöll bussarna när Näckrosbuss köpte Linköpings Trafik 1994. 1995 renoverades bussarna och fick matrisskyltar, nya passagerarstolar, AC etc. Till Linjebuss kom de alltså 1998 och rullade i ordinarie trafik fram till juni 2004 när de nästan 20 år gamla togs ur trafik.

Connex 1800, fd SJ 2396 och Lita/Näckrosbuss 5269. Foto vid Ledberg utanför Linköping oktober 2003.


Linjebuss 1801, fd SJ 2397 och Lita/Näckrosbuss 5270. Foto på Garnisonsområdet i Linköping maj 2002.


Connex 1802, fd SJ 2398 och Lita/Näckrosbuss 5271. Foto utanför Vikingstad en kall septemberdag 2003.


Linjebuss 1803, fd SJ 2399 och Lita/Näckrosbuss 5272. Foto i depån i Barhäll Linköping april 2001.


Slutligen Linjebuss 1804 med en bild på aktern samt förarplatsen. Fd SJ 2400 och Lita 5273. Foton i Brokind februari 2002





Ulf Berlin

Tack för bilderna och ser fram emot fler :)
Bilden på 1802 var riktigt fin./Ulf

Bussmicke

Stort tack för bilder på bussar från en intressant tid.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Fina bilder. Förarplatsen känner jag igen och biljettmaskinen har jag jobbat mycket med. Rätt  enkel använda och eftersom nästan alla länsbolag använde samma maskin kunde resenärer använda sina kort över stor del av landet.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mack

Riktigt trevliga foton!
Dessutom kul att få se aktern för kanske ovanlighetens skull.

Första fotot hade jag för övrigt inte tackat nej som fondtapet, haha..vackert!

Tommy H

Här en egen bild på fd LiTA/Näckrosbuss 5271 tagen vid gamla godsmagasinet vid Linköpings station med min far poserande framför.
Som synes har SJ-loggan precis tagits bort och LiTAs har ännu inte satts på plats.

Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Ebermark

Trevligt! På din bild är den drygt 4 år och har otroligt nog 15 år kvar i tjänst

Kvarne

Mycket trevlig bildserie.

Minns att jag 2004(tror jag det var) hade vägarna förbi den delen av landet och fångade dessa gamlingar uppställda i en av depåerna och reagerade på att dessa öht fanns kvar. De blev väldigt gamla för sin ålder i trafik.

Trevliga saknade vagnar helt enkelt. Om jag inte missminner mig fel så skickades flera av dem på export via Busmarket efter avslutad tjänst.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kvarne

Hittade en av dem i mitt fotoarkiv efter avslutad tjänst....

Connex 1800 hos Busmarket 2005-11

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kvarne

Hittade dem!

Besökte depån i Norrköping 2004-06 och då stod dessa uppställda där med lite annat trevligt från 80-talet.


Connex 1801





Förarplats 1801


Inredning

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Lars-Håkan_E

Citat från: Kvarne skrivet 07 januari 2022, 10:26:16 AM
Mycket trevlig bildserie.

Minns att jag 2004(tror jag det var) hade vägarna förbi den delen av landet och fångade dessa gamlingar uppställda i en av depåerna och reagerade på att dessa öht fanns kvar. De blev väldigt gamla för sin ålder i trafik.

Trevliga saknade vagnar helt enkelt. Om jag inte missminner mig fel så skickades flera av dem på export via Busmarket efter avslutad tjänst.

Att dessa blev kvar så länge (tillsammans med t.ex 2336 hos Swebus) beror ju på den livstidsförlängning inkl montering av A/C som Ötraf krävde på -90 talets andra hälft.

Här pratar vi om investeringar på 300-400 tkr/fordon som då redan var 10 år + gamla. Inför Swebus försäljning 2001 återstod det 192 tkr oavskrivet från upprustningen av 2336, på en buss som då var 17 år gammal (den avyttrades året därpå) Ledbussarna på bilderna var ju en årgång nyare och blev kvar ytterligare några år, typ till 20 årsdagen.Här kan man ju ha lyckats skriva av upprustningskostnaden lite mer.

Ebermark

Ja dessa ledbussar var helt avskrivna vid försäljning 2004. De köptes från Näckrosbuss för ca 250 tkr styck 1998 (de reviderades 1995) så de hade ingen kapitalkostnad de sista åren på avalet. Dock brukar det ju vägas upp av högre underhållskostnad på gamla fordon.

De sista bussarna som reviderades hos Linjebuss var årsmodell 1990 (genomfördes 1998-99). Efter denna årsmodell gjordes inte längre några revideringar utan det blev istället reinvestering och de äldre bussarna flyttades till andra delar av landet eller blev skolbussar i Motala och Linköping. Anledningen till att inga fler revideringar gjordes var att den investeringen inte skulle gå att skriva av på återstående avtalstid fram till 2004.