Min favoritnummerserie hos Swebus: 40xx - del 2

Startat av virtual1, 29 juni 2021, 09:25:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Tack för alla fina ord om del 1 - här kommer då som utlovat del 2 :-)














Walter

Gärna fler delar i andra nummerserier framöver!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Haha, jag kan väl se vad jag hittar i gömmorna :-D

Ulf Berlin

Intressant destination på 4046 ;)
Finns det bild på bussen bakom 4068 i Riga,för den har jag nog aldrig sett?/Ulf

virtual1

Tyvärr inte, koncentrerade mig på Ex-svenskar då bara...

Bussmicke

"Farligt" att visa bilder med intressanta saker i bakgrunden..

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Det ser att vara en HT(Köpenhamn)DAB av äldre modell?/Ulf

Fredrik Gelin

Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 juni 2021, 15:28:53 PM
Det ser att vara en HT(Köpenhamn)DAB av äldre modell?/Ulf
Jag tycker det ser ut som en lite äldre Den Oudsten, lackeringen påminner visserligen om Köpenhamns, men fick DAB i den generationen det röda fältet på sidorna?

Det är/var ju inte ovanligt att de nya ägarna i Baltikum lackade om äldre bussar för likna andra bussar hos samma bolag.
Jag hittade själv vid ett tillfälle en Van Hool som jag först trodde hade kvar sin JLT-lack tills en närmare granskning visade en del avvikelser mot JLT.
Det visade sig dock efter lite grävande på Photobus att bussen aldrig rullat i Sverige utan kom från kontinenten och att det var "firmalacken" för det aktuella bolaget i Riga.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Kristian

Om det är en Den Oudsten så var väl dessa inte helt ovanliga i Belgien? Bussen är åtminstone målad i TEC-färgsättning, Valloniens lokaltrafik.

Tack till trådstartaren för åtskilliga fina bilder, 40-serien hos Swebus var riktigt trevlig. :)

Ulf Berlin

Intressant.
Om någon har en bild av en äldre denOudsten(som på bilden)att visa så vore det trevligt ;)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin


Fredrik Gelin

Leta på Photorans eller någon liknande sida så hittar du säkert någon.
Jag hittade med hjälp av Google en liknande buss av samma modell i Riga.
Modellen är en standardbuss som byggdes för linjetrafik i Nederländerna och Belgien under 70-80 talen, främst på DAF MB200 chassin, men även Leylandchassin lär ha varit hyggligt vanliga med denna kaross.
Det verkar även ha byggts bussar på Volvo B10M och MB O305-chassin, men jag gissar att de inte var lika vanliga som DAF och Leyland.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Stefan P

Hej

Tack för bilden på Nora Bussen. vi 4056, 4057, 4058 som nya i Karlskoga, vart tog de vägen efter Nora.
Var kom 4099 i från innan den kom till Uppland?

mvh Stefan P