Huvudmeny

A340

Startat av Jonas Strömblad, 11 april 2015, 15:49:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad


Denna fågel flög vi på en 38 mil lång flygning i torsdags! Ingen j***a 737  ;D
/J

Fredde

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 april 2015, 15:49:38 PM
Denna fågel flög vi på en 38 mil lång flygning i torsdags! Ingen j***a 737  ;D
/J

Underbart! Ungefär som att SAS skulle flaxa Arlanda-Kalmar med deras A340... ::)
Frågan är på vilken rutt.. Doha-Dubai?

För övrigt en fågel som är på utdöende pga bränsleekonomin. Idag är det B777, B787, A330 och A350 som gäller.

Jonas Strömblad

Citat från: Fredde skrivet 11 april 2015, 19:34:31 PM
Underbart! Ungefär som att SAS skulle flaxa Arlanda-Kalmar med deras A340... ::)
Frågan är på vilken rutt.. Doha-Dubai?

För övrigt en fågel som är på utdöende pga bränsleekonomin. Idag är det B777, B787, A330 och A350 som gäller.

Ja, fast tvärt om, dvs Dubai-Doha. I Doha hade vi ett 45 minutersbyte till Stockholmsplanet...
På vägen till Dubai så skulle det vara B777 från Doha till Dubai, men det ändrades några dagar innan till en A321.
/J

HJP

****


Jag satt 10 timmar i en sådan här apparat, i förra veckan - Boeing 747-400 står det på sidan.
Färden gick från Seattle till Frankfurt.

Jonas Strömblad

Citat från: HJP skrivet 13 april 2015, 16:41:04 PM
****
Jag satt 10 timmar i en sådan här apparat, i förra veckan - Boeing 747-400 står det på sidan.
Färden gick från Seattle till Frankfurt.

Det är väl lämpligt att flyga en Boeing 747 från Seattle där Boeingfabriken ligger  :)
Drygt 23 år gammal (20/1-1992 flög den första gången) är moppen på bilden. Jämngammal med någon X2 med andra ord.
/J

Fredde

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 14 april 2015, 20:44:50 PM
Det är väl lämpligt att flyga en Boeing 747 från Seattle där Boeingfabriken ligger  :)
Drygt 23 år gammal (20/1-1992 flög den första gången) är moppen på bilden. Jämngammal med någon X2 med andra ord.
/J

Ja de flesta flyger Boeing dit.. Av en slump? Det vet nog ingen...
Vill dock minnas att Lufthansa i München flög Airbus A330-300 dit tidigare och Frankfurt A340-300. Nu hittar jag dock inte direktförbindelsen från München, utan istället verkar det vara byte till Boeing 747-400 i Frankfurt som gäller.

För övrigt är Lufthansa ett av få bolag som har den nya Boeing 747-8 (som passagerarkärra) i sin flotta, om man bortser från fraktbolagen.

HJP

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 14 april 2015, 20:44:50 PM
Det är väl lämpligt att flyga en Boeing 747 från Seattle där Boeingfabriken ligger  :)
/J
****
Ja, det är väl lämpligt.
Jag besökte boeingfakriken för några år sedan. Mycket imponerande!
För ovanlighetens skull, hade jag gott om plats för benen på denna resa.


Detta var min utsikt.
.

Jan I Nilsson


Adalstein Viking tog oss till Narita Japan

Saknade friskluften.

På väg hemm över Sibirien. Någon som vet vad det vita ränderna är för något på marken.

Fredde

Härligt med lite mer A340! 8) Adalstein Viking (OY-KBA) är den A340 som enligt nuvarande plan blir först ut att uppdateras med den nya kabinen.
För övrigt så går A340 LN-RKG (Gudrod Viking) sedan en tid tillbaka på Arlanda-Chicago, en rutt som normalt trafikeras med A330.

https://scandinaviantraveler.com/se/newcabin

Nicklas K

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 22 april 2015, 19:47:56 PM

På väg hemm över Sibirien. Någon som vet vad det vita ränderna är för något på marken.

Inget svar på din fråga, men jag hittade dem på Google maps med.  https://www.google.se/maps/@62.8728424,114.1416436,4289m/data=!3m1!1e3!5m1!1e4

/NK

Fredde

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 22 april 2015, 19:47:56 PMPå väg hemm över Sibirien. Någon som vet vad det vita ränderna är för något på marken.

Min tanke är att det helt enkelt är ett vägnät, som bla. härör till världens största dagbrott i Mirny som inte ligger så långt därifrån.
Finns några bilder på dessa raka vägar i länken nedan:

http://www.socialphy.com/posts/travel-leisure/8626/Amazing-Polar-Expedition-Along-The-Tundra.html

Anders Noren

Citat från: Nicklas K skrivet 22 april 2015, 22:38:07 PM
Inget svar på din fråga, men jag hittade dem på Google maps med.  https://www.google.se/maps/@62.8728424,114.1416436,4289m/data=!3m1!1e3!5m1!1e4

/NK

Jösses, hur bar du dig åt för att hitta dem? Det är ju inte så att hela Sibirien är nedlusat av dem.

Mikey

Först och främst, Airbus A340-600 (Som i första inlägget) tycker jag är något av det snyggaste som finns! Den väldigt långa karossen (5m längre än en jumbo) och de 4 stora motorerna är något extra jämfört med andra vanligare flygplan ;)

Angående rutnätet, kan det inte vara så att man har avverkat skogen, och sedan återplanterat tallar/granar i ett gigantiskt rutnät, med spår för bandvagnar och maskiner mm emellan? På satellitbilderna över området kan jag tycka se mig en del kalhyggen i området... Det mesta där ute görs väl i enorm skala. Ett normalt vägnät har jag svårt att tro det är, det verkar lite onödigt att ha så många vägar åt samma håll.

Jan I Nilsson


Här kommer en bild till med rutor från Sibirien, piloterna på planet gissade att det hade med skogsbruket att göra.
Blev dubblett på bilden ursäkta.

Jan I Nilsson


En interiörbild.

Maten var inte någon större upplevelse