Huvudmeny

211S

Startat av Helge Alared, 30 oktober 2007, 18:59:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Helge Alared



Längtar redan till sommaren. Höra V4:an spinna och få rota med växelkryckan vid ratten, härligt!

/Helge

Jonas Gustafsson

Var det samma drivlina som satt i Saab 96 V4? Gjorde den det i så fall ända till 1980 eller bara i de första  årsmodellerna?
Snygg bild på snygg bil. När brukar du ställa på den igen? (Såg att du ställde av den 4 september)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Helge Alared

ja du...bra fråga...men om jag inte är helt ute och cyklar så var väl motorn densamma i Saab fram till 1980, dock som 1500 cc. Ford hade ju 1700 cc även om man kunde köpa en på 1500 cc, var avnligast i Tyskland som något slags snikmodell? Drivlinan torde väl sett annorlunda i samband med framhjulsdrift, frihjul m.m på Saab 95/96.

Jag brukar ställa på i april-maj igen. En tidig vårtur brukar göra susen för själen. Råkallt, torra fina vägar, lövfritt uppblandat med en skön och varm kupé är aldrig fel...

/Helge

Helge Alared



Detaljstudie...

/H

Peter Öden

Hej !

Vad skiljde sig mellan modellerna 17M super och 17M TS ??

Mvh Peter Ö

Helge Alared

17M Super tillverkades i variant P5 1965-67 och var bestyckad med V-motorer (17 & 20M). 17M TS var föregångaren kallad P3 och tillverkad 1960-64, det var en upphottad variant av vanliga 17M och i P3 satt en radfyra som alltså försvann i och med P5:s introduktion. V4:an kom redan 1962 i framhjulsdrivna 12M.

/Helge

Björn Forslund

Trevligt....farsan hade en 17M -65:a, en vit. Köpte den helt ny.
Men varför ställer du av över vintern? Skatten är noll och försäkringen väldigt låg.
Jag har min Dodge Challenger på året runt. Ibland är det ju torrt och bra väglag på vintern, och man kan ta en tur. Bilen mår bättre av att rulla regelbundet.

Helge Alared

jo...jag vet..men som numer fattig lokföraraspirant så måste man ju spara kronor både här och där...motion av vagnen kan jag ordna ändå