3 bilder från Gävle (fototeknisk diskussion)

Startat av enjoyable, 23 augusti 2011, 05:24:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

Citat från: jocke skrivet 24 augusti 2011, 11:16:16 AM
Får väl lägga fram ett förslag. Fixa till en så kallad, vad ska ja kalla de på svenska, så att alla här förstår. Ämnesförklaring. Det vill säga, när du klickar skapa ny tråd, och skriver ämne, där finns de även meddelandeikon i dagsläget. Vissa forum stödjer en tredje grej där. Där kan man tex välja en bit text som skrivs in före själva topicnamnet. Tex "Mobil/System/Kompakt" skulle man kunna ha här. Denna tråd skulle då kunna heta


[MOBIL]  3 bilder från Gävle


Detta är kanske något att fundera över?

lät som ett ganska bra förslag.


jag anser att dem här bilderna är på grännsen till vissas eller inte. nyare mobiler tar hyfsade bilder.

Björn Forslund

Citat från: the0fiskis skrivet 24 augusti 2011, 13:45:14 PM
lät som ett ganska bra förslag.


jag anser att dem här bilderna är på grännsen till vissas eller inte. nyare mobiler tar hyfsade bilder.

Enklare med lite självkritik och gallring av de bilder som är tekniskt dåliga eller felkomponerade. Det är inga problem att ta många bilder och välja ut enbart de som är bra för visning.

Nico


Tar mig friheten att först flytta över denna tråd till 'Ordet är fritt' då diskussionen mera är av fototeknisk karaktär än att den de facto har med bussar att göra.








Grundtanken har varit att man ska sträva efter så bra bildkvalité som möjligt. Att bara lägga ut en bild för dess egen skull är det ingen större nytta med om man knappt ens ser vad bilden föreställer. Tyvärr är det dock så att en mobil i första hand är en telefon och kanske egentligen först i tredje eller fjärde hand är en kamera. Denna sak har dock inte specificerats fullt ut i reglerna då även detta känns som något som de flesta (i enlighet med tanken om frihet under ansvar) borde kunna räkna ut på egen hand.

Visst kan man få godtagbara bilder även med en nallekamera, men p.g.a. den ofta dåliga bildkvaliteten så handlar det ändå om att i görligaste mån försöka att undvika att publicera dåliga bilder rakt av. Detta då helt oavsett om de är tagna med en mobilkamera, en systemkamera eller något mittemellan. Att dåliga bilder ibland läggs ut handlar mera om att en enskild plåtslagare bedömer att vissa bilder ändå har ett värde och kan vara intressanta ur busshänseende. Sådana beslut kring 'hellre en dålig bild än ingen bild alls' är sådant som måste tas ibland. Självklart ska man alltså kunna lägga med en fototekniskt dålig bild om det finns ett behov, dvs. det finns ingen annan möjlighet att ta en unik bild. Däremot är Bussnack är inget fotoforum per se utan ett bussforum där bilderna primärt är till för att illustrera övrig diskussion samtidigt som det finns entusiaster som offrar mycket för att 'samla' fina bilder på fordonen i sig.  

M.a.o. är det inga problem med lite halvdåliga bilder när det rör sig om enstaka höftskott, däremot bör det alltså inte vara något som sätts i system. Upphovet till en bild kan vara att man bara helt apropå ser något intressant (typ en sprillans ny bussmodell etc.) och inte har annat än nallen med sig... och då är det som sagt självklart bättre med en dålig bild än ingen alls. Däremot så är det knappast meningen att mobilen ska vara ett substitut till en riktig kamera (kompakt, system eller what ever för modell) om man nu avser att fotografera bussar mera allmänt och lägga ut.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders Noren

Citat från: the0fiskis skrivet 24 augusti 2011, 13:45:14 PM
jag anser att dem här bilderna är på grännsen till vissas eller inte. nyare mobiler tar hyfsade bilder.

Mobilen i fråga är en "nyare mobil". Den är faktiskt den mobiltelefon med allra bäst specifikationer för kameradelen och var omtalad som den första "riktiga" kameratelefonen långt innan den var släppt. Den har, i alla fall på papperet, bättre specifikationer än många kompaktkameror på marknaden.

Den här tråden borde alltså inte handla om att bilderna blev dåliga (bl.a. väldigt brusiga) för att de var tagna med en mobiltelefon utan varför bilderna blev så dåliga trots att det var en Nokia N8. Om inte kameran är trasig så måste det vara något handhavandefel under processen (från avtryck till publicering). Två teorier har hittills framförts: att bilderna skulle vara tagna på för högt ISO-tal eller att bilderna blivit sönderkomprimerade under redigeringen.

Björn Forslund

Citat från: Anders Noren skrivet 24 augusti 2011, 20:03:31 PM
Mobilen i fråga är en "nyare mobil". Den är faktiskt den mobiltelefon med allra bäst specifikationer för kameradelen och var omtalad som den första "riktiga" kameratelefonen långt innan den var släppt. Den har, i alla fall på papperet, bättre specifikationer än många kompaktkameror på marknaden.

Den här tråden borde alltså inte handla om att bilderna blev dåliga (bl.a. väldigt brusiga) för att de var tagna med en mobiltelefon utan varför bilderna blev så dåliga trots att det var en Nokia N8. Om inte kameran är trasig så måste det vara något handhavandefel under processen (från avtryck till publicering). Två teorier har hittills framförts: att bilderna skulle vara tagna på för högt ISO-tal eller att bilderna blivit sönderkomprimerade under redigeringen.

Handhavandefel verkar troligast, eftersom bilderna är gryniga och inte oskarpa. Fotografen verkar dessutom ha varit medveten om det redan innan han lade upp dem av hans egen kommentar att döma.

enjoyable

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 augusti 2011, 20:18:17 PM
Handhavandefel verkar troligast, eftersom bilderna är gryniga och inte oskarpa. Fotografen verkar dessutom ha varit medveten om det redan innan han lade upp dem av hans egen kommentar att döma.

Ja, jag var medveten om det men jag skrev att ju jag gillade bilderna och ville visa dom endå! Men förlåt då så himla mycket om de var så många som anmälde. Inga mer bilder kommer nog läggas upp från min sida. Har fått förfrågningar om att göra ett bildrepotage om en dag på min bussförarutbildning. Men skulle inte förvåna mig att ni tycker att bilderna är värdelösa på de åxå så det är något jag funderar på att skippa.

Dessutom är jag en "hon", inte en "han"...  :-\

Björn Forslund

Citat från: enjoyable skrivet 25 augusti 2011, 18:18:22 PM
Ja, jag var medveten om det men jag skrev att ju jag gillade bilderna och ville visa dom endå! Men förlåt då så himla mycket om de var så många som anmälde. Inga mer bilder kommer nog läggas upp från min sida. Har fått förfrågningar om att göra ett bildrepotage om en dag på min bussförarutbildning. Men skulle inte förvåna mig att ni tycker att bilderna är värdelösa på de åxå så det är något jag funderar på att skippa.

Dessutom är jag en "hon", inte en "han"...  :-\


Seså, det blir säkert bättre nästa gång, inget att haka upp sig på! Det var inte alls "många" som klagade om du tror det. Är du själv nöjd med bildkvaliten så ska du inte vara rädd för att lägga upp bilder här om nu mobilkameran du har är så bra som en del här påstår.

enjoyable

Klart jag kommer vara rädd för dom flesta i princip "hotar" mig att jag kommer åka ur forumet om jag inte skärper mig. Kvalitén är bättre på orginalet, picasa förstörde lite för så gryniga som dom blev här var dom inte när jag var klar med dom. Men skitsamma. Bra väder och rätt inställningar så blir bilderna bra, jag vet bara inte hur jag ska göra än.

Ersa

Citat från: enjoyable skrivet 25 augusti 2011, 21:56:13 PM
Klart jag kommer vara rädd för dom flesta i princip "hotar" mig att jag kommer åka ur forumet om jag inte skärper mig.

Ingen risk att någon "åker ut". Mig veterligen är det få personer som mött mycket motstånd från övriga forumdeltagare. En som jag minns lade upp mobilkamerabilder så suddiga att man knappt såg motivet. Dessutom fanns inget intresse från dennes håll av att t.ex köpa en billig kompaktkamera, ta till sig av de tips som gavs, eller på något vis vilja utvecklas som fotograf.

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 augusti 2011, 15:27:34 PM
Enklare med lite självkritik och gallring av de bilder som är tekniskt dåliga eller felkomponerade. Det är inga problem att ta många bilder och välja ut enbart de som är bra för visning.

Problem uppstår mestadels då en ny fotograf helt saknar självkritik och därför är helnöjd med sina bilder och inte vill förbättra dem, trots att majoriteten av de övriga forumdeltagarna tycker att de är för oskarpa och suddiga. Obs! Jag syftar här inte på enjoyables bilder i denna tråd, utan tidigare incidenter.

Muk

Man får inse att det finns många olika sorters fotografer på forumet. Det finns nybörjare utan självkritik. Det finns "pricka-av-fotografer" som är ute efter en speciell individ och inte har minsta tanke på bildkomposition, det finns fotografer som vill ha fototekniskt perfekta bilder på specifika individer och det finns fotografer som koncentrerar sig på det fototekniska och är mindre intresserade av vad det är som fotograferats. Alla har olika preferenser. Det gäller även läsare av bussnack. Vilket framgår i den här diskussionen.


Björn Forslund

Om man är osäker på hur hur kvalitén (den tekniska menar jag då) på bilderna är, då är det bättre att man lägger upp bilden i "Ordet är fritt" och testar hur det ser ut, samtidigt som man kan få råd och tips av andra fotointresserade forumiter. Skriv då någon lämplig rubrik som "bildtest" eller liknande.