3 bilder från Gävle (fototeknisk diskussion)

Startat av enjoyable, 23 augusti 2011, 05:24:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

enjoyable

Jag har äntligen släppt lös min sketna mobilkamera. Kan inte påstå att kvalitén är nå vidare men på något vis får jag en härlig känsla i bilderna ändå. Dessa är alltså bland mina första bussbilder. Mer kommer de bli så kom gärna med lite tips och råd om hur dom kan bli bättre!
Kameran jag använder är från Nokia N8 :)


Stadsbussarna 209 :)


Stadsbsusarna 221 :)


221 till vänster och till höger rullar 222 in mot Hagaström :)

Anders Noren

Med tanke på att Nokia N8 var omtalad som den första mobiltelefonen med kapacitet som en "riktig" kamera så är bilderna urusla. Min, i sammanhanget, ålderstigna Ericsson W810 tar bättre bilder.

Antingen har du fel inställningar eller så är kameran trasig.

enjoyable

Jag har en känsla av att min redigering pajjade bilderna lite. Så som dom ser ut nu såg dom inte alls ut när jag var klar med dom. Försökte fixa med kameran idag och försökte få till en bra inställning men jag får det inte att fungera alls :(

Björn Forslund

Vi har diskuterat detta tidigare. Lägg inte ut dåliga mobilkamerabilder i Bussnack. Använd en riktig kamera istället. Om du själv inte är nöjd med bilderna ska du inte lägga ut dem här heller.

enjoyable

Men...? Det är ju mina första bussbilder? Hur ska jag lära mig om jag inte får någon som ger mig tips om hur jag kan göra?

Menmen... Får väl hålla mig borta resten av tiden då och bara titta runt istället.

En N8 har en redig kamera, det är bara jag som inte fått fason på inställningarna.

Björn Forslund

Citat från: enjoyable skrivet 23 augusti 2011, 21:32:22 PM
Men...? Det är ju mina första bussbilder? Hur ska jag lära mig om jag inte får någon som ger mig tips om hur jag kan göra?

Menmen... Får väl hålla mig borta resten av tiden då och bara titta runt istället.

En N8 har en redig kamera, det är bara jag som inte fått fason på inställningarna.


Se till att få fason på kameran först, så slipper vi att folk trycker på knappen för att klaga.
Tyvärr hade vi för inte så länge sedan stora problem med en person som envisades med att lägga ut långa serier med riktigt urusla bilder.
Välj enbart ut tekniskt bra bilder att lägga ut, såvida det inte råkar vara något väldigt speciellt.
Mobilkamerabilder bör undvikas, vilket framgår av reglerna.

Jacob

Jag tycker inte bilderna är bedrövliga. Ska jag vara ärlig så tycker jag att de är lite häftiga. De ser inte ut som dåliga mobilbilder utan mer som en redigerad bild med nån effekt. Kan faktiskt inte förstå varför folk trycker på anmälknappen för de här bilderna... man ser ju hela bussar iaf, mitt första inlägg klagade ingen på, och där var det många klippta bussar och suddig skärpa.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Forslund

Citat från: Jacob A skrivet 23 augusti 2011, 21:49:25 PM
Jag tycker inte bilderna är bedrövliga. Ska jag vara ärlig så tycker jag att de är lite häftiga. De ser inte ut som dåliga mobilbilder utan mer som en redigerad bild med nån effekt. Kan faktiskt inte förstå varför folk trycker på anmälknappen för de här bilderna... man ser ju hela bussar iaf, mitt första inlägg klagade ingen på, och där var det många klippta bussar och suddig skärpa.

//Jacob

Tyvärr blir det klagomål när det börjar bli för mycket experimenterande med bilder. Kolla reglerna så slipper vi diskutera detta. Granska bilderna kritiskt innan de läggs ut istället för att "testa" vad folk tycker, såvida du inte är fena på att fota och kan ta riktiga "konstnärliga" bussbilder. Annars gäller skarpa, vältagna bilder i bra ljus, visande hela fordonet ur lämplig vinkel, eller intressanta detaljer av detsamma. Med mobilkamera kan man få riktigt hyfsade bilder, men bara under bra förhållanden.

Möllers

person som envisades med att lägga ut långa serier med riktigt urusla bilder vem är det?

Björn Forslund

Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 23 augusti 2011, 22:08:14 PM
person som envisades med att lägga ut långa serier med riktigt urusla bilder vem är det?

Spelar ingen roll nu, för han åkte raskt ut ur Bussnack när han inte ville följa reglerna och inte tog till sig vad vi påpekade.

Möllers

Okey trodde ni menar mig här.

Björn Forslund

Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 23 augusti 2011, 22:12:42 PM
Okey trodde ni menar mig här.

Ingen fara, dina bilder brukar vara skarpa och bra!

Möllers

jo håller med men ibland kan man får dåliga bilder med, tycker vi borde sluta klaga på varandras bilder nu tycker bilder är helt okey ifrån gävle, bättre inte ting alls.

Susanne

Detta är ju svårt att dra en gräns för vad som gäller, skarpa, suddiga, stämmingsbilder... Dina bilder "enjoyable" var väldigt gryniga och borde blivit bättre med den mobilkameran.

Vet inte om mina bilder är ok för detta forum.

Niclas Rosenius



  Skulle tro att du har för hög ISO-tal försök att kolla upp hur kameran i mobilen är intställd.

  Men även vad än skriver i sin reklam om att kameran i den o den mobilen tar så bra bilder kommer man aldrig upp i samma klass som en systemkamera pga att sensorn är så mycket mindre. Det är den och inte antalet pixlar som gör mycket av kvaliten på bilderna. Själv har jag en Nokia N97 som har en skaplig kamera men skulle aldrig lägga upp en bild här för bildkvaliten skulle bli för dålig.

  //Niclas