Huvudmeny

Asfalt tyst

Startat av Stefan P, 20 juli 2011, 12:16:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Det har talats om tyst asfalt, lagts på prov vart det tystare och i så fall dyrare är pga. detta det inte används?

mvh Stefan P

Bussföraren

Sådan beläggning la man på prov mellan Fittja o Alby E4 södergående för x antal år sedan men det har väl inte fått några efterföljare, gav även en mindre risk för vattenplaning

Ted Selander

Finns, av just bullerskäl, också på E4 mellan Brunstorp och Huskvarna. Hastigheten är 90 km/h av samma skäl förbi näraliggande bostäder.

/Ted

mil

Citat från: Ted S skrivet 20 juli 2011, 13:31:42 PM
Finns, av just bullerskäl, också på E4 mellan Brunstorp och Huskvarna. Hastigheten är 90 km/h av samma skäl förbi näraliggande bostäder.

/Ted

Där är rätt men ändå fel det är vanlig asfalt men hastigheten är sänkt till 90 av just buller skäl

Ted Selander

Citat från: mil skrivet 20 juli 2011, 13:54:56 PM
Där är rätt men ändå fel det är vanlig asfalt men hastigheten är sänkt till 90 av just buller skäl

Åjo, nog är det "tyst(are)" asfalt. Det är en avsevärd skillnad i buller, inte minst i kupén.

/Ted

mil

Citat från: Ted S skrivet 20 juli 2011, 14:37:30 PM
Åjo, nog är det "tyst(are)" asfalt. Det är en avsevärd skillnad i buller, inte minst i kupén.

/Ted

Har talat med folk som var med o lade det är samma som vanlig asfalt som läggs på vanliga vägar

Ted Selander

Citat från: mil skrivet 20 juli 2011, 14:43:52 PM
Har talat med folk som var med o lade det är samma som vanlig asfalt som läggs på vanliga vägar

Jag refererar bara till upplevelsen, och jämförelsen med försöket i Botkyrka kan vara tekniskt felaktig.
Det kan förstås vara vanlig asfalt, lagd uppepå något ljuddämpande lager som inte finns på ömse sidor om den aktuella sträckan.
Tystare är det hursomhelst.

/Ted

Carl Eric

Det är en speciell asfalt som läggs, däremot så påstår vissa företag (NCC bland annat) att man uppnår samma resultat genom att lägga ny, vanlig asfalt.

Jag åkte upp från Skåne i en (uppcabbad) cabriolet, och de 1300 meterna vid Alby/Fittja var de skönaste på den resan så att säga...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

5783

Sträckan mellan Alby och Fittja är rusktigt tyst att köra på och känns allmänt mjukare. Man märker definitivt när den tysta asfalten börjar/upphör.

mil

Citat från: calken skrivet 20 juli 2011, 17:59:08 PM
Det är en speciell asfalt som läggs, däremot så påstår vissa företag (NCC bland annat) att man uppnår samma resultat genom att lägga ny, vanlig asfalt.

Jag åkte upp från Skåne i en (uppcabbad) cabriolet, och de 1300 meterna vid Alby/Fittja var de skönaste på den resan så att säga...

Ja där vid alby Fittja är det en speciell asfalt som är helt annorlunda

Ted Selander

Citat från: mil skrivet 20 juli 2011, 13:54:56 PM
Där är rätt men ändå fel det är vanlig asfalt men hastigheten är sänkt till 90 av just buller skäl
Citat från: Ted S skrivet 20 juli 2011, 14:37:30 PM
Åjo, nog är det "tyst(are)" asfalt. Det är en avsevärd skillnad i buller, inte minst i kupén.
/Ted

Det hade förstås varit enklare att googla från början:

http://www.infrastrukturnyheter.se/2010/05/trafikverket-l-gger-bullerd-mpande-asfalt-i-huskvarna

Am I right or am I right?

/Ted

Mölle-Mats

Tja, i Helsingborg så lade man tyst asfalt på en hårt trafikerad vägsträcka i utkanten av ett villaområde, men det utföll tydligen inte så väl ekonomiskt då livslängden var avsevärt kortare än vanlig asfalt.

http://hd.se/helsingborg/2010/10/11/tyst-asfalt-blev-en-flopp-och-star/

http://hd.se/skane/2010/10/11/tyst-asfalt-floppade/

Och tydligen var man inte ensamma om problemet, Renstjernas gata i Stockholm nämns även i artiklarna.