Huvudmeny

2x X31K

Startat av Björn Lövdahl, 03 april 2011, 19:50:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Lövdahl

Idag var det ju som bekant sista dagen SJ AB trafikerade Västkustbanan med X31K som efter ombyggnad ska "säljas" till länshuvudmännen inom Öresundstågstrafiken.
Var därför nere på Hässleholms centralstation och tog ett par bilder på en av de sista avgångarna på denna trafik.




Som synes utfördes idag trafiken av X31K 4335 som tåg 487 mot Malmö C

Även en av de X31K som DSB First kör upp uppdrag av bla. Skånetrafiken fastnade på linsen.


Här är det X31K 4383 som har destination Helsingör som tåg 11083 tillsammans med ankommande tåg från Alvesta och Kalmar
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Robban

#1
Hej Björn
Fina bilder från Hässleholm, uppskattas alltid, men visst är det väl dessa vagnar som brukar kallas "Elefantarslen" av personalen som kör dom??

Många vagnsnummer är det också men har det inte blivit lite fel i texten eller räknar man på nåt speciellt sätt eftersom dom är ledade på 2 ställen, jag menar om det står 4335 så heter det 4535 i andra änden och den i mitten heter 4435? , går det att byta ut enheterna var för sig och blanda som man vill?

Bild 1 har du skrivit 4335 men det står 4535 på vagnen.
Bild 3 har du skrivit 4383 men det står 4583 på vagnen.

Kanske bara är "tyrkfellsnisse" som hälsat på  ;)

Ser gärna flera bilder från dej.

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Björn Lövdahl

Citat från: Robban skrivet 03 april 2011, 20:28:43 PM
Hej Björn
Fina bilder från Hässleholm, uppskattas alltid, men visst är det väl dessa vagnar som brukar kallas "Elefantarslen" av personalen som kör dom??

Många vagnsnummer är det också men har det inte blivit lite fel i texten eller räknar man på nåt speciellt sätt eftersom dom är ledade på 2 ställen, jag menar om det står 4335 så heter det 4535 i andra änden och den i mitten heter 4435? , går det att byta ut enheterna var för sig och blanda som man vill?

Bild 1 har du skrivit 4335 men det står 4535 på vagnen.
Bild 3 har du skrivit 4383 men det står 4583 på vagnen.

Kanske bara är "tyrkfellsnisse" som hälsat på  ;)

Ser gärna flera bilder från dej.

/Robban

Vet iaf att ändvagnarna heter 43xx samt 45xx men att tågen benämns med 43xx
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Bernt Talbrant

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 03 april 2011, 20:45:14 PM
Vet iaf att ändvagnarna heter 43xx samt 45xx men att tågen benämns med 43xx

Precis - tågsätten benämns med nr 43xx medan ändvagnarna har nummer 43xx och 45xx (delen med 1 klass) medan mittenvagnen har nr 47xx. Eftersom DSB ET 4400 nu levererats så får vi lägga till 44xx och 46xx för ändvagnarna och 48xx för mittenvagnen.  :)
På Robbans fråga om det går att byta ut enheterna så är svaret att det förstås går men det är inget som görs normalt.