2:a på bilprovningen

Startat av Christer K, 16 januari 2011, 10:26:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Hej! En kollega till mig talade om att när man får en 2:a på bilprovningen. Så får man inte använda fordonet i yrkesmässig trafik. Tills 2:an är åtgärdad (släckt).
Stämmer detta?

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

mil

#1
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/c377abcde387c4aec125689c003bd53e/bbc2bce44a9b8177c125717f0055d5e2!OpenDocument&m=2

Där står det Citat

Felen ska åtgärdas snarast. Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas. Fordonet måste genomgå en ny besiktning senast de datum som angivits i rutan för besiktningsresultat på protokollet.

---
(Lagade länken /Ersa)

Staffan Sävenfjord

#2
Citat från: mil skrivet 16 januari 2011, 10:29:14 AM
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/c377abcde387c4aec125689c003bd53e/bbc2bce44a9b8177c125717f0055d5e2!OpenDocument&m=2

Där står det Citat

Felen ska åtgärdas snarast. Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas. Fordonet måste genomgå en ny besiktning senast de datum som angivits i rutan för besiktningsresultat på protokollet.

Bokstavligt tolkat skulle ju då en 2-a innebära körförbud i praktiken.  Man skulle alltså få köra till och från verkstad eller butik som säljer reservdelar samt till och från Bilprovningen men inte mycket mer. Detta oavsett det gäller yrkestrafik eller privattrafik.


---
(Lagade länken /Ersa)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mil

Japp den tolkningen gör jag med om man läser det som står där men sedan är ju frgåan om vad som menas med nödvändigt för att felen skall kunna åtgärdas  men soms agt anser med det är som körförbud men du kan använda bilen till reservdelsfirman med gott samvete typ

Ersa

Angående privatfordon har jag aldrig hört något om att man ska begränsa sitt körande mellan underkänd besiktning och dess efterkontroll. Det är först efter körförbudet inträtt exakt en månad senare som fordonet enbart får köras till verkstad för reparation, provkörning omedelbart i samband med reparation, samt kortast möjliga väg till Bilprovningen för efterkontrollen, som man har ytterligare en månad på sig att göra innan helt ny besiktning skall ske.

Yrkestrafik kan jag inte svara på.

Stoffe Falck

Citat från: Christer K skrivet 16 januari 2011, 10:26:28 AM
Hej! En kollega till mig talade om att när man får en 2:a på bilprovningen. Så får man inte använda fordonet i yrkesmässig trafik. Tills 2:an är åtgärdad (släckt).
Stämmer detta?

/ Christer K

Det stämmer. Får du en 2 eller 2x - även vid flygande inspektion, så får du inte bruka fordonet för yrkesmässig trafik.

Ingemar

Jag tolkar det som om inte fordonet får användas innan felet är åtgärdat. Däremot måste man ju få använda det i perioden från åtgärdande till ombesiktning? Det dröjer ju ofta både två och tre veckor innan man kan få en ombesiktningstid. Det är ju orimligt att man under den tiden inte kan bruka bussen/lastbilen!
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Danne B.

Citat från: Ingemar skrivet 15 maj 2011, 10:09:06 AM
Jag tolkar det som om inte fordonet får användas innan felet är åtgärdat. Däremot måste man ju få använda det i perioden från åtgärdande till ombesiktning? Det dröjer ju ofta både två och tre veckor innan man kan få en ombesiktningstid. Det är ju orimligt att man under den tiden inte kan bruka bussen/lastbilen!
MVH Ingemar

Så tolkar jag det också!

//Danne

Ersa

Du kan i praktiken få "en tvåa" på att ett av de fyra bakljusen, eller bakre registreringsskyltbelysningen inte fungerat vid besiktningen under en måndag förmiddag. Det vore ju oerhört märkligt om man inte fick köra skolbarn i bussen samma måndag eftermiddag, efter att man bytt dessa lampor, men inte haft möjlighet att visa upp bussen för en besiktningsman ännu, då tid för detta inte finns förrän under tisdagen.

Taunusch

Enligt vad jag lärt mig så ska en anmärkning åtgärdas innan fordonet får användas igen, annat än vad som behövs för att få anmärkningen åtgärdad. Sen ska fordonet ombesiktas inom den tidsfrist som angetts för att körförbud inte ska inträda.

Alltså; en trasig lampa! Okej, byt lampa och kör sen vidare. Besikta om fordonet när möjlighet ges.

Detta är vad jag lärt mig om privatfordon. Jag tror inte reglerna skiljer sig åt för fordon i yrkesmässig trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Taunusch skrivet 18 maj 2011, 11:41:39 AM
Enligt vad jag lärt mig så ska en anmärkning åtgärdas innan fordonet får användas igen, annat än vad som behövs för att få anmärkningen åtgärdad. Sen ska fordonet ombesiktas inom den tidsfrist som angetts för att körförbud inte ska inträda.

Alltså; en trasig lampa! Okej, byt lampa och kör sen vidare. Besikta om fordonet när möjlighet ges.

Detta är vad jag lärt mig om privatfordon. Jag tror inte reglerna skiljer sig åt för fordon i yrkesmässig trafik.

Det är så jag också uppfattar det. Är det en trasig lampa eller ett slitet däck så är det ju ingen tvekan om vilken åtgärd som skall vidtas för att felet skall anses vara reparerat. Men det kan vara saker där man inte själv kan avgöra om fordonet nu är i sådant skick att Bilprovningen skulle godkänna det.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)