Huvudmeny

60 år sedan

Startat av Hans Fredriksson, 21 oktober 2009, 15:52:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

I morgon den 22 oktober är det 60 år sedan första Åsa-Nissefilmen hade urpremiär på Sagabiografen i Vetlanda.

Och just nu är Vetlanda hetare än någonsin. Sagabiografen visar filmen Åsa-Nisse från 1949. Biljetter delades ut gratis på turistbyrån. Tyvärr gick alla gick åt i ett nafs.

HJP

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 21 oktober 2009, 15:52:41 PM
I morgon den 22 oktober är det 60 år sedan första Åsa-Nissefilmen hade urpremiär på Sagabiografen i Vetlanda.

Och just nu är Vetlanda hetare än någonsin. Sagabiografen visar filmen Åsa-Nisse från 1949. Biljetter delades ut gratis på turistbyrån. Tyvärr gick alla gick åt i ett nafs.
****
Åsa-Nisse har väl aldrig varit Oscars-nominerade, men filmerna är ändå underbara.
Om inte annat, så är de tidsdokument, och alla(?) filmer innehåller någon artist eller band, som sjunger och spelar.
Ett bra sätt att fira jubiéet, att dela ut gratisbiljetter  :)

HJP

Staffan Sävenfjord

Det är nog få filmer som varit så populära i folkdjupet som Åse Nisse-filmerna. När de gick i Borås på biografen Olympia vid Stora torget var det alltid lång kö och man måste vara där minst en timme i förväg för att få tag i biljetter. Filmerna gick i fem veckor och förstås i dubbla föreställningar. Alla fullsatta. Kritikerna sågade dem varje gång men publiken var förtjust.
Rent filmtekniskt lämnade Åsa Nisse-filmerna mycket att önska. Regin var dålig och det var mycket som inte gick ihop. Mitt i skogarna kring Knohult kunde man se en buss från Stockholms Läns Omnibus skyltad med en uppländsk ort som destination. Rollprestationerna var väl lite så där men John Elfström gjorde i alla fall en bra Åsa-Nisse även om man ibland fick intrycket att han fick manus en halv minut innan tagning.
De flesta filmerna regisserades av Ragnar Frisk. Manus skrevs "efter berättelser av Stig Cederholm". Denne storbedragare, fängelsekund och aktive nazist var gift med författarinnan Birgit Th Sparre som skrev "Gårdarna runt sjön". Han blåste henne på alla hennes tillgångar. Det Cederholm egentligen gjorde var att han skrev om Åsa-Nisse i tidningen Tidsfördriv och det var dessa som låg till grunden för filmerna. Det blev alltmer av att koka soppa på en spik och det gick för Åsa-Nisse som det senare skulle gå för Martin Beck, Kurt Wallander och Laura Ingalls Wilder (i Lilla huset på prärien). De ursprungliga berättelserna räckte inte till och det skrevs en massa nya där i stort sett bara namnen finns kvar från de ursprunliga skrifterna.
Det gjordes 20 Åsa Nisse-filmer. 19 med John Elfström i titelrollen och så en tjugonde med Arne Källerud i denna. Den senare borde man inte ha gjort. Den definitivt sämsta av alla Åsa Nisse-filmerna där också viktiga roller som Klabbarparn, Eulalia och Kristin saknades. Behållningen i den filmen, Åse-Nisse i rekordform från 1969, var en elektriker från Bollnäs vid namn Arne Qvick som sjöng en sång vid namn Rosen. En låt som var mycket populär hos oss i studentkretsar i Uppsala redan några år tidigare, men som nu fick sitt stora genombrott. Tyvärr gjordes en nyinspelning där Qvicks läspande inte var lika dominerande. Vi hade väldigt kul åt orginalinspelningens "min föta rof".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

****
Härligt kåseri, Staffan!

Känner mycket väl igen beskrivningen av att atå i kö, lääänge.
Om Åsa-Nisse gick på matiné, så missade man den inte. Man gick till ett-föreställningen, men om kön var alltför lång, så fick man biljett till tre-föreställningen. Bara att gå och vänta i två timmar....

Som skolgrabb lade man inte märke till alla brister, som filmerna innehöll. När de på senare år visats på SVT, har betygen varit ett stackars plus (+), och någon gång ett mindre hedrande minus (-). När man som vuxen tittat på filmen, så förstår man kritiken, men likafullt, vill man se filmen. En god skopa nostalgi, kanske, men också - trots allt - som tidsdokument, som jag nämnde i förra inlägget.

Det var inte bara dålig regi, utan även det tekniska. Skådespelarna var inga höjdare, men den gubbsjuke Sjöqvisten vill man ändå inte missa.

Filmerna har väl både kult-, och töntvarning, numera, men jag ser gärna en till  :)

HJP

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 oktober 2009, 18:09:05 PM
Rent filmtekniskt lämnade Åsa Nisse-filmerna mycket att önska. Regin var dålig och det var mycket som inte gick ihop. Mitt i skogarna kring Knohult kunde man se en buss från Stockholms Läns Omnibus skyltad med en uppländsk ort som destination.

Inspelningarna skedde i Svensk Talfilms studior i Täby (Skarpäng), och utomhusscener filmades ofta i Roslagen. Det var t.ex Rånäs järnvägsstation som fick agera "Knohults järnvägsstation" i en film. Kul även att en man född i Gästrikland och därefter uppväxt i Aspås, Jämtland fick spela smålänning i 19 filmer. :)

Att alla filmer lär dyka upp på DVD, och sedermera även Blu-ray lär vara helt naturligt. Dessutom väntas en ny Åsa-Nisse-film ha premiär julen 2010...

Bengt Jönsson

Filmerna var ju också tillkomna i en tid när allt gick FRAMÅT och tidsoptimismen var på topp!  ;D
Rymdraketer, television och frysboxar hyllades!  8)

/B
(som bara sett Åsa-Nisse på TV)