Huvudmeny

6072 meter bro

Startat av Rickardo, 24 september 2008, 22:47:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickardo

= Ölandsbron!
denna 36åring står stadigt.







När man befinner sig under bron förstår man vilket stort bygge bron är
Bilderna tagna i augusti i år.

Mvh Rickardo


Stinsen

Sveriges längsta bro fick man lära sig när jag gick i skolan.

Men hur är det nu förtiden? Öresundsbron måste vara längre va? Hur stor del av denna står på svensk mark? Den där konstgjorda ön är väl på danskt territorium?

Anders Noren

Citat från: Rickardo skrivet 24 september 2008, 22:47:24 PM
= Ölandsbron!
denna 36åring står stadigt.

Klart den står stadigt. Hela bron är ju ombyggd. Det är inte mycket som är "original" på den...

Anders

David M

Citat från: Stinsen skrivet 25 september 2008, 00:57:12 AM
Sveriges längsta bro fick man lära sig när jag gick i skolan.

Men hur är det nu förtiden? Öresundsbron måste vara längre va? Hur stor del av denna står på svensk mark? Den där konstgjorda ön är väl på danskt territorium?

Mycket riktigt är bron längre (ca 7,5 km bro mellan Lernacken och Pepparholm) varav 5,5 km ligger på svenskt territorium. Så Ölandsbron är fortfarande den längsta svenska bron.

JDS

Citat från: David M skrivet 25 september 2008, 13:29:34 PM
Mycket riktigt är bron längre (ca 7,5 km bro mellan Lernacken och Pepparholm) varav 5,5 km ligger på svenskt territorium. Så Ölandsbron är fortfarande den längsta svenska bron.

Det beror väl på vad man menar med svensk! Man kan exempelvis betrakta "alla broar med minst ett landfäste i Sverige" som "svenska broar". Inget hindrar att man samtidigt betraktar "alla broar med minst ett landfäste i Danmark" som "danska broar" och därmed Öresundsbron som samtidigt svensk och dansk. Om man provocerar folk lite så kommer nog de flesta efter en stund att acceptera detta synsätt.

Hade du sagt att Ölandsbron är den längsta bron som är belägen helt i Sverige så hade det varit helt vattentätt. Men då hade det å andra sidan inte spelat någon roll om Öresundsbron så varit 75 km lång varav 55 km i Sverige, Ölandsbron hade då fortfarande vunnit. Du hade fått säga något i stil med "Ölandsbron är den längsta sammanhängande vägsträckan på en bro i Sverige".  8)

jocks74

ständiga renoveringar på den bron,min mormors sambo jobbade många år med att renovera bron,å dom får hålla på renovera hela tiden,pga att de använde fel vatten till cementen när den byggdes :-\

Rickardo

Citat från: Anders Noren skrivet 25 september 2008, 13:25:48 PM
Klart den står stadigt. Hela bron är ju ombyggd. Det är inte mycket som är "original" på den...

Anders

Det är sant! När jag bodde i Kalmar var det ofta reparation på bron. Läste någonstans att denna bro kostar sedan 1972 80000kr per dag om man räknar in alla kostnader för reparation, kostnad att bygga, räntor osv.
/Rickardo