Huvudmeny

70 + 50 = 120?

Startat av Yujin Zhang, 01 september 2008, 19:00:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang


Johan Hansson

Det kan inte vara så att de hade vridigt på skyltarna?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

HJP

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 september 2008, 19:00:24 PM
Eller?  ???  8)
****
Ha ha! Mycket intressant.
Ska man tolka detta seriöst, så gäller följande:

Om det är en 90-väg, där fotografen står, så gäller 90 förbi tavlorna, eftersom "sänkande" hastighet, ska skyltas på båda sidor om vägen, för att gälla  :D
Man får dock aldrig köra fortare, än vad omständigheterna tillåter.

Jag såg en gång, en tavla för mortorväg, som var uppochned, men jag hade inte kameran med. När jag kom dit igen, var tavlan rättvänd.

HJP

ch

Behöver inte ens skyltas, det är upp till dig som laglydig bilist att veta vad som står i den kommunala trafikliggaren samt lagarna.

T.ex så behöver man inte skyltar 90 på en motorväg, det räcker med att sätta upp en motorvägsskylt så är det 90 som gäller.

Simon Bertilsson

#4
Citat från: ch skrivet 01 september 2008, 21:42:12 PM
Behöver inte ens skyltas, det är upp till dig som laglydig bilist att veta vad som står i den kommunala trafikliggaren samt lagarna.

T.ex så behöver man inte skyltar 90 på en motorväg, det räcker med att sätta upp en motorvägsskylt så är det 90 som gäller.


Självklart så måste de ju skylta på någon vänster, men om man är osäker på hastigheten så är ju 70 bashastigheten utanför tätbebyggt område.
På motorväg är 110 standard. Däremot är 90 standard på motortrafikled.

Ersa

Skulle bara ha varit en fartkamera några hundra meter efter dessa skyltar. Då hade då jag kört 50 förbi kameran iaf, för säkerhets skull! :)

HJP

Citat från: ch skrivet 01 september 2008, 21:42:12 PM
Behöver inte ens skyltas, det är upp till dig som laglydig bilist att veta vad som står i den kommunala trafikliggaren samt lagarna.

T.ex så behöver man inte skyltar 90 på en motorväg, det räcker med att sätta upp en motorvägsskylt så är det 90 som gäller.

****
Jag är inte expert på lagen, men vill anföra följande:
För en del år sedan, diskuterades mycket, huruvida bilister som åkt fast för fortkörning i Stockholm, skulle få tillbaka sina pengar.
På en liten infart, från Solna(?), fanns ingen 50-tavla på vänster sida. Därmed gällde inte den högra. Hur det till sist gick minns jag inte, och möjligen har lagen ändrats efter detta, men om inga tavlor behövs, så skulle man egentligen kunna slopa den vänstra.
Det verkar f.ö. orimligt, att man ska känna till alla lokala regler, på sin resa genom landet. Då måste man ju - i princip - inhämta all den informationen innan man företer en resa.
Jo, jag vet, alla är skyldiga att känna till lagen  :-\

HJP

ch

Standardfart på motorväg är 90 km/h. Det räcker att man sätter upp en motorvägsskylt så är det påbjudet 90 km/h från och med skylten.

Exempel: E6 Kungälv över motorvägsbron. Norr om Marstrandsvägen skyltades det 90, medans påfarterna från Marstrand och Kungälv inte skyltades 90 utan där satte man enbart motorvägsskyltar. Enligt Vägverket och Polisen är det en godkänd skyltning.

Wolfie

Citat från: ch skrivet 02 september 2008, 10:39:40 AM
Standardfart på motorväg är 90 km/h. Det räcker att man sätter upp en motorvägsskylt så är det påbjudet 90 km/h från och med skylten.

Exempel: E6 Kungälv över motorvägsbron. Norr om Marstrandsvägen skyltades det 90, medans påfarterna från Marstrand och Kungälv inte skyltades 90 utan där satte man enbart motorvägsskyltar. Enligt Vägverket och Polisen är det en godkänd skyltning.


Då följer man inte sina egna regler, hastigheten på motorväg är 110 som standard, även om den nu måste skyltas igen. (Det var ett tag som man inte behövde det)
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/2368/88020_hastighetstabla_8.pdf