SL lägger ner busslinjer...

Startat av Bussmicke, 15 september 2023, 09:20:38 AM

0 Medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.

IvveRivve004

Sen kunde man ju ha infört en busslinje som går från Jarlaberg till Södersjukhuset via Hammarby sjöstad och ersätter linje 74 som man istället lägger om så att den från Skanstull går via Gullmarsplan och Sköntorp till Valla torg och ersätter linje 164 som i sin tur läggs ner.

buskörare

Fast besparingen blir väl rätt minimal om man lägger ner en linje och istället startar en ny?

Fredrik Gelin

Citat från: IvveRivve004 skrivet 29 september 2023, 22:36:33 PMSen kunde man ju ha infört en busslinje som går från Jarlaberg till Södersjukhuset via Hammarby sjöstad och ersätter linje 74 som man istället lägger om så att den från Skanstull går via Gullmarsplan och Sköntorp till Valla torg och ersätter linje 164 som i sin tur läggs ner.
Fast det blir ju parallelltrafik med tunnelbanan och tvärbanan om man skall köra Årsta-Gullmarsplan-SÖS-Hornstull-Hornsberg och det är ju precis det SL inte vill ha och därför genomför ett antal ned/indragningar.
Dessutom förstår jag inte riktigt varför en innerstadslinje skall gå ända till Valla torg.
Resenärer från Jarlaberg till SÖS kan ju redan idag byta i Sickla eller Slussen vilket nog får anses godkänt när man gör så stora neddragningar på annat håll i Söderort och Nacka.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


IvveRivve004

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 september 2023, 08:41:06 AMFast det blir ju parallelltrafik med tunnelbanan och tvärbanan om man skall köra Årsta-Gullmarsplan-SÖS-Hornstull-Hornsberg och det är ju precis det SL inte vill ha och därför genomför ett antal ned/indragningar.

Jag förstår inte hur exakt det blir parallelltrafik med tunnelbanan. Mycket parallelltrafik är det ju å andra sidan på den 74:a som just nu redan finns.

L. Gornitzka

Det är ungefär en månad kvar tills tidtabellsbyte men ännu har de inte kommunicerat ut exakt vad som kommer hända, för varje linje i nätet... jag har försökt se om något är på gång men inte hittat nånting. Nån mer som hört något? Ofta brukar de publicera detta i slutet på oktober.
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

Fredrik Gelin

En snabb sökning via Google gav träff på flera artiklar i ämnet.
Exempelvis skrev Bussmagasinet om saken efter SLs beslut i mitten av september.

Om det är någon speciell linje du är intresserad av mer information om kan du prova att söka på aktuell kommuns hemsida då de fått SLs bruttolista som de sedan yttrat sig om.
Du kan även prova att höra av dig till registratorn hos SL och be att få den information du önskar.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Fredde

Man kan även använda SL:s reseplanerare.

Söker jag en resa Norsborg-Fridhemsplan som idag går att åka direkt med linje 151 hänvisas man till tunnelbanan från måndag 11 december.
Samma sak med Hästhagen(Östervägen)-Slussen som idag har linje 403, där hänvisas man till linje 71 som i sin tur inte finns med som alternativ på sträckan Ekuddsvägen-Sickla udde.
Ett sista exempel är Uttran-Fridhemsplan med 745 där man föreslås åka 725 till Tumba, pendeln till Stockholm C och blå T-bana till Fridhemsplan.

KollekLover

Citat från: L. Gornitzka skrivet 08 november 2023, 16:46:25 PMDet är ungefär en månad kvar tills tidtabellsbyte men ännu har de inte kommunicerat ut exakt vad som kommer hända, för varje linje i nätet... jag har försökt se om något är på gång men inte hittat nånting. Nån mer som hört något? Ofta brukar de publicera detta i slutet på oktober.

Är inte inte detta som gäller? : https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/f_pdf,fl_attachment/b6hta34juacdvdu0eest

Olle


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Oj,det var inte lite :o
Då är vi snart tillbaka till"gamla 55an"...
Att man stryker 75an under mellantiden är förståeligt,men definitivt inte under rusningen.../Ulf

IvveRivve004

#26
Av vad jag har uppfattat så kommer många busslinjer dras om/läggas ner. Det skulle innebära att 13 hållplatser försvann. Här är de:
• Adolf Fredriks kyrka
• Barnängsbryggan
• Blekholmsterrassen
• Bolinders plan
• Eremitvägen
• Gammelgårdsvägen
• Hakberget
• Mjärdgränd
• Nätgränd
• Pipersgatan
• Rådmansgatan/Tegnérgatan (på Sveavägen)
• Stenkullavägen
• Sällskapsvägen



Själv tycker jag att det hade varit bättre att låta 54:an gå kvar i Norra Djurgårdsstaden med en skillnad att den vänder vid Ropsten istället för Motalavägen samt att 55:an återfår sträckan Slussen – Stureplan – Motalavägen och 66:an förlängs till Henriksdalsberget och Finnberget för att ersätta de delar av 55:an som försvinner. 57:an kan gå till Kungsholms strand istället.

Lars Hjelmqvist

Här finns länk till dokumentet med förslaget till förändringar av innerstadstrafiken i Stockholm:

https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/f_pdf,fl_attachment/i0rs1jcfaeudguckz9gw


Skickat från min iPhone med Tapatalk

846

Det skulle betyda att Sveavägen blir helt utan innerstadslinjer - ingen liten förändring om nu 57:an tar över 54:ans sträckning från City till Hjorthagen. 57:an är väldigt använd på nuvarande sträckning från Sveavägen till Frösunda, så vad dessa passagerare ska åka med istället förstår jag inte riktigt.

Att lägga ned 75:an är en kraftig försämring för de som reser mellan City och Norra Djurgårdsstaden. 54:an (ev. 57:an i framtiden) tar dubbelt så lång tid och har klart mindre kapacitet. Om 57:an tar över 54:an kommer ingen förbindelse finnas mellan Norra Djurgårdsstaden och Centralen/Cityterminalen heller, om 75:an läggs ned. Att Sveavägen kommer att bli utan innerstadstrafik lär bli av precis som när Regeringsgatan förlorade sin trafik när gamla 43:an lades ned men de boende i Norra Djurgårdsstaden kommer knappast tyst se på att 75:an läggs ned.

Bussmicke

Hoppas det blir protester mot styrande puckon.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.