GDG Alpus 260S

Startat av Björn Forslund, 28 mars 2009, 16:44:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

Redaktionen håller på o knåpar med medlemstidningen (SvOF:s) "Färdskrivaren". Vi har fått tag på bilder på en sprillans ny GDG Volvo B10M Alpus 260S. Denna verkar ha fotograferats i reklamsyfte av GDG. Regnumret är LHB510. Kan något berätta mer om denna buss, inv nr osv. Var det den första Alpus 260S?

/Björn

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 mars 2009, 16:44:10 PM
Hej

Redaktionen håller på o knåpar med medlemstidningen (SvOF:s) "Färdskrivaren". Vi har fått tag på bilder på en sprillans ny GDG Volvo B10M Alpus 260S. Denna verkar ha fotograferats i reklamsyfte av GDG. Regnumret är LHB510. Kan något berätta mer om denna buss, inv nr osv. Var det den första Alpus 260S?

/Björn

LHB 510 har karossnummer 40 och är av årsmodell 1983. Om nu alla nummer är använda skulle det alltså vara den 40:de Alpus 260S. Nummer 1 var AGM931 av årsmodell 1982.
GDG 1393 > SJ 3098 > Swebus 3098 > Linjebuss 1048. Såld september 2007 till AB Demonteringar, Hölö.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Tack för det! men gick den hela 24 år i trafik?  Ägde LB den till slutet?

/Björn

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 mars 2009, 18:09:44 PM
Tack för det! men gick den hela 24 år i trafik?  Ägde LB den till slutet?

/Björn

Avställd 951107 och sannolikt exporterad strax därefter. Tillhörde en större grupp bussar som stod registrerade på "slasken" i Olofström och adminstrativt överfördes till AB Demonteringar när Olofström avvecklades.

j-a

1393 LHB 510 fanns på framsidan av ett Förarinstruktions häfte som GDG gav ut för Alpus,fotot på broschyren verkar vara taget i Kungälv för man ser fästningen i bakgrunden,finns även en mindre bild på baksidan med samma buss vid Kungälvs kyrka,kanske kan vara samma bild du menar :).1393 levererades ny till Sandviken

Björn Forslund

Hej!
Japp, man ser fästningen i bakgrunden. Bilderna kommer från GDG:s arkiv, original dior. Det blir lite GDG-minnen i Färdskrivaren framöver, då vi fått tillgång till bilder från arkivet.
Hälsningar
Björn

Ulf Fernestad

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 mars 2009, 19:26:38 PM
Hej!
Japp, man ser fästningen i bakgrunden. Bilderna kommer från GDG:s arkiv, original dior. Det blir lite GDG-minnen i Färdskrivaren framöver, då vi fått tillgång till bilder från arkivet.
Hälsningar
Björn
Är det ringlinjen i göteborg som dom kommer ifrån?
Fernestad

Björn Forslund

Nej, Värmlands Bussveteraner.

Ulf Fernestad

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 mars 2009, 19:54:06 PM
Nej, Värmlands Bussveteraner.
Varför jag frågar/undrar är att arkivmaterial som fanns på GDG sparades och vaktades av Dir. Sandbergs sekreterare så länge hon var kvar
på swebus, när  hon slutade så hamnade arkivet sedemera på landsarkivet i Gbg via ringlinjen, där fanns också bilder från nyleveranser mm
jag har varit nyfiken på dessa men de har varit undanstoppade pga renovering i vagnhallen hos ringlinjen
mvh Fernestad

Björn Forslund

Citat från: j-a skrivet 28 mars 2009, 19:15:25 PM
1393 LHB 510 fanns på framsidan av ett Förarinstruktions häfte som GDG gav ut för Alpus,fotot på broschyren verkar vara taget i Kungälv för man ser fästningen i bakgrunden,finns även en mindre bild på baksidan med samma buss vid Kungälvs kyrka,kanske kan vara samma bild du menar :).1393 levererades ny till Sandviken


Förresten, det är väl Carlstens fästning i Marstrand du menar? Bilden jag åsyftar är vad jag kan se tagen i Marstrand?

j-a

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 mars 2009, 22:12:46 PM

Förresten, det är väl Carlstens fästning i Marstrand du menar? Bilden jag åsyftar är vad jag kan se tagen i Marstrand?
Ja visst ,du har rätt :)

Drängen

Alpus ägdes väl av bl.a GDG?.

Björn Forslund

Japp, de tillverkade bl a lastbilssläp. Sedan tog man över Lier Karosserifabrik i Drammen, Norge, och förde över tillverkningen till Kungälv. Till att börja med byggde man bussar som Lier tagit fram, men sedan tog man fram den buss som benämndes Alpus. I stort sett hela produktionen gick till GDG.