Undran om bussgaragets plats i Västerås 1962.

Startat av Ove Bojarp, 28 mars 2009, 13:50:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Var låg deras plats under 1962-1964? Jag började vid SJ i Västerås 1962, och flyttade
därifrån 1964, mellantiden var jag I 18/P18 menig på Gotland. I Västerås bodde jag på
1: Bergsgatan
2: Trastvägen
men jag minns inte att jag såg något bussgarage under den tiden där, men hur låg det
i förhållande till de adresser jag hade då?

Svoca

SJ:s bussgarage låg (byggnaden är nog kvar idag men används till annat) vid Kölgatans västligaste del där denna gata gör en sväng ut mot Köpingsvägen. I förhållande till de adressser som beskrivs i förfrågningen, så är det c:a 1 km väster om något som heter Västra Bergsgatan. Någon "Bergsgatan" verkar ej finnas i Västerås. Den andra adressen, Trastvägen ligger ju ute i Skultuna, så det är ju långt ifrån Kölgatan. Tror att SJ:s bussgarage byggdes i samband med flyttningen/byggandet av de nya lokstallarna i slutet av 1950-talet eller i början av 1960-talet. De nya lokstallarna ligger alldeles intill det f d bussgaraget. Även ny rangerbangård byggdes under samma tid. Det gamla lokstallet låg några hundra meter från Västerås C västerut och på södra sidan om linjen mot Köping. Det byggdes av SWB (Stockholm - Westerås - Bergslagens Järnvägar). När de nya lokstallarna stod klara, revs de gamla. Vid de gamla lokstallarna fanns nog inga bussar stationerade. SJ-bussarna var istället utplacerade i trafikområdet, såsom i Hallstahammar, Surahammar, Ramnäs m fl platser. Inga bussar placerade i Västerås under denna tid således. När det nya SJ-garaget i Västerås stod klart placerades vissa SJ-bussar där. I garaget fanns även verkstad som bl a utförde högerombyggnader av bussar under mitten av 1960-talet. Det handlade mest om att sätta i högerdörrar på bulldoggbussar samt frambyggda bussar som skulle delombyggas. Vissa arbeten utfördes även i verkstaden åt närliggande SJ-områden utanför det egna trafikområdet.

Ove Bojarp

Det är möjligt, att jag bara fastnade för halva adressen, men det kan nog vara Västra Bergsgatan,
numret minns jag dumt nog inte, annat än att Trastvägen var nr 10. Jag minns att ibland hade
man bomvakt vid en vägövergång, som man fick handveva ner och upp.