Från min skokartong del 355: SL H65-or

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 mars 2009, 17:34:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Inleder med min allra första bussbild, åtminstone i modern tid. Det är möjligt att det blev något suddigt med lådkameran på 1950-talet men de bilderna är säkert kastade sedan länge av en nitiskt städande moder, som inte insåg värdet i dem. Och när vi i alla fall inne på CF-ar i Södertörns-färger så tar jag ett par till.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan K

Fina bilder!
Men det är ingen vacker buss, enligt min mening :-) Det finns nog dock olika åsikter om det.

yngrot

Dessa var de första jag fick köra under utbildning uppe i Handen  de var rätt lättkörda...  kommer ihåg vid ett tillfälle när jag bad han som satt bredvid att justera spegeln på höger sida.. Jag öppnade dörren och då börja bussen bromsa  ???  jag hade då ingen aning om dörrbroms men det lärde vi oss då.. ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Öden

Hej !

Trevliga gamla CF-bilder.
Var det bara BSS & BSBV som hade det breda mittfältet mellan listerna ?
Var det enbart för att få plats med bolagsnamnet på sidorna man hade så ?

Mvh Peter Ö

Viking

Väldigt trevliga bilder, kul att se Staffan!
och enligt mig är det en av de vackraste bussar som byggts......

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Staffan Sävenfjord

Citat från: Viking skrivet 27 mars 2009, 07:28:46 AM
Väldigt trevliga bilder, kul att se Staffan!
och enligt mig är det en av de vackraste bussar som byggts......

Jag håller med dig att Scania-Vabis CF var bland de finaste - och bästa - bussar som byggts. Tyvärr blev de ju rätt hårt åtgångna genom åren men en CF i ny skick var verkligen något som fick även icke-busskännaren att haja till.
I När-Var-Hur 1959 fanns en liten artikel om CF-bussarna. Enda gången jag vet som en bussmodell uppmärkammats där. Bara någon vecka efteråt var jag på väg från Skara stiftsgård Flämslätt till Borås och då ingick en bussresa Axvall-Skara. Det blev min första bekantskap med Scania-Vabis CF och trots att jag var måttligt bussintresserad på en tiden kände jag igen bussmodellen direkt från artikeln.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 mars 2009, 17:34:19 PM
Inleder med min allra första bussbild, åtminstone i modern tid.
****
Tack för den inledningen, och fortsättningen.
Delar uppfattningen att CF, var bland de mer lyckade modeller som gjorts. Jättesnygga var de.
Passar också på att tacka Staffan, och alla andra, som flåtade flitigt, under en lång och intressant tid, och som delar med sig av detta.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 27 mars 2009, 09:42:52 AM
****
Tack för den inledningen, och fortsättningen.
Delar uppfattningen att CF, var bland de mer lyckade modeller som gjorts. Jättesnygga var de.
Passar också på att tacka Staffan, och alla andra, som flåtade flitigt, under en lång och intressant tid, och som delar med sig av detta.

HJP

Tänk om det funnits digitalkameror på 1950-talet! Men under en tid när det fanns 8 bilder på en filmrulle i storlek 6x9 och en rulle med framkallning kostade runt en tia (motsvarar 130 kronor i dag) blev det inte så mycket bussfotograferande när man hade en krona i veckopeng.

För övrigt fick jag en fin födelsedagspresent i Borås Tidning i dag. I pappersupplagan fanns nämligen en helsida med bilder på bussar från Stadsbussar i Borås under början av 1950-talet. Visserligen var det en del fel i bildtexterna men ändå... Borås Tidning brukar finnas på välsorterade bibliotek om någon vill kolla.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2009, 09:54:04 AM
Tänk om det funnits digitalkameror på 1950-talet! Men under en tid när det fanns 8 bilder på en filmrulle i storlek 6x9 och en rulle med framkallning kostade runt en tia (motsvarar 130 kronor i dag) blev det inte så mycket bussfotograferande när man hade en krona i veckopeng.

Kul att jämföra veckobudgeten. Det tog alltså tio veckors veckopeng för att kunna köpa en rulle film inkl framkallning. Låt oss säga att en liten kille idag har 130 kr i veckan, så motsvarar det 1300 kr för en 8-bildersrulle, dvs 162,50 kr/bild. :P

(Om jag har räknat fel får ni rätta mig)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 27 mars 2009, 10:44:12 AM
Kul att jämföra veckobudgeten. Det tog alltså tio veckors veckopeng för att kunna köpa en rulle film inkl framkallning. Låt oss säga att en liten kille idag har 130 kr i veckan, så motsvarar det 1300 kr för en 8-bildersrulle, dvs 162,50 kr/bild. :P

(Om jag har räknat fel får ni rätta mig)

Nu vet jag inte vad en 10-åring normalt har i veckopeng i dag och vad den skall räcka till men din uträkning ger ju i alla fall en föreställning om hur dyrt det var att fotografera på 1950-talet.
Nu tillhörde nog film och framkallning det som subventionerades genom tilläggsanslag utanför veckopengen, men då var det också stark kontroll av bilderna så att man inte tagit något "onödigt". Som onödigt räknades allt utom bilder på släkt och vänner. Möjligen kunde familjens nya bil få passera på en bild. Men skulle man ta en bussbild måste man också ha farmor eller en moster med. Möjligen gick det bra i albumet med texten "Moster Olga stiger på bussen" men knappast "Moster Olga stiger på Stadsbussar i Borås 31 P 253 Volvo B513 SKV".
Allt har inte blivit bättre sedan förr. Men bra mycket...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2009, 10:59:25 AM
Nu vet jag inte vad en 10-åring normalt har i veckopeng i dag och vad den skall räcka till men din uträkning ger ju i alla fall en föreställning om hur dyrt det var att fotografera på 1950-talet.
Nu tillhörde nog film och framkallning det som subventionerades genom tilläggsanslag utanför veckopengen, men då var det också stark kontroll av bilderna så att man inte tagit något "onödigt". Som onödigt räknades allt utom bilder på släkt och vänner. Möjligen kunde familjens nya bil få passera på en bild. Men skulle man ta en bussbild måste man också ha farmor eller en moster med. Möjligen gick det bra i albumet med texten "Moster Olga stiger på bussen" men knappast "Moster Olga stiger på Stadsbussar i Borås 31 P 253 Volvo B513 SKV".
Allt har inte blivit bättre sedan förr. Men bra mycket...


Det här känner jag igen från början av 80-talet när jag började fotografera. Min mamma kunde stanna till vid lastbilsfik så att jag kunde få fotografera lastbilar, men det var alltid diskussioner om huruvida jag skulle fotografera alla lastbilar eller om jag kunde nöja mig med att fotografera de finaste bara och max en bild per lastbil. Tyvärr kostade även framkallning pengar och resulterade att en del filmrullar hann bli för gamla och inte kunde framkallas.  :(  Tänk om den digitala tekniken hade kunnat komma lite tidigare.  :)

Stefan Isaksson

Avdelning kuriosa:
på 50- och 60-talen rekommenderades det att man INTE köpte film utomlands.
Sverige var nämligen ett av de länder där filmen var billligast.  ;D

SI
som även jag har en soft spot för just Scania CF. Gärna i BSBV färgsättning.

Björn Forslund

Citat från: Peter Öden skrivet 26 mars 2009, 18:48:46 PM
Hej !

Trevliga gamla CF-bilder.
Var det bara BSS & BSBV som hade det breda mittfältet mellan listerna ?
Var det enbart för att få plats med bolagsnamnet på sidorna man hade så ?

Mvh Peter Ö


Håller med om att det är trevliga bilder!
Vad gäller det speciella med BSS o BSBV CF:ar var det givetvis så att bolagsnamnet skull få plats mellan listerna, med rätt höjd. Detsamma gällde ju alla bussar till dessa bolag, BSS från 50 talets början, då man anammade samma stil som BSBV. SKV-vagnarna t ex hade ett slätt parti där det normalt var "tvättbräda". Om något annat bussbolag haft något liknande vet jag ej, men visst var det snyggt med hela bolagsnamnet utskrivet. Och det är lätt att identifiera husbussar från fd BSS.

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 mars 2009, 17:34:19 PM
Tack för trevliga bilder,om inte annat för det ovanliga typsnittet på siffrorna på"828":an.
Från vilken annan busstyp kan denna rulle ha kommit ifrån?
(Originalrullen syns på bilden med 844:an.)/Ulf


Fel bildtext,Staffan.Bilden är tagen vid HandensCentrum(som det står på hållplatsskylten.)


Björn Forslund

Mja, ingen av BSS-CF:arna har "original"  rullar. De hade linjenummer plus destination från början. De rullar som monterades in lär ha kommit från innestadsbussar Leyland o Büssing som blev av med sina på vänster sida.
Typsnittet på de utbytta banden verkar bekant från Volvo-Säfflevagnar? Troligen är det nytillverkade band som monterats in?