Kompressor Volvo B57-60

Startat av swedcar, 26 mars 2009, 12:50:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swedcar

Har någon en aning om var jag hittar en kompressor till bromsarna till min Volvo B57-60 1974? EJK 399, gammal Wasatrafik.
Lasse i Falun

Björn Forslund

En gammal Wiima importerad från Finland?
Kompressor vet jag inte. B57 är ju inte direkt vanliga. Men du borde ta reda på fabrikat o typ, det kan vara samma som sitter i andra bussar. Typ Bosch eller Westinghouse? En- eller tvåcylindrig?

swedcar

Ska kolla fabrikatet. Man får skylla sig själv lite, jag tappade ur vattnet inför vintern men det låg visst kvar lite i kylningen för kompressorn så den frös sönder. Locket i alla fall. Ska ta ur den i påsk få se hur det ser ut. Det stämmer att det är en finlandsimporterad Wiima, fd Wasatrafik 418 som gick i Stockholm. Ombyggd (tyvärr), 1985 tror jag det var, till husbuss. Men färgerna är kvar och Wasatrafik-loggan har jag målat dit igen. Tidigare i Buss-snack hittade jag en lista på alla Wasa-bussar som jag tror någon dansk jobbade med. Tyvärr försvann den för mej. Någon som vet var den finns?

Björn Forslund

Läcker den  så pass att du inte kan ha glykol i på vintern?

swedcar

Ja, den har läckt lite i vattenpumpen, men en renoveringssats har jag fått tag på nu. Så jag hoppas att detta inte ska hända igen....

Clabbe

Kan inte Volvo lv få fram så kolla med Huzells, finns i Karlstad och jag vet att det finns många duktiga förmågor där.