Färdtjänstbussar

Startat av Stefan P, 04 mars 2009, 17:22:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag såg en bild på en färdtjänstbuss Stockholms spårvägsmuseum en Peugot, jag vill veta mer om den och vilka bussar som använts som färdtjänstbussar och till slut kör SL fortfarande färdtjänst eller är det utlejt?

mvh Stefan P

Ersa

SL kör ingen trafik i egen regi idag, utan allt är "utlejt".
Färdtjänsten heter idag Närtrafiken och är upphandlas separat. Linjerna är i 900-serien och körs bl.a. av Traveller (som ägs av Bergkvarabuss) samt Busslink Norrtälje.





Clabbe

Dessutom finns det ett stort antal mindre taxi/bussreg fordon, som körs av t ex Samtrans.

Nico


Jo, det är de senare som sköter det som egentligen är färdtjänsten medan närtrafiken är något annat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 04 mars 2009, 20:38:33 PM
Jo, det är de senare som sköter det som egentligen är färdtjänsten medan närtrafiken är något annat.

Vilket slog mig någon halvtimme efter jag skrivit inlägget, men då var matlagningen redan i full gång. ;)

Det var nog ordet "färdtjänstbuss" som förvirrade. Färdtjänst är ju mestadels taxibilar idag. Även om vissa färdtjänstbilar typ VW Caravelle har bakgavelramp för rullstolar är de ju ändå oftast taxiregistrerade. Går man över till bussar kommer man däremot till Servicelinjer, som idag heter Närtrafik i SL-området.

Nico


På sätt och vis är du inte fel ute då man väl delvis kan kalla Närtrafiken för en linjebunden färdtjänst... eller som SL själv säger så är den ett alternativ till just den traditionella färdtjänsten då den visserligen är anpassad för äldre och rörelse/funktionshindrade samtidigt som alla med giltigt färdbevis för SL-trafiken tillåts åka med. Sen är ju linjerna dragna så att de passerar sådant som servicehus, vårdcentraler, centrum och större knutpunkter.  :D

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Max W

Citat från: Stefan P skrivet 04 mars 2009, 17:22:52 PM
Hej

Jag såg en bild på en färdtjänstbuss Stockholms spårvägsmuseum en Peugot, jag vill veta mer om den och vilka bussar som använts som färdtjänstbussar och till slut kör SL fortfarande färdtjänst eller är det utlejt?

mvh Stefan P
Peugotbilarna användes från slutet av 1960-talet(1966-67 vill jag minnas) då färdtjänst infördes i Stockholms kommun. Bilarna varblå till färgen och  stationerade i SL Söderhallen på Nackagatan och kördes av förare anställda av Brandkåren. Man sökte "Rätt att åka färdtjänst" hos något som hette Arbetsvårdsbyrån. I början var man tvungen att sitta i rullstol för att över huvudtaget ha "rätt att söka" färdtjänst.
Jag själv fick färdtjänst hösten 1969 då reglerna ändrats så att även "gående med fysiska handikapp" fått rätt att söka, men det var inte lättare för det. Jag fick avslag 3 gånger trots korrekta läkarintyg. När jag väl fick färdtjänst i november 1969 hade Taxi Stockholm fått ta färdtjänstkörningar där de resande INTE var "rullstolsberoende". Det kallades Taxi Stockholms Skol-och Handikapptransporter (senare namnändrat till Samtrans.
När SL bildades 1967 blev färdtjänsten samordnad från kommunivå till landstingsnivå och leddes av Roger Masthagen, en av VD:s "hjälpredor". Han hade sitt arbetsrum två rum från mitt rum på Tegnérgatan 2 C i början.
SL Färdtjänst bildades och tog hand om färdtjänstbussarna som då blev oxblodsröda. Några Peugotbilar behölls och lackades om från blått till rött och garagerades i Hornsberg. De nyinköpta bilarna var av andra märken.
På 1970-talet bildades Färdtjänstnämnden på landstingsnivå och nuvarande färdtjänsorganisation räknas från 1977.
Ja det var en kort sammanfattning av Färdtjänsten och de "blå Peugoterna".
Max Widell

Stefan P

Hej

Tack för svar, nu förstår lite mer.

mvh Stefan P

Peter Rost

När jag började min anställning hos SL:s Färdtjänsten i Horsberg senhösten 1984 fanns det bara ett fåtal Peugeotvagnar kvar, vill minnas att dessa var avställda, resterande vagnpark bestod av Mercedes dieslar, samt ett litet antal gasdrivna Färdtjänstbussar, även dessa var Mercor.

/Peter