SJ Buss Linköping, körspec 1971.

Startat av Ingwar Åfeldt, 26 februari 2009, 02:26:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Hittade körspec från SJ-Buss i Linköping. Första giltighetsdatum den 23/5 1971.
En lista över använda förkortningar finns längst ner under listorna.






Lp = Linköping
Fg = Finspång
Nr = Norrköping
Åg = Åtvidaberg
My = Mjölby
Rp = Ringstorp
Ört = Örtomta
Suf = Sturefors
Gy = Gamleby
Örs = Örsäter
Björs = Björsäter
Bjh = Björnsholm
Kvk = Källvik
Mot = Motala
Säv = Sätravallen
Sba = Slättbacka
Jönk = Jönköping


M v h
Ingwar

bilomnibussen

Hej! Mycket trevligt att se specarna! Tala om ramtider! Minns du hur lång tid ni hade för förberedelse resp avslutning?
Mvh Jan G

Sven W

Hej

Jag har en lista över SJ-bussarna i Linköping 1965. Det var ju några år före specen så en del förändringar hade nog skett. Följande fanns då:

1995, 2014(avreg), 2061, 2068, 2156, 2219, 2423, 2467, 2508, 3016, 3342, 3343, 3529, 3584, 0054, 0059, 0060, 0064 och 0125.

Sedan har jag själv skrivit till 0342.

Hälsningar
Sven

Ingwar Åfeldt

Citat från: bilomnibussen skrivet 26 februari 2009, 08:49:35 AM
Hej! Mycket trevligt att se specarna! Tala om ramtider! Minns du hur lång tid ni hade för förberedelse resp avslutning?
Mvh Jan G

Tyvärr kommer jag inte ihåg hur mycket tid vi hade för klargöring respektive avslutning. Det är möjligt att jag har det på papper men jag har inte hittat något ännu.

M v h
Ingwar

Ola Almquist

Intressant att de flesta förkortningarna överensstämmer med järnvägens förkortningar/signaturer, men inte alla. På järnvägen är (var) Åtvidaberg Åvg, Ringstorp Rip, Björsäter Böä och Gamleby Gal. Vst är för övrigt Vadstena.

M.v.h.
Ola

Ingwar Åfeldt

Citat från: Sven W skrivet 26 februari 2009, 13:48:49 PM
Hej

Jag har en lista över SJ-bussarna i Linköping 1965. Det var ju några år före specen så en del förändringar hade nog skett. Följande fanns då:

1995, 2014(avreg), 2061, 2068, 2156, 2219, 2423, 2467, 2508, 3016, 3342, 3343, 3529, 3584, 0054, 0059, 0060, 0064 och 0125.

Sedan har jag själv skrivit till 0342.

Hälsningar
Sven

Om du tar bort alla vagnar upp t o m 2508 så visar din förteckning vagnar som fanns kvar i Linköping i början av 70-talet. Jag gjorde en hastig genomgång av vilka bussar jag körde i Linköping. Listan är inte helt komplett men den ger väl en uppfattning om vad som fanns.

0006, 0013, 0014, 0015, 0054, 0057, 0059, 0060, 0061, 0062, 0064, 0065, 0255, 0282, 0342,
0444, 0446, 0521, 0699, 0975, 977, 987
1121, 1123, 1180, 1287, 1288, 1289, 3016, 3073, 3089, 3143, 3162, 3163, 3342, 3343, 3344, 3361
3406, 3409, 3446, 3529, 3584


Citat från: Ola Almquist skrivet 26 februari 2009, 21:31:17 PM
Intressant att de flesta förkortningarna överensstämmer med järnvägens förkortningar/signaturer, men inte alla. På järnvägen är (var) Åtvidaberg Åvg, Ringstorp Rip, Björsäter Böä och Gamleby Gal. Vst är för övrigt Vadstena.

M.v.h.
Ola


Ooops, missade jag Vadstena? Jo, jag lade märke till att signaturerna överensstämde till stor del med järnvägens, vilket nog får anses vara naturligt.


Christian Ljunggren

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 26 februari 2009, 21:35:47 PM
Om du tar bort alla vagnar upp t o m 2508 så visar din förteckning vagnar som fanns kvar i Linköping i början av 70-talet. Jag gjorde en hastig genomgång av vilka bussar jag körde i Linköping. Listan är inte helt komplett men den ger väl en uppfattning om vad som fanns.

0006, 0013, 0014, 0015, 0054, 0057, 0059, 0060, 0061, 0062, 0064, 0065, 0255, 0282, 0342,
0444, 0446, 0521, 0699, 0975, 977, 987
1121, 1123, 1180, 1287, 1288, 1289, 3016, 3073, 3089, 3143, 3162, 3163, 3342, 3343, 3344, 3361
3406, 3409, 3446, 3529, 3584


Ooops, missade jag Vadstena? Jo, jag lade märke till att signaturerna överensstämde till stor del med järnvägens, vilket nog får anses vara naturligt.




Det var mycket intresssant att läsa allt detta, tackar!
Att Lp-förarna körde ända till Gamleby visste jag faktiskt inte.

Mvh

Christian

Ingwar Åfeldt

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 27 februari 2009, 02:13:32 AM

Det var mycket intresssant att läsa allt detta, tackar!
Att Lp-förarna körde ända till Gamleby visste jag faktiskt inte.

Mvh

Christian

Jo, till Gamleby och även till Loftahammar/Källvik. Här är förresten en bild jag tog en dag via backspegeln i Gamleby när jag satt och väntade på att starta färden tillbaka till Åtvidaberg och Linköping.



Uppenbarligen hade jag en högerstyrd CF den dagen. Kanske 3446.

M v h
Ingwar


bilomnibussen

Hej! För att återgå till arbetstiderna kan jag konstatera att ni hade bättre arbetstider överlag än vi har nuförtiden. Märkligt med de där korttjänsterna. Förekom det att man körde två korttjänster på en arbetsdag?
Hälsningar!
Jan G

Ingwar Åfeldt

Citat från: bilomnibussen skrivet 27 februari 2009, 11:10:16 AM
Hej! För att återgå till arbetstiderna kan jag konstatera att ni hade bättre arbetstider överlag än vi har nuförtiden. Märkligt med de där korttjänsterna. Förekom det att man körde två korttjänster på en arbetsdag?
Hälsningar!
Jan G

Nej, jag har inget minne av att köra två korttjänster samma dag. Visst kan det ha hänt, men då var det specialfall, någon blev sjuk eller så. Jag vet inte om du märkt att flera av tjänsterna faktiskt är delade?

M v h
Ingwar

Ingwar Åfeldt

Jag har scannat några fler papper från min tid hos SJ Buss i Linköping.




Först taxetabell för sträckorna Norrköping - Söderköping respektive Norrköping - Östra Husby. Normalt körde naturligtvis in Linköpingsförarna de sträckorna men ibland blev man inlånad. Jag körde t ex Norrköping - Östra Husby ett antal gånger.



På den tiden transporterades post ofta med buss. Ovan ett kvitto på en säck från Linköping till Rimforsa. Vederbörligen kvitterad av en posttjänsteman i Rimforsa.



Avståndstabell Linköping - Åtvidaberg. I klartext samma som dåvarande linje 31.



En specialbiljett som endast gällde för övergång vid Posten i Finspång.



En 10-biljett. Mycket populär. Biljetten var opersonlig så var man några stycken lönade det sig att dela på en sådan biljett.



Slutligen en månadsbiljett. Både 10-biljetten och månadsbiljetten stoppades delvis in i biljettmaskinen och stämplades med kvitto på erlagt belopp.


M v h
Ingwar











bilomnibussen

Väldigt trevligt att se detta! GDG hade delvis liknande biljetter som man stoppade in i Almexmaskinen för påstämpling. Sådana förpassningar har jag haft väldigt många, det var mycket viktigt att få dem påskrivna av den postförare som hämtade värdeposten. Sedan satt förpassningarna i stora buntar på en lång spik inne på bussgodset. Vi hämtade posten på flera mindre postkontor runt om i Ludvikatrakten. I Sunnansjö var de sällan klara när man kom, vi gick in genom den öppna bakdörren och fick en kopp kaffe under tiden. Resenärerna fick vänta tills posten var klar. I Sörvik stod postförestånderskan alltid ute på hållplatsen med säckarna. Vad gäller prislistan torde ni ha behövt en rejäl kassa med tioöringar.

Mvh Jan G

Ingwar Åfeldt

Citat från: bilomnibussen skrivet 01 mars 2009, 09:41:33 AM
Väldigt trevligt att se detta! GDG hade delvis liknande biljetter som man stoppade in i Almexmaskinen för påstämpling. Sådana förpassningar har jag haft väldigt många, det var mycket viktigt att få dem påskrivna av den postförare som hämtade värdeposten. Sedan satt förpassningarna i stora buntar på en lång spik inne på bussgodset. Vi hämtade posten på flera mindre postkontor runt om i Ludvikatrakten. I Sunnansjö var de sällan klara när man kom, vi gick in genom den öppna bakdörren och fick en kopp kaffe under tiden. Resenärerna fick vänta tills posten var klar. I Sörvik stod postförestånderskan alltid ute på hållplatsen med säckarna. Vad gäller prislistan torde ni ha behövt en rejäl kassa med tioöringar.

Mvh Jan G


Jag kan inte säga att jag har något minne av särskilt behov av tioöringar, men minnet är inte det bästa. Samtidigt gick det ju att kombinera 5-, 25- och 50-öringar för att täcka behovet. ;)

En för den tiden aktuell tidtabell med en snygg Scania på omslaget, E146. Någon som kan säga inv numret?




M v h
Ingwar

Peter Rost

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 mars 2009, 05:01:22 AM

Jag kan inte säga att jag har något minne av särskilt behov av tioöringar, men minnet är inte det bästa. Samtidigt gick det ju att kombinera 5-, 25- och 50-öringar för att täcka behovet. ;)

En för den tiden aktuell tidtabell med en snygg Scania på omslaget, E146. Någon som kan säga inv numret?




M v h
Ingwar

Inv-nr 0497.

/Peter

Ingwar Åfeldt