Från min skokartong del 345: Wasatrafik på linje 810

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 februari 2009, 20:09:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det var en månad sedan jag plockade i skokartongen senast. Så det är hög tid för en serie bilder igen. Kvällens tema är Wasatrafik och deras trafik på SL-linjen 810 Skanstull-Jordbro. Bilderna är tagna under vår-försommar 1987.

Först ut en van Hool Jumbo. Wasatrafik hade två sådana i Trångsund 460 och 461. Det kom ett par till lite senare, främst genom köpet av Club Continental men också genom omflyttningar.


Så ett inlån från garaget på Värmdö. Fem äldre Wiima-vagnar fanns där, både på B57 (frontmotor) B58. 408 kördes ofta av den kände dragspelaren Leif "Burken" Björklund, men så icke denna dag.


Så en Volvo B58 med Hägglunds-kaross, av många betecknade som den bästa Volvo som någonsin byggts. Fd SJ 0880, SL H80 6880.


Wasatrafik köpte två Volvo B10M Säffle ledbussar med relativt lyxig inredning på spekulation. Bussarna hade på något sätt blivit över. Om jag fattade det rätt för att någon beställare dragit sig ur. Ytterligare en sådan buss hamnade lite senare hos Wasatrafik Trångsund. Dessa användes senare på den abonnerade linjen till Muskö.


Trafikledaren Lasse Widfond har hoppat in en tur på 810-an på morgonen och valt sin andra favoritbuss: Scania-Vabis CF76 nr 410. Den första var 405 Scania-Vabis SKV. Han körde också här ibland med sin egen ägandes fd BSVB 28. Denna är liksom bussen på bilden i dag i SvOf:s ägo.


En buss som av förarna kallades moped (vilket egentligen var Volvo B715 SKV). Men Scania K92 på den här stora bussen var lite för svagt. Karossen är av en de första Meteorerna som byggdes av Skandia (numera Helmark) i Markaryd. Wasatrafik ägde vid den tiden en stor andel av fabriken.


Ännu en gammal SL-buss, H49 4696. Busarna har nu börjat lackeras helvita. Några av dessa vita försågs sedan med reklam.


Så en av många van Hool Alizée som Wasatrafik Trångsund köpte. Om jag nu minns rätt: 468, 469, 474, 475, 477,478 och 479. Den här är helt ny när bilden tas.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2009, 20:09:30 PM

Wasatrafik köpte två Volvo B10M Säffle ledbussar med relativt lyxig inredning på spekulation. Bussarna hade på något sätt blivit över. Om jag fattade det rätt för att någon beställare dragit sig ur. Ytterligare en sådan buss hamnade lite senare hos Wasatrafik Trångsund. Dessa användes senare på den abonnerade linjen till Muskö.


...och tilläggas kan att denna buss sedemera blev SWE 1489 och Busslink 6201 i slutet av sin karriär./Ulf




Björn Forslund

Trevligt bildsvep på bussar man känner o bussar man minns!
Wiimavagnarna kom väl begagnade från Finland, allihopa? Kom de direkt till Wasatrafik? Någon som vet vilka finska bolag de kom ifrån ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 februari 2009, 22:58:43 PM
Trevligt bildsvep på bussar man känner o bussar man minns!
Wiimavagnarna kom väl begagnade från Finland, allihopa? Kom de direkt till Wasatrafik? Någon som vet vilka finska bolag de kom ifrån ?


Jag har hört att de hamnade hos Wasatrafik när de köpte Värmdö Buss. Men Värmdö Buss köpte dem från Finland.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Värmdö Buss, var det samma företag som Wermdö - Djurö Buss? Det var väl från det sistnämnda bolaget som Nilsbuss köpte två gamla Säffle (ursprungligen från Y-län).

M.v.h.
Ola

swedcar

Om frågan var i Finland bussarna kom från vet jag att min Wiima, fd Wasatrafik 418, kommer från Väinö Jyrkilä i Kotka. Deras färger stämmer med rester man kan hitta under gummilister och liknande.

Staffan Sävenfjord

Citat från: swedcar skrivet 26 mars 2009, 17:48:02 PM
Om frågan var i Finland bussarna kom från vet jag att min Wiima, fd Wasatrafik 418, kommer från Väinö Jyrkilä i Kotka. Deras färger stämmer med rester man kan hitta under gummilister och liknande.

Så du är lycklig ägare till denna. Ursäkta att jag bara har den på denna suddiga bild. Jag har nog bättre på annat håll. Skall se om jag kan publicera dem senare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

swedcar

Tack för den. Har en bild tidigare från Skanstull 1982 där den kör just linje 810.

HB

Härlig bildkavalkad Staffan. Det var bara 408 som jag aldrig fick köra på aktuell linje. /Henrik/

Staffan Sävenfjord

Citat från: HB skrivet 28 mars 2009, 11:35:42 AM
Härlig bildkavalkad Staffan. Det var bara 408 som jag aldrig fick köra på aktuell linje. /Henrik/

Nä, "Burken" och de andra gamla kämparna på Värmdö släppte väl inte den så gärna. Klart den bästa av Värmdös fem Wiimor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 mars 2009, 11:59:26 AM
Nä, "Burken" och de andra gamla kämparna på Värmdö släppte väl inte den så gärna. Klart den bästa av Värmdös fem Wiimor.

Nej så var det säkert, även om de flesta av Värmdös bussar då och då hamnade i Trångsund i samband med verkstadsbesök. Och då blev det gärna så att dom hamnade varv eller två på 810:an på eftermiddagen när dom var nyservade. /Henrik/