Volvo B 635

Startat av Peter Öden, 24 januari 2009, 10:29:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Känner någon till om det levererats några Volvo B 635 SKV vänsterstyrda
och i så fall hade de högerdörr vid leveransen ?

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Chassit B635 var ju vanligt i Finland också, men givetvis inte med SKV kaross. Tvivlar på att någon B635 i Sverige levererades i vänsterstyrt utförande, men reserverar mig.

bilomnibussen

Hej! I inlägget på raden ovan hänvisas till historik för Buss-Persson i Hammenhög. Där framgår bland mycket annat roligt att de anskaffade en vänsterstyrd B635/Larvik år 1964.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Jaha, det var ju lustigt att svaret fanns i en fråga jag själv ställt. Skulle läst det hela ...tur jag reserverade mig! :o

Christian Ljunggren

Citat från: bilomnibussen skrivet 24 januari 2009, 17:18:32 PM
Hej! I inlägget på raden ovan hänvisas till historik för Buss-Persson i Hammenhög. Där framgår bland mycket annat roligt att de anskaffade en vänsterstyrd B635/Larvik år 1964.
Mvh Jan G


Posten hade ett antal vänsterstyrda B635 med Hägglunds karosser av årsmodeller 1963-1964. Inv-nr 7056-7131.
Enl uppg fr Diligensen, så var 7056 första vänsterstyrda chassiet med ch-nr:
3073, men om det endast gällde bussar levererade dit famgår tyvärr inte.

Mvh

Christian












bilomnibussen

Hej! Om du studerar den nyligen aktuella tråden "Okänd buss på Askersunds busstation" finner du ytterligare en vänsterstyrd och svensksåld B635. Från början hade den dörr mitt bak, därutöver fanns en liten extradörr typ bildörr in till förarplatsen. Med tiden förenklades bussen och fick en vanlig högerdörr bakom framaxeln.
Mvh Jan G

veteranbuss

Hej
Det bygdes en exklusiv helturisbuss med SKV-lättmetall 1957 åt Ramkvillabuss som var vänsterstyrd på volvo 63508.
Den var lite en och halvplan med lite högre golv än vanligt den tiden..
Har skrivits om den bussen i gamla busstidningar.
Någon som vet mer??????

Peter Öden

Hej !

Om det är en B 63508 så torde det vara en mycket tidig sådan.
Denna omtalade buss lär finnas uppställd i Värmland någonstans
och kommer ev. att tas om hand av någon i Östergötland för en
kommande renovering !

Mvh Peter Ö

eomer

En vänsterstyrd B635 med SKV-kaross (K234) levererades till Skogsgårdhs Busstrafik 1965.
//Eomer

Björn Forslund

Citat från: Peter Öden skrivet 13 april 2009, 20:05:18 PM
Hej !

Om det är en B 63508 så torde det vara en mycket tidig sådan.
Denna omtalade buss lär finnas uppställd i Värmland någonstans
och kommer ev. att tas om hand av någon i Östergötland för en
kommande renovering !

Mvh Peter Ö

Hej

Jag antar att det är "frimärksbussen" som avses, med den specialbyggda unika SKV turistkarossen. Bussen förekom sedan på ett frimärke i Marocko (!).
Vad jag vet såldes den för flera år sedan till en bussentusiast, men stod kvar på plats sist jag hörde om den. Skicket är tyvärr ganska bedrövligt. Baken är intryckt av en hjullastare, och bakaxeln saknas. Denna buss hade turbomotor, ovanligt på den tidens bussar.

veteranbuss

Hej......
Stämmer bra, dessutom saknas motor och lådan d.v.s hela drivlinan.
Men det tråkiga är att all urmontering är gjord med våld.
Hela chassibröstet är uppskuret. Men inget är väl omöjligt. men det fodras en vänsterstyrd donatorbuss till att börja med.

Björn Forslund

Ajaj, hade för mig att motor o låda var kvar när en kompis kollade bussen. Det är i princip alltså frågan om att flytta karossen till ett annat chassi.

veteranbuss

Hej igen...
Det står en vänsterstyrd volvo b635 med en dålig larvikkaross i Linköping, nyligen anländ.
JJag har mina misstankar att något är på gång.

Björn Forslund

Hmm.B635 med Larvikkaross låter bekant.....är det på gång att renoveringen ska ta fart, och SKV-specialen komma till liv igen? Iofs ett ganska stort jobb att flytta över en kaross.