Gamla annonser med Ultra-anknytning

Startat av Stefan Lindström, 20 januari 2009, 22:34:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindström

Håller på att gå igenom gamla årgångar av tidskrifterna Svensk omnibusstidning och Svensk lokaltrafik i jakt på uppgifter om gamla Ultra. Hittills är utdelningen minst sagt klen när det gäller redaktionellt material, men jag har hittat några annonser med anknytning till Umeå och Ultra. Lägger ut ett par av dem som kan vara av historiskt och nostalgiskt intresse. Tar mig också friheten att babbla lite fritt ur minnet till de olika bilderna.


Annons från Karosseri AB H. Höglund & Co, 1971.
B58:orna tjänstgjorde under lång tid. Tidstypisk inredning i ljusgrått med gröna galonstolar. Inga stolar längst bak. Någon linje 22c har aldrig funnits i Umeå.



Annons från Team Tejbrant Miljöprodukter, 1984.
Den stora bilden visar väderskydden på gamla Vasaplan. Fanns även vid hållplatsen Vårdskolan (numera Klintvägen). Under en period provade man att installera infravärmare i dessa busskurer, men de togs bort ganska snabbt då nyttan torde ha varit marginell i förhållande till kostnaden. Antar att det var ett första test till det som sedan kom att bli de uppvärmda bänkarna i väderskydden på nya Vasaplan. I sammanhanget kommer jag ihåg en incident när de nämnda uppvärmda bänkarna var nya. En fyllerist somnade på en av bänkarna en kall vinterkväll. Vid uppvaknadet hade mannen ådragit sig ordentliga brännskador i baken. Kort därefter sänktes värmen till en nära nog omärkbar nivå. Vet inte om värmen fungerar idag då jag i likhet med många andra inte längre sätter min fot inne i kurerna oavsett väderlek. Nåväl, åter till bilden. Notera den då nybyggda Kungspassagen som är det enda man känner igen idag (på den här tiden var Ultra-kiosken det första man möttes av innanför entrén, den finns inte kvar idag), samt det numera rivna huset där Västerbottens Folkblad höll till. Firman i annonsen finns fortfarande kvar, och är rätt stora på området väderskydd, men dagens design är förstås väsensskild.




Annons från Säffle karosseri AB, 1985.
(Har inte photoshoppat bort adressetikett eller stämpeln. Sista nummret från 1985 - dock inte instämplat förrän i januari 1986) Detta bör ha varit den första omgången med omålade bussar. Vållade en del protester i lokalpressen då många ansåg att den den röda folieranden var hysteriskt ful och såg billig ut. Syftet var förstås att spara pengar på lackering i kombination med att det vid den här tiden blev på modet att dekorera bussar på det här sättet över hela landet. Skyltskåpen är av modern storlek. Allt sedan de första Scania 112:orna levererades några år tidigare beställde man bussar med stora skyltskåp. Den första förändringen som genomfördes var att sifferrullarna ersattes av mekaniska linjenummerskyltar (modell gammal miniräknare med sju element). Någon destination visades dock aldrig på skyltarna utan ultramärket var det enda man såg till dess matrisskyltarna kom på plats.




Jessika

Den sista bilden är verkligen snygg! :)

Jag kan tipsa om att småtrycksavdelningen på universitetsbiblioteket borde ha kvar gamla busstidtabeller för i alla fall några decennier bakåt i tiden. Ifall någon är sugen på att ge sig i kast med dem...

/Jessika

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Lindström skrivet 20 januari 2009, 22:34:53 PM
Håller på att gå igenom gamla årgångar av tidskrifterna Svensk omnibusstidning och Svensk lokaltrafik i jakt på uppgifter om gamla Ultra. Hittills är utdelningen minst sagt klen när det gäller redaktionellt material, men jag har hittat några annonser med anknytning till Umeå och Ultra.

Jag gjorde ett reportage från Ultra/Polarbuss för Svensk Lokaltrafik hösten 1992. Borde finnas i något av numren 7 eller 8. Hittar du det har jag i alla fall inget att invända mot att du lägger ut det här.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bussgrabben

Oj oj oj oj! Så fantastiskt.

Jag har svaga minnen av att en sådan där busskur satt vid sjukhuset också. Kan det stämma?

För övrigt säger jag som de andra, sista bilden är helt underbar.

Hoppas på Staffans reportage också.

Göran B

Stefan, är du intresserad av en Ultra tidtabell från 1980?
Skicka i så fall ett e-mejl till mig (läser normalt ej Busshistoriskt forum).

MVH
Göran B


Ersa

Citat från: Stefan Lindström skrivet 20 januari 2009, 22:34:53 PM
Annons från Säffle karosseri AB, 1985.
(Har inte photoshoppat bort adressetikett eller stämpeln. Sista nummret från 1985 - dock inte instämplat förrän i januari 1986) Detta bör ha varit den första omgången med omålade bussar. Vållade en del protester i lokalpressen då många ansåg att den den röda folieranden var hysteriskt ful och såg billig ut. Syftet var förstås att spara pengar på lackering i kombination med att det vid den här tiden blev på modet att dekorera bussar på det här sättet över hela landet. Skyltskåpen är av modern storlek. Allt sedan de första Scania 112:orna levererades några år tidigare beställde man bussar med stora skyltskåp. Den första förändringen som genomfördes var att sifferrullarna ersattes av mekaniska linjenummerskyltar (modell gammal miniräknare med sju element). Någon destination visades dock aldrig på skyltarna utan ultramärket var det enda man såg till dess matrisskyltarna kom på plats.


Sent omsider kommer här regnr i ordning från vänster till höger:
JMA124, Ultra 68 / Polarbuss 68. Till NNT 2005-05-23.
KUD274, Ultra 69 / Polarbuss 69. Till NNT 2005-08-23.
KFL214, Ultra 70 / Polarbuss 70. Idag avregistrerad.