Färskrivare - endast för yrkestrafik?

Startat av Hagglunds, 29 september 2010, 00:57:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagglunds

Men om jag köper mig en gammal "Hägglundare" och bygger om den till husbuss, eller kanske tar med kompisgänget på en resa
där jag inte tagit betalt för resan - utan vi delar på kostnaderna för bränsle, har jag några tidsregler att följa då?

Fick tanken nu då jag funderade på en utlandsresa, som privatperson med privatägd buss känns det som
man inte har något sådant att ta hänsyn till, kanske inte ens färdskrivare?

peter

Det hela verkar ju i vanlig ordning solklart  ;D.
Om det är en LB-reggad husbil över 7,5 ton så gäller alltid kör- och vilotidsbestämmelserna men,
om man klämmer in fler passagerare(och därmed blir det ju per definition en buss) så gäller inga regler alls (så länge det alltså inte är kommersiellt).
Och upp till 7,5 ton gäller inte heller några regler.

Borde inte bilprovningen ha en synpunkt på att färdskrivare saknas? (fast det har kanske inte medtrafiksäkerheten att göra  ;))

Det känns spontant som om man tänkt fel någonstans eller är det jag som inte förstår vad jag läser?

peter

Så kom jag på en sak till - du menar att åldern påfordonet inte spelar någon roll ellergäller andra reglerför veteranfordon med motsvarande registrering?