Danielssons i Jämtland

Startat av Bussmicke, 22 december 2014, 16:08:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Danielssons har ju bytt namn fram och tillbaka.

När bytte man namn från Danielssons Busstrafik till Danielssons Express?
När bytte man namn från Danielssons Express tillbaka till Danielssons Busstrafik ?

Varför jag frågar är för att kunna sortera bilder från 1994, 1995, 1996, 1999, 2001 och senare rätt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Vad jag minns kom väl namnet Danielssons Express väl till något/några få år efter 2002?

Christian Ljunggren

Citat från: Ersa skrivet 22 december 2014, 17:17:25 PM
Vad jag minns kom väl namnet Danielssons Express väl till något/några få år efter 2002?


Jo, det är ungefär som jag minns också.
Har inte hittat lönespecarna ännu, men där framgår det väl.
Budbilsföretaget Åre Express bildades i april 2007 och då övergick väl budbilsverksamheten i Danielssons
Express dit.
Då bör Danielssons Busstrafik även överta bussverksamheten samtidigt.
Dock kan ju bussarna ha stått reggade på Danielssons Busstrafik hela tiden.

Med vänlig hälsning

Christian

Lars-Håkan_E

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 22 december 2014, 18:40:39 PM

Jo, det är ungefär som jag minns också.
Har inte hittat lönespecarna ännu, men där framgår det väl.
Budbilsföretaget Åre Express bildades i april 2007 och då övergick väl budbilsverksamheten i Danielssons
Express dit.
Då bör Danielssons Busstrafik även överta bussverksamheten samtidigt.
Dock kan ju bussarna ha stått reggade på Danielssons Busstrafik hela tiden.

Med vänlig hälsning

Christian

Bussarnas registrering ändrades iom att bolaget bytte namn.

Åre express AB bildades redan 2004 men vilket år budbilarna togs över är en annan femma.

Bussmicke

Så ska jag tolka det som att bussdelen heller Daniellsons Express 2002-2007 för att sedan åter jag Danielssons Busstrafik?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Nja, så tidigt som 2002-2003 är jag skeptisk till att namnet Danielssons Express var aktuellt för bussarna.
Dessa märktes vad jag minns om med Express-firmanamnet rätt omgående efter namnbytet, och därefter tillbaka till det gamla namnet lika snabbt efter återgången till det gamla namnet.

Budbilsverksamheten kan ju ha tagits över en tid (något/några år) innan man slog ihop verksamheterna och skrev både lastbilar och bussar på samma företag.

Borde inter ett CBR-fax på t.ex Åre-Vegan Ada eller någon annan trotjänare kunna visa de bägge efterfrågade korrekta datumen?

Bussmicke

#6
Citat från: Ersa skrivet 22 december 2014, 21:56:55 PM
Nja, så tidigt som 2002-2003 är jag skeptisk till att namnet Danielssons Express var aktuellt för bussarna.
Dessa märktes vad jag minns om med Express-firmanamnet rätt omgående efter namnbytet, och därefter tillbaka till det gamla namnet lika snabbt efter återgången till det gamla namnet.

Budbilsverksamheten kan ju ha tagits över en tid (något/några år) innan man slog ihop verksamheterna och skrev både lastbilar och bussar på samma företag.

Borde inter ett CBR-fax på t.ex Åre-Vegan Ada eller någon annan trotjänare kunna visa de bägge efterfrågade korrekta datumen?

Det skulle vara intressant. När tror du Erik att namnbytet skedde?

Vid mina besök i Jämtland i april och Oktober fanns det bussar med båda namnen så ommärkningen kan inte gått fort, se denna sida:
http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/D/Danielssons+Express/

Så frågan kvarstår.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Scannade in bilder från 1994-2001 ikväll:









Mer på hemsidan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Olika anteckningar pekar åt olika håll. Att budbilsföretaget i sin nuvarande form bildades juni 2004 är helt säkert, men jag hittar inga egna källor på att bussarna skrevs över på företagsnamnet Danielssons Express AB förrän i januari 2006. Därefter kan det redan vara i januari 2008 som de åter skrevs över/tillbaka i namnet  Danielssons Busstrafik AB. Observera att detta endast är spekulationer.

Jag tror fortfarande att faxutdrag från CBR är det säkraste kortet att få korrekt information. Jag hade börjat med nu sålda RJL451, som förhoppningsvis bara haft en enda ägare efter Danielssons. Någon som har tillgång till fax och kan beställa hem ett papper, för att därefter meddela oss här?

Till slut vill jag tacka för bilderna! :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 22 december 2014, 23:37:36 PM
Olika anteckningar pekar åt olika håll. Att budbilsföretaget i sin nuvarande form bildades juni 2004 är helt säkert, men jag hittar inga egna källor på att bussarna skrevs över på företagsnamnet Danielssons Express AB förrän i januari 2006. Därefter kan det redan vara i januari 2008 som de åter skrevs över/tillbaka i namnet  Danielssons Busstrafik AB. Observera att detta endast är spekulationer.

Jag tror fortfarande att faxutdrag från CBR är det säkraste kortet att få korrekt information. Jag hade börjat med nu sålda RJL451, som förhoppningsvis bara haft en enda ägare efter Danielssons. Någon som har tillgång till fax och kan beställa hem ett papper, för att därefter meddela oss här?

Till slut vill jag tacka för bilderna! :)

Eftersom det var bolaget som bytte namn två ggr står bara det senaste namnet i bilregistret