Interbus=Swebus

Startat av Bussmicke, 24 mars 2013, 10:57:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

I princip var företagsstrukturen så här från 1990:

Överst fanns Fastighets AB Stockholm-Saltsjön som ägde NRT Nordisk (eller Nordic?) som i sin tur ägde NRT Buss.

Under NRT Buss fanns Wasatrafik AB och Interbus Finans AB.

Under Wasatrafik AB fanns Hälsinge-Wasatrafik AB, Wasatrafik i Stockholm AB, Wasatrafik i Malmö AB och Panoramaresor.

Under Interbus Finans AB fanns Interbus i Göteborg AB och Interbus i Stockholm AB.

Under Interbus i Stockholm AB fanns Centrala Bussbeställningen, SHT Buss och Arlanda Buss. 

Lars-Håkan_E

När sålde då Stockholm-Saltsjön NRT till Procordias reseconcern där fd RESO och SARA ingick?

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2013, 18:43:36 PM
Oklart för mig hur det var med den saken men i varje fall behöll ju namnet Wasatrafik fram till 1992 och även ett tag därefter. Det kan dock ha varit som varumärke.

Swebus resebyråer, var det de som kom in via GDG? För SJ Resebyrå gick väl en annan väg redan innan Swebus bildades.

Interbus och de olika Wasatrafikbolagen (Malmö, Hälsinge, Stockholm osv) var separata företag med samma ägare NRT.

SJ Resebyråer blev väl Ticket och Swebus dito kom mkt riktigt från GDG.

Mats Karlsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 mars 2013, 19:23:09 PM
När sålde då Stockholm-Saltsjön NRT till Procordias reseconcern där fd RESO och SARA ingick?
Så här skrevs det i början av 1993:
Swebus har köpt Wasatrafik-koncernen. Köpet skedde 1992-11-01. Ca 300 bussar ingick. Säljare var Procordia-ägda Sara Taravel & Hotel Group som i sin tur tog över Wasatrafik från Walleberg-företaget Fastighets AB Stockholm-Saltsjön under 1992. I gengäld överlät Swebus 1993-01-01 sina 11 resebyråer till Saras resebyråbolag Bennet. Namnet Interbus och Wasatrafik skall behållas tills vidare i stil med Surahammars Tarfik och Nymans Turistbussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 mars 2013, 19:39:35 PM
Så här skrevs det i början av 1993:
Swebus har köpt Wasatrafik-koncernen. Köpet skedde 1992-11-01. Ca 300 bussar ingick. Säljare var Procordia-ägda Sara Taravel & Hotel Group som i sin tur tog över Wasatrafik från Walleberg-företaget Fastighets AB Stockholm-Saltsjön under 1992. I gengäld överlät Swebus 1993-01-01 sina 11 resebyråer till Saras resebyråbolag Bennet. Namnet Interbus och Wasatrafik skall behållas tills vidare i stil med Surahammars Tarfik och Nymans Turistbussar.

Var det Swebus som skrev detta? Kan bara konstatera att 1992 inte stämmer med de uppgifter jag fått från Strömma utan att därför ta ställning vilket som är rätt, men man kan ju fråga varför Sara Travel & Hotel Group (och vad de  nu har hetat) köpte ett stort bussbolag för att senare samma år sälja det vidare. Det verkar vara rätt rörigt milt sagt.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

I en skrivelse från 1993 till Finansdep rörande statligt ägda företag och förändringar däri under 1992 står...

En ny hotell- och resekoncern bildades 1992 genom att SARA Hotels från Pro­cordia gick samman med KF-ägda RESO och NRT Nordisk i Sara Travel & Hotel Group.

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2013, 20:06:03 PM
Var det Swebus som skrev detta?
Nej, det var Ulo Maasings artikel i nedkortad form.

Mats Karlsson

Har luskat fram bättre info!

"En ny hotell- och resekoncern bildades 1992 genom att SARA Hotels från Pro­cordia gick samman med KF-ägda RESO och NRT Nordisk i Sara Travel & Hotel Group".

Det var tydligen så att Wallenberg-ägda NRT Nordisk, Reso och Sara Hotels gick ihop under 1992. Kan ha varit så att allt hamande under Procordia.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 mars 2013, 20:48:13 PM
Nej, det var Ulo Maasings artikel i nedkortad form.

Ulo Maasing 1993? Var skrev han detta? I Svensk Omnibustidning ("Buss")? Utan att snacka skit så var väl Maasing år 1993 inte någon större auktoritet inom bussbranschen. Hans storhetstid kom väl först ett år senare då han blev chefredaktör för Resor & Turism (som ersatte Svensk Omnibustidning och Svensk Lokaltrafik).

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 mars 2013, 21:01:59 PM
Har luskat fram bättre info!

"En ny hotell- och resekoncern bildades 1992 genom att SARA Hotels från Pro­cordia gick samman med KF-ägda RESO och NRT Nordisk i Sara Travel & Hotel Group".

Det var tydligen så att Wallenberg-ägda NRT Nordisk, Reso och Sara Hotels gick ihop under 1992. Kan ha varit så att allt hamande under Procordia.

Jo det framgick ju några inlägg uppåt ;D att Sara gruppen ägdes av Procordia då.

Mats Karlsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 mars 2013, 22:10:00 PM
Jo det framgick ju några inlägg uppåt ;D att Sara gruppen ägdes av Procordia då.
Ditt inlägg var inte synligt när jag skickade mitt. BussSnack har varit så segt på sistone att det tydligen tar tid att få iväg ett bidrag.

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2013, 21:15:53 PM
Ulo Maasing 1993? Var skrev han detta? I Svensk Omnibustidning ("Buss")? Utan att snacka skit så var väl Maasing år 1993 inte någon större auktoritet inom bussbranschen. Hans storhetstid kom väl först ett år senare då han blev chefredaktör för Resor & Turism (som ersatte Svensk Omnibustidning och Svensk Lokaltrafik).
I "Busstidningen". Det stämmer säkert det han skrev. Jag finner inget som talar emot detta.

S Svensson

#27
Jag har ett minne av det hela. Jag läöste dt först i DN och sedan fick jag uppgifter. Det är möjligt jag också sände uppgifter på bussar till Mats.
Men!
Interbus var då två helt skilda företag. Ett i Göteborg och ett i Stockholm. När man sedan arbetade ihop det hela så blev det Bussbeställningscentralen som bytte namn till Interbus.

Vad gäller Wasatrafik rör det sig inte om ett enda företag egentligen utan om ett antal företag.Jag minns att jag gjorde en sammanställning av bussarna.
Det var fyra olika företag i Stockholm som hade olika namn. Ett var Kommuntransport,ett var Wasaresor,ett Wasabuss och ett eller två Wasatrafik. (Wasatrafik-Stockholm ?)
I Malmö var det några företag . Det blev inte bättre av att det ena "centrala Buss" blev CBA i Malmö AB.
Några ytterligare företag fanns med i affären. Vad jag kan förstå fanns det företag som hade personal men inte bussar,och det fanns företag som varken hade personal eller bussar.
Jag bedömer så här efteråt att det bör funnits en hel del förlustavdrag att kvitta mot vinster.
Det kanske inte spelar så stor roll numera men det är ju intressant att se att det fanns bussar reg på en hel del företag. Mer än Wasatrafik AB;Hälsinge-Wasatrafik AB,Wasatrafik Dalarna AB och vad nu järnvägen hette ? Woxna express AB ?

Kompletterar ovan med ett ändringsmeddelande.
Jag lämnade Mats uppgifter om det hela. Hittade också Bussnytt 1/93 sid 17 där några av bolagen nämns. Det fanns ytterligare ett antal. Det datum som nämns för affärern är 92-11-01.

Lars-Håkan_E

Ja i Stockholm fanns dotterbolagen Wasabuss Ab och Saltsjöbuss AB kvar långt in på -90 talets andra hälft som aktiva bolag med fordon.

Idag finns Wasabuss kvar i koncernen som Nobina Spårtrafik liksom Saltsjöbuss finns kvar med sitt ursprungliga namn.

saurer

Var det inte så att wallenberg ägda Stockholms turistbussar ,blev Interbus i Stockholm ,från början
Om stockholm saltsjön köpte Interbus i Göteborg eller om det var tvärtom vet jag inte