SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!

Startat av Björn Forslund, 18 juli 2012, 21:09:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 26 juli 2012, 21:31:07 PM
Bilder?

Den ser ut som förut, vi har inte gjort mer än att vi idag var ca 10 man som fejade bussen invändigt och tog bort förre ägarens loggor utvändigt. Bild finns på hemsidan, och flera bilder har visats här tidigare.
Otroligt skitiga textilier, särskilt taket. Vi provade olika rengöringsmedel, bl a Turtle o Biltemas skumsprayer. Det funkar, men man får gnugga så svetten lackar. En stor ful fläck i konferenssoffan tog Turtles handpumpade vätska bort. Kan rekommenderas!

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Peter Rost

Jamen! Vi fick bort det mesta av lorten invändigt. Effektiva som vi aktiva i föreningen brukar vara. ;) ;D

/Peter

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 juli 2012, 13:11:25 PM
Logik och logik, jag tycker bara att man kan hjälpa till med att bevara sitt företags historia, är ju värt en hel del i goodwill. Jag vet att det finns folk som tycker att Nobina inte har något med GDG och SJ-buss att göra, men om man byter namn på ett företag så innebär det på intet sätt att man kommer undan sin historik.  :)

Satte inte dåvarande Swebuskoncernen tydligt punkt för historieinriktningen i och med att man sålde bort alla sina historiska SJ-bussar och postdiligenser? Vilket år skedde det förresten?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2012, 23:47:45 PM
Satte inte dåvarande Swebuskoncernen tydligt punkt för historieinriktningen i och med att man sålde bort alla sina historiska SJ-bussar och postdiligenser? Vilket år skedde det förresten?

2002/03

1896

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2012, 23:47:45 PM
Satte inte dåvarande Swebuskoncernen tydligt punkt för historieinriktningen i och med att man sålde bort alla sina historiska SJ-bussar och postdiligenser? Vilket år skedde det förresten?

Dom får väl inte vara sämre än att dom kan ändra sig.  :D

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 juli 2012, 15:46:37 PM
Dom får väl inte vara sämre än att dom kan ändra sig.  :D

I dagens ekonomiskt dåliga läge finns det tyvärr inget sådant konto, när man inte längre klarar sina åtaganden i övrigt så....

1896

Citat från: Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 16:04:27 PM
I dagens ekonomiskt dåliga läge finns det tyvärr inget sådant konto, när man inte längre klarar sina åtaganden i övrigt så....

Man får väl ta det på blåskontot....  ;D

Alvarligt, ett stort seriöst företag som värnar om sin framtid, värnar också om sin forntid.   :P

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 juli 2012, 17:42:26 PM
Alvarligt, ett stort seriöst företag som värnar om sin framtid, värnar också om sin forntid.   :P

Nej, som sagt finns det inget konto för sådana utgifter. Det gäller nästan alla större företag i denna bransch.

1896

Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2012, 18:16:07 PM
Nej, som sagt finns det inget konto för sådana utgifter. Det gäller nästan alla större företag i denna bransch.

Skriv vad du tycker, istället för att försvara företagets policy.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 juli 2012, 19:37:47 PM
Skriv vad du tycker, istället för att försvara företagets policy.

Ersa har inte försvarat någon policy. Han har förklarat den.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juli 2012, 19:43:01 PM
Ersa har inte försvarat någon policy. Han har förklarat den.



Ska man/vi kunna förändra något måste argumenten krossas.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 juli 2012, 19:49:53 PM
Ska man/vi kunna förändra något måste argumenten krossas.

Nej, man skall inte krossa andras argument. Men man kan debattera dem så länge man håller sig till saklighet och tar till sig av de svar man fått. Samt respekterar att det finns andra åsikter än ens egna.

Dessutom är det osmakligt när du angriper Nobina, som är det enda av de större bussbolagen som visat något intresse för företagets tidigare historia. T ex genom sitt deltagande i firandet av bussens 100-årsjubileum i Gävle förra året.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Förutom att koncernen ju inte har några pengar som vi vet så skulle ägare och kreditinstitut knappast uppskatta att man plöjde ner miljontals kronor i fordon man varken äger eller nyttjar.

Miljontals därför att det inte är möjligt att sponsra en förening/privatperson enbart, med tanke på att det finns minst 50 talet sparade fordon med anknytning till GDG/Posten/SJ osv.

Nu råkar ju vVd sitta i SVOF:s styrelse och om det på något sätt hade gått att driva fram en sådan sponsring är jag övertygad om att det redan vore gjort.

Att satsa på sådant när det blöder miljontals kronor i månaden i B.la Gävleborg och Dalarna bör även de mest inbitna ivrare begripa.

Men starta en insamling, om vi är 200 som ger 500:-/var så är lackeringen i hamn.

1896

Problemet med dagens system, är att företagen inte tänker längre än till nästa Upphandling/avtalsperiod, långsiktig planering för företagets överlevnad blir ju obefintlig, när man inte vet hur länge man har trafik.

Jag ska gärna lägga 500 för att 2681 ska få GDG lack igen !