SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!

Startat av Björn Forslund, 18 juli 2012, 21:09:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej alla GDG-diggare.
Idag passerade GDG 2681 (Volvo B10M/Van Hool -86) Bilprovningen med godkänt resultat!
Den sista av GDG:s konferensbussar i originalskick är on the road igen! Lacken är tyvärr inte original, men det kan vi kanske återkomma om.

Jacob

Kul! Den ville ju inte åka ifrån Älgviken i vintras ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Forslund

Citat från: Jacob skrivet 19 juli 2012, 01:51:59 AM
Kul! Den ville ju inte åka ifrån Älgviken i vintras ;)

//Jacob

När det blev varmare på våren gjordes ett nytt försök och då gick det utan problem att köra till Spånga för egen maskin.
Nu återstår avstripning av tidigare ägarmärkning, invändig rengöring och tillverkning av någon form av överdrag till de delvis spruckna italienska skinnfåtöljerna (anlita sadelmakare för nytt skinn får vi nog vänta med ett tag....). Samt att få igång alla tekniska finesser som AV-anläggningen och intercomen.

1896

Ska det bli samma lack som den hade i GDG ursprunget är det tänkt ?  ???

Björn Forslund

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 juli 2012, 12:00:07 PM
Ska det bli samma lack som den hade i GDG ursprunget är det tänkt ?  ???

På sikt hoppas vi det, men ekonomiska realiteter styr så den får ha den vit/blå lacken tills vidare. Såvida nu inte någon GDG-frälst proffslackerare erbjuder sig att göra jobbet ideellt.

1896

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 juli 2012, 12:34:24 PM
På sikt hoppas vi det, men ekonomiska realiteter styr så den får ha den vit/blå lacken tills vidare. Såvida nu inte någon GDG-frälst proffslackerare erbjuder sig att göra jobbet ideellt.

Ja, jag vet ju vad du kommer att svara, Björn, men GDG lacken tycker jag att Nobina ska bekosta, vill man att folk ska minnas GDG-andan får man bjuda till lite.  :)

Muk

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 juli 2012, 08:54:47 AM
Ja, jag vet ju vad du kommer att svara, Björn, men GDG lacken tycker jag att Nobina ska bekosta, vill man att folk ska minnas GDG-andan får man bjuda till lite.  :)

Var inte så snål nu Nicklas, öppna plånboken och bjud till lite. Du vill väl inte att folk ska tro att du bara pratar utan att handla?  ;D

1896

Citat från: Muk skrivet 20 juli 2012, 09:47:44 AM
Var inte så snål nu Nicklas, öppna plånboken och bjud till lite. Du vill väl inte att folk ska tro att du bara pratar utan att handla?  ;D

Ja, hade det varit en Alpus hade jag kunnat ta det under alvarligt övervägande, men det är ju lite samma sak, ska jag bekosta en busslackering, då ska det vara min egen design.  :)

Karsten

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 juli 2012, 08:54:47 AM
Ja, jag vet ju vad du kommer att svara, Björn, men GDG lacken tycker jag att Nobina ska bekosta, vill man att folk ska minnas GDG-andan får man bjuda till lite.  :)

Är det bara jag som inte förstår logiken i att Nobina skulle bekosta omlackeringen av en fd GDG-buss?

Björn Forslund

Citat från: Karsten skrivet 20 juli 2012, 12:32:18 PM
Är det bara jag som inte förstår logiken i att Nobina skulle bekosta omlackeringen av en fd GDG-buss?

Det där är Niklas privata åsikter, inget som SvOf ens tänker föreslå i dagens läge.

1896

Citat från: Karsten skrivet 20 juli 2012, 12:32:18 PM
Är det bara jag som inte förstår logiken i att Nobina skulle bekosta omlackeringen av en fd GDG-buss?

Logik och logik, jag tycker bara att man kan hjälpa till med att bevara sitt företags historia, är ju värt en hel del i goodwill. Jag vet att det finns folk som tycker att Nobina inte har något med GDG och SJ-buss att göra, men om man byter namn på ett företag så innebär det på intet sätt att man kommer undan sin historik.  :)

Buss-Hasse

Nu snackar vi intressanta bussar hos Svof. En riktig 80-tals ögonsten. Ser fram mot bilder å mer info, hade inte avståndet varit så långt hade jag självr hälpt till med ev.renovering å ev.körning.

Jacob

En annan sak man också ska göra är att byta de stora backspeglarna till små original vad jag har förstått.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Forslund

Citat från: Jacob skrivet 23 juli 2012, 00:26:13 AM
En annan sak man också ska göra är att byta de stora backspeglarna till små original vad jag har förstått.

//Jacob

Ja, om och när det blir omlack till gamla GDG-utförandet passar ju de moderna backspeglarna inte in. Men tills vidare blir de kvar. Det fyller sin funktion och det finnas annat viktigare att ta itu med.