UL 807 blir stombuss 677

Startat av Walter, 29 december 2007, 15:09:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Enligt ett meddelnde på SL-hemsida och ett inlägg i Postvagnen så blir tydligen UL 807 från somaren 2008 en ny stombusslinje med blåbussar och linje nummer 677.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Berlin

Detta har ju nämnts tidigare på forumet men en fråga har blivit obesvarad än så länge,nämligen:
-Kommer UL att behålla några turer på linjen och i så fall kommer några UL-vagnar att bli SL-blåa?/Ulf

Karsten

Och sannolikt lite härliga tomkörningar Uppsala-Rimbo och vice versa.

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2007, 17:54:33 PM
Även 639 blir samtidigt en ren SL linje som får Hallstavik som den norra ändpunkten

//Lars

En återgång till det gamla då antar jag, UL 810 ersätter  vidare ?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2007, 18:00:55 PM
En återgång till det gamla då antar jag, UL 810 ersätter  vidare ?

Kanske inte just nummer 810, då denna siffra numera verkar vara upptagen på annat håll, nämligen på sträckan Knutby - Faringe - Almunge.

Som det ser ut verkar UL:s 800-serie vara rätt fullspäckad...
http://www.ul.se/Regiontrafiken/tidtabeller/Tidtabeller_i_nummerordning_vinter_vartidtabell/


Ersa

Citat från: Karsten skrivet 29 december 2007, 17:51:36 PM
Och sannolikt lite härliga tomkörningar Uppsala-Rimbo och vice versa.

Så kan det kanske bli. Idag slipper man ju oftast tomkörningar då man t.ex delar på 809:an och då kan köra SL-rött via Edsbro/Knutby istället för att "tomma" till/från Uppsala. Framöver får vi fler specialbussar som låses till sina linjer pga de tre olika färgkraven (gul/röd/blå), samt lågentrékrav i det ena länet.

Fråga 1: Kommer denna nya indelning att påverka bussparken? Får Swebus Uppsala och KR Trafik Östhammar ett antal normalgolvade bussar med tillhörande förare över i och med detta? Vad säger trafikavtalen om att linjer helt plötsligt försvinner mitt under under en avtalsperiod?

Fråga 2: Kompenseras dessa båda UL-entrepenörer möjligtvis med att de kan få ta över mera av linjerna 805 samt 809? Lite fler gula Swebusavgångar med 809:an på sträckan Knutby-Edsbro-Norrtälje och omvänt skulle inte skada. Gärna med samordning av 639:an t.ex för resande Rimbo-Knutby. Samt lite KR Trafik på 805:an kanske?

Bussmicke

Citat från: Verspieder skrivet 29 december 2007, 19:47:19 PM
Kanske inte just nummer 810, då denna siffra numera verkar vara upptagen på annat håll, nämligen på sträckan Knutby - Faringe - Almunge.

Som det ser ut verkar UL:s 800-serie vara rätt fullspäckad...
http://www.ul.se/Regiontrafiken/tidtabeller/Tidtabeller_i_nummerordning_vinter_vartidtabell/



Så är det när man måste leva i det förgångna och envist hålla sig kvar på 800 med få undantag...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2007, 20:46:58 PM
Så är det när man måste leva i det förgångna och envist hålla sig kvar på 800 med få undantag...

Vad har hänt med dej Micke, du brukar väl ändå inte förespråka förnyelse och ändring ??
;-)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

;-)

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 29 december 2007, 20:50:32 PM
Vad har hänt med dej Micke, du brukar väl ändå inte förespråka förnyelse och ändring ??

Det här duger inte. Med så många nya idéer är jag inte längre säker på att Micke passar som ny ordförande i "intresseföreningen för bevarandet av Scania MaxCi i hufvudstadens innerstad"  :P

Bussmicke

Det titeln ger jag bort helt gratis..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Kan de vara så att de b9s som levererats till råsta under året kommer flyttas till Norrtälje och de nya etanolbussarna som råsta ska få blir blåa?

Ersa

Fråga 3: Klarar SL Access av UL:s taxa och kort, eller måste 677-vagnarna ha dubbla biljettmaskiner?
Acessburken såg rätt stor ut på Bobjörks bilder, så jag undrar hur denna ska få plats bredvid UL:s stora röda burk.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2007, 01:38:16 AM
Det lär väl bara behövas en kortläsare, kontantförsäljning blir knappast aktuell under SL:s paraply, möjligen blir det någon taxevariant ala Gnesta/Bålsta eftersom UL inte ska vara medansvarig.

Så det kan bli enbart SL-regler/taxa (kontantstopp) även på lokalt UL-resande Uppsala - Mora stenar - Åby vsk och omvänt? Intressant experiment.