Fler superbussar i Skåne

Startat av Walter, 27 april 2015, 13:18:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

http://www.sydsvenskan.se/malmo/snart-rullar-tio-nya-superbussar/

Dock undrar man om inte konceptet superbussar är än mer urvattnat när det numera inbegriper såväl 24m i stadstrafik som dubbeldäckare i regiontrafik.

Och i artiklen nänmns det att de första dubbeldäckarna ska rulla mellan Skanör-Malmö kommande år, men det är ju reda på gång nu i sommar runt N/V-Skåne.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Sundås

Lila bussar hade ju varit snyggt. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Anders Noren

Skånetrafiken behöver inte fler busskoncept. Idag är det vid en hastig anblick enkelt med gröna stadsbussar och gula regionalbussar, men sedan stökar det till lite:
- dubbelledbussarna på linje 5 i Malmö är ljusgröna
- det finns tre kategorier av regionallinjer: "vanliga" linjer, linjer som heter Pendeln och linjerna som heter Skåneexpressen. Linjerna som heter Pendeln körs med bussar med texten Pendeln medan Skåneexpressen oftast, men inte alltid, körs med bussar av utförande som gränsar till långfärdsstandard. Skåneexpressen är långa linjer med mycket få uppehåll, men fråga mig inte vad det är för skillnad mellan Pendeln och "vanliga" linjer - busstyp och inredning är densamma och det verkar varken ha med turtätheten eller uppehållsmönstret att göra vilket man kan se om man t.ex. jämför linje 100 (Pendeln) med tiominuterstrafik i högtrafik med linje 160 ("vanlig") med sju-åttaminuterstrafik i högtrafik.

Att med små medel öka regionalbussarnas framkomlighet (bättre punktlighet, kortare restid) är självklart en jättebra idé, men det finns ingen anledning att introducera ytterligare ett busskoncept som riskerar att förvirra resenärerna och låser vissa bussindivider till specifika trafikuppgifter.

Anders.o93

Citat från: Anders Noren skrivet 28 april 2015, 00:03:00 AM
Skånetrafiken behöver inte fler busskoncept. Idag är det vid en hastig anblick enkelt med gröna stadsbussar och gula regionalbussar, men sedan stökar det till lite:
- dubbelledbussarna på linje 5 i Malmö är ljusgröna
- det finns tre kategorier av regionallinjer: "vanliga" linjer, linjer som heter Pendeln och linjerna som heter Skåneexpressen. Linjerna som heter Pendeln körs med bussar med texten Pendeln medan Skåneexpressen oftast, men inte alltid, körs med bussar av utförande som gränsar till långfärdsstandard. Skåneexpressen är långa linjer med mycket få uppehåll, men fråga mig inte vad det är för skillnad mellan Pendeln och "vanliga" linjer - busstyp och inredning är densamma och det verkar varken ha med turtätheten eller uppehållsmönstret att göra vilket man kan se om man t.ex. jämför linje 100 (Pendeln) med tiominuterstrafik i högtrafik med linje 160 ("vanlig") med sju-åttaminuterstrafik i högtrafik.
På nya bussar är det ju inte längre några skillnader på Pendeln och Regionbuss, men äldre Pendeln-bussar har ju hörlursuttag vid varje plats och finns även bussar med bord.
Det finns ju egentligen inte längre någon idé med att märka upp bussarna specifikt för antingen Pendeln eller Regionbuss eftersom det förekommer bussar märkta med Pendeln på Regionbuss-linjer och även tvärtom.
Angående turtätheten så måste du ju titta på hur resandeströmmarna går. På morgonen har linje 100 5-minuterstrafik i riktning MOT Malmö och på eftermiddagen från Malmö. Däremot har linje 160 som bäst 7-8-minuters trafik i riktning mot Lund på morgonen och ut på eftermiddagen.


Sen är ju inte "superbussar" Skånetrafikens officiella namn på 24m bussarna i Malmö, utan det är ju Malmöexpressen och säkerligen blir inte namnet superbussar på dessa nya dubbeldäckare heller utan det är ju främst media som gillar att skriva detta namn.
Finns dokument publicerade av Skånetrafiken angående "superbusskonceptet", (som jag inte kan länka just nu) men där framgår det att alla nuvarande Skåneexpressen linjer ska använda dubbeldäckare, men även andra linjer med hög pendlartrafik, som Skanör-Malmö och Helsingborg-Höganäs.