Början på slutet för Swebus OmniExpresser

Startat av Walter, 19 april 2015, 09:25:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Ser att Swebus OmniExpresser börjat ställas av och skrivas över på Scania. Nyleveranser på g eller lägger man ut mer trafik på andra företag eller t o m avvecklar?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 19 april 2015, 09:25:18 AM
Ser att Swebus OmniExpresser börjat ställas av och skrivas över på Scania. Nyleveranser på g eller lägger man ut mer trafik på andra företag eller t o m avvecklar?

De gamla återgår väl till Scania och nya 13,9 meters tillkommer, kvalitén på de gamla var ju tyvärr inte speciellt hög.

Ersa

#2
7019 togs i trafik 2010-05-10, ställdes av 2015-03-04 och återgick till Scania 2015-03-09,
Inte ens fem hela år i trafik...

Lars-Håkan_E

Gissar att man fräschar upp dem lite och exporterar dessa, det är ju någon återköpshistoria antar jag.

Bese001

Hej!

Förutom 7019 som nämns i tråden:

7006 BNA 685  till Scania 150409. Avställd 150312
7008 REK 412 Avställd 150408
7012 REL 244 till Scania Hyr! 150417. Ej avställd
7017 KCN 917 till Scania 150323. Avställd 140319!

Övriga kvar i trafik. Källa Bilregistret.

homer

Var de bara tidiga årsmodeller som hade kvalitetsproblem? är de likadant med årsmodell 2015?

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 19 april 2015, 13:42:01 PM
Var de bara tidiga årsmodeller som hade kvalitetsproblem? är de likadant med årsmodell 2015?

Swebus hade om jag förstått det rätt problem med egensvängningar och vibrationer i sina förutom rena kvalitétsbrister.

Karossen tillsammans med det långa axelavståndet ska inte ha varit tillräckligt vridstyv.

Jag åkte med en av dessa senast i trettonhelgen och det vibrerade och taket flexade trots försiktig körning och vid broskarvar uppstod egensvängningar, troligen i bakaxelram/motorupphängning.

Bjorkm

Blir det samma 1+0+1 dörrar som föregående bussar eller återgår man till vanliga?

Ersa

Citat från: Bjorkm skrivet 19 april 2015, 17:32:11 PM
Blir det samma 1+0+1 dörrar som föregående bussar eller återgår man till vanliga?

Hoppas att man kan fortsätta med 1-0-1. Det var verkligen en jättepraktisk dörrställning att arbeta med. Helt underbart att ha tre stora lastluckor på vardera sida! :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 19 april 2015, 17:47:31 PM
Hoppas att man kan fortsätta med 1-0-1. Det var verkligen en jättepraktisk dörrställning att arbeta med. Helt underbart att ha tre stora lastluckor på vardera sida! :)

Ja med en kortare buss kanske det fungerar bättre, jag gissar att det stora öppna utrymmet som uppstår mellan axlarna har del i bussarnas problem eftersom jag inte hört någon annan åkare (med 1-1-0) som haft liknande problem.

Fredde

Citat från: Bese001 skrivet 19 april 2015, 12:24:47 PM
Hej!

Förutom 7019 som nämns i tråden:

7006 BNA 685  till Scania 150409. Avställd 150312
7008 REK 412 Avställd 150408
7012 REL 244 till Scania Hyr! 150417. Ej avställd
7017 KCN 917 till Scania 150323. Avställd 140319!

Övriga kvar i trafik. Källa Bilregistret.

7008 och 7012 står hos Scania i Jordbro, utan dekaler. Ser lite slitna ut... :P

Fredrik Gelin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 april 2015, 13:55:34 PM
Swebus hade om jag förstått det rätt problem med egensvängningar och vibrationer i sina förutom rena kvalitétsbrister.

Karossen tillsammans med det långa axelavståndet ska inte ha varit tillräckligt vridstyv.

Jag åkte med en av dessa senast i trettonhelgen och det vibrerade och taket flexade trots försiktig körning och vid broskarvar uppstod egensvängningar, troligen i bakaxelram/motorupphängning.
Liknande problem återfinns även på andra modeller i Omniprogrammet.
Keolis Omnilink boggi från 2011 hade liknande problem och har det i viss mån fortfarande.
I Keolis fall tror jag att problemet låg i kardankonstruktionen som orsakade kraftiga vibrationer och egensvängningar i vissa varvtalsområden.
Scania hade den sämsta bussen i serien som rullande provbänk i ungefär ett halvår och provade olika lösningar innan de hittade en tillfredsställande lösning på problemet.

S Svensson

Vad blir det för ersättning ?
Möjligen inhyrda fordon alternativt inköp av egna Volvo 9700. För tanken är väl inte att ställa in trafiken ?

Lars-Håkan_E

Citat från: S Svensson skrivet 09 maj 2015, 20:11:46 PM
Vad blir det för ersättning ?
Möjligen inhyrda fordon alternativt inköp av egna Volvo 9700. För tanken är väl inte att ställa in trafiken ?

Swebus?  Man får nya kortare Omniexpresser

S Svensson