Sprickor i Malmös bussar

Startat av Walter, 06 november 2014, 14:08:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danneh

Om jag förstått det rätt så har väl både Veolia och GS Buss samma modell i Göteborg (och om jag minns rätt även i Eskilstuna (Veolia))? Har inte hört om något liknande här, så vad kan det vara isf?

Walter

Citat från: danneh skrivet 16 november 2014, 22:55:54 PM
Om jag förstått det rätt så har väl både Veolia och GS Buss samma modell i Göteborg (och om jag minns rätt även i Eskilstuna (Veolia))? Har inte hört om något liknande här, så vad kan det vara isf?

Modellen i sig är mycket vanlig. Nobina i Malmö har mer än 50st totalt så felet berör inte alla individer utan endast ett fåtal hittills. Endast 7st är ju stoppade i Malmö.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

groenis

Jag jämför detta med Mercedes fabriken som -01 fick problem med en svetsrobot som gjorde fönsterbågen till vänster bakdörr på
E klassen sedaner , svetsen såg normal ut vid kontrollen men hade inte "bränt" igenom som den skulle.

Där lokaliserades första till sista produktionsnumret för åtgärd , troligen gör man samma sak här då det verkar vara en produktionsmiss.

/Lennart

Lars-Håkan_E

Ja är det en produktionsmiss är det enkelt om det bara berör ett litet antal individer, är det ett konstruktionsfel eller materialfel tillsammans med hård användning kan felet mkt väl ni visa sig på ett fåtal individer men i slutänden alla ha samma svaghet.

Att just Malmöbussar skulle drabbas först är inte direkt märkligt isåfall, just Malmös tätortstrafik lär vara en av de värsta miljöer i Europa för bussar, man kan ju redan se slitaget på vanHool:erna till stor del orsakat av hård trafikmiljö

Esbjörn

Om bilden i Sydsvenskan visar rätt busstyp så handlar det om Volvo B9LA 7500.
Dessa är väl byggda i Säffle?
Enligt Svensk Busshistoria finns 46st i Sverige.
Veolia > Nobina i Malmö, Veolia i Kristianstad. Någon fler stad???
Keolis hade ett antal i Stockholm som nu sålts till Svenska Neoplan.

I Gbg och Eskilstuna finns B9LA med 7700-kaross, dvs Polenbyggda.
I Gbg finns 7500 hos GS och Veolia, men med B9S-chassi.

Walter

Citat från: Esbjörn skrivet 17 november 2014, 20:33:41 PM
Om bilden i Sydsvenskan visar rätt busstyp så handlar det om Volvo B9LA 7500.
Dessa är väl byggda i Säffle?
Enligt Svensk Busshistoria finns 46st i Sverige.
Veolia > Nobina i Malmö, Veolia i Kristianstad. Någon fler stad???
Keolis hade ett antal i Stockholm som nu sålts till Svenska Neoplan.

I Gbg och Eskilstuna finns B9LA med 7700-kaross, dvs Polenbyggda.
I Gbg finns 7500 hos GS och Veolia, men med B9S-chassi.

Jag tolkar det som att det gäller Vo B9LA 7700 och de är byggda i Polen. De B9LA/7500 man övertog från Veolia rullar fortfarande och då Skånetrafiken angav L34 som drabbad så är det de bussar Nobina satte in vid trafikstarten våren 2011. Dessa verkar enligt SBH vara den första leveransen i Sverige av denna modell om det kan ha betydelse.

Enligt SBH finns 95st i Sverige. Nobina Malmö, Veolia Göteborg, Veolia Sörmland, GS Göteborg, 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Esbjörn

Citat från: Walter skrivet 17 november 2014, 20:52:43 PM
Jag tolkar det som att det gäller Vo B9LA 7700 och de är byggda i Polen. De B9LA/7500 man övertog från Veolia rullar fortfarande och då Skånetrafiken angav L34 som drabbad så är det de bussar Nobina satte in vid trafikstarten våren 2011. Dessa verkar enligt SBH vara den första leveransen i Sverige av denna modell om det kan ha betydelse.

Enligt SBH finns 95st i Sverige. Nobina Malmö, Veolia Göteborg, Veolia Sörmland, GS Göteborg,

Oki. Tack för info.

Bussfanatikern

Citat från: Esbjörn skrivet 17 november 2014, 20:33:41 PM
I Eskilstuna finns B9LA med 7700-kaross, dvs Polenbyggda.

Där finns också fem stycken Volvo B9LA 7500 som tidigare rullade i Linköping.

Bussfanatikern

Citat från: Esbjörn skrivet 17 november 2014, 20:33:41 PM
I Gbg finns 7500 hos GS och Veolia, men med B9S-chassi.

GS har inga kvar längre men Terminal G har några stycken som köpts in begagnade från just GS.

AdmirT

Bussarna som det rör sig om är Volvo 7500 och det är följande individer:
2426
2427
2430
2431
2432
2433
2434

Dessa står nu hos Scania i Malmö och vad som skall göras med dessa har jag ingen aning om. Det sades tidigare att det var Volvo 7700 i fråga om och det trodde jag med då det i början handlade om "Linje 34", men nu är det bekräftat att så är INTE fallet utan det handlar om de f.d. Veoliabussarna som rullat alltför ofta med luckor som saknas.

Med vänlig hälsning,
Admir
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Walter

Där ser man.  Ja då hade Esbjörn rätt. Dessa bussar rullar ju inte på L34 ovanliga fall.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Bussarna når 8 års ålder strax, det skulle jag vilja påstå är en ålder som nog är max för en sådan konstruktion i Malmötrafiken, gissningsvis går bussarna som väl inte ägs av Nobina utan av Skånetrafiken till skrot.

Det lär vara materialutmattning av liknande typ som på tidigare konstruktioner som är orsak till sprickorna, att kosta på en renovering är knappast ekonomiskt försvarbart.

Walter

Dessa 7 beröda har haft Malmö som hemvist hela tiden. Hos Veolia hette den serien 3592-3600, 3618, 3619. De heter 2426-2436 hos Nobina.

Det finns fler vagnar av samma modell och årgång, fd Veolia 3620 och 3636-3639, nuvarande Nobina 2437, 2447-2450 men de började sin bana i Kristianstad men flyttades efter något år till Malmö.

Sedan finns även fd Veolia 3656-3659, Nobina 2438-2441 av samma modell som också rullat i Malmö hela tiden men de är två år yngre.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AdmirT

Citat från: Walter skrivet 18 november 2014, 20:18:50 PM
Dessa 7 beröda har haft Malmö som hemvist hela tiden. Hos Veolia hette den serien 3592-3600, 3618, 3619. De heter 2426-2436 hos Nobina.

Det finns fler vagnar av samma modell och årgång, fd Veolia 3620 och 3636-3639, nuvarande Nobina 2437, 2447-2450 men de började sin bana i Kristianstad men flyttades efter något år till Malmö.

Sedan finns även fd Veolia 3656-3659, Nobina 2438-2441 av samma modell som också rullat i Malmö hela tiden men de är två år yngre.

Glöm inte 3660 :)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

AdmirT

Senaste uppdateringen är att 11 bussar har denna typ av sprickor och det rör sig om f.d. Veoliabussarna 3592-3600, 3618 + 3619. Dessa bussar levererades först av alla andra Volvo 7500 i Malmö och då även Kristianstad. På Nobina har man beslutat att 7 av dessa skulles tas ur trafik och det är de bussar jag nämnt tidigare i denna tråd. Bussarna ska nu repareras och beräknas vara klara om 1-2 veckor.

Vad är det för sprickor då? Jo, det handlar om ramen runt dörrhålet som har drabbats. Ramen sitter fast, men har kommit ur position under alla dessa år och har genererat en spricka i taket.

Med vänlig hälsning,
Admir
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/