Sprickor i Malmös bussar

Startat av Walter, 06 november 2014, 14:08:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AdmirT

Bergkvaras Mercedesbussar som tidigare rullat i Lund rullar för tillfället i Malmö med Nobinanummer i 01xx-serien
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Walter

Citat från: AdmirT skrivet 06 november 2014, 14:12:15 PM
Bergkvaras Mercedesbussar som tidigare rullat i Lund rullar för tillfället i Malmö med Nobinanummer i 01xx-serien

Och bilder och nummerförteckning kommer? 😉 mest förvånad över att det är just 7 st. Nobina köpte ju närmare 40 ledbussar inför trafikstarten och övertog några av samma modell från Veolia tidigare i år. På L34 brukar vagnarna från 2011 rulla. Kanske just dessa 7 har någon del spm härrör från samma leverans.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AdmirT

Citat från: Walter skrivet 06 november 2014, 14:24:23 PM
Och bilder och nummerförteckning kommer? 😉

Sjävklart! Så fort jag fått ordning på det :)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Sundås

Bergkvara måste ha tjänat lite på en del av de där bussarna. :) Först Lund, nu Malmö. Kanonläge för dem!
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars

Kan detta ha något samband?
Sprickor på Volvobussar i Wroklaw Polen. Staden där Volvobussarna numera tillverkas.
Artikel på Polska
http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/3355763,kierowca-alarmuje-wroclawskie-autobusy-volvo-pekaja,id,t.html

Bussmicke

Blir väl så där när man skickar all tillverkning till låglöneländer, det får ju inte kosta något nuförtiden...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Mja, nu var väl inte heller de svensktillverkade bussarna på senare år (det var inte heller perfekt ens förr om åren) något under av kvalité eller tillförlitlighet. Att det ska vara så billigt som möjligt avgörs ju i sig inte egentligen av var något är tillverkat utan av hur en beställare väljer att göra. Det handlar ofta mer om att man får det man betalar för.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mittlinje

Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2014, 11:30:24 AM
Blir väl så där när man skickar all tillverkning till låglöneländer, det får ju inte kosta något nuförtiden...

Håller inte med, finns mycket som kommer från låglöneländer som är minst lika bra som "höglöneländer". Det handlar mer om kvalitet på material och yrkeskunskap. I detta ingår också kontrollformen av parametrarna där i vissa fall korruption är en farlig ingrediens.

För inte kan det väl vara så att de som arbetar är Norge är duktigare än oss svenskar? Deras lön är ju högre.  ??? ??? ???

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2014, 11:30:24 AM
Blir väl så där när man skickar all tillverkning till låglöneländer, det får ju inte kosta något nuförtiden...

Hur var kvaliteten på Volvos Säfflemodeller tillverkade i ett "höglöneland" under 80-, 90- och 00-talen då? Hur bra var OmniCityn? Nej, kvalitet går inte alltid hand i hand med löner och länder. Plus att vi svenskar absolut inte är bättre på allt, jämfört med invånarna i våra grannländer.

Jo

Sen vet vi väl ännu inte ifall det är ett tillverknings eller konstruktionsfel. Om nu en hel modellserie är drabbad kanske det snarast är ett konstruktionsfel.

Sen vet jag inte vilka länder man har spridit ut utvecklingsverksamheten angående bussarna?



Cyklisten

Jag har väl något att säga till här ;) Låglöneländer har inte mycket att göra med detta, då ingenjörer som har designat fordonen sitter knappast på fabriken i Wrocław och själva byggkvaliteten beror troligen inte på att lönen är lägre då det ändå inte är "vem som helst" som får komma in på fabriken och jobba, det behövs faktiskt en hel del kunskaper och erfarenhet för att bara börja där som en "hjälpande hand". Den sista svenska bussfabriken som stängdes häromåret hade ju också en del större och minde missar när det gäller byggkvaliteten. Men det är förstås inte bra för ekonomin att Volvo och Scania monteras utanför Sverige.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 15 november 2014, 20:10:25 PM
Hur var kvaliteten på Volvos Säfflemodeller tillverkade i ett "höglöneland" under 80-, 90- och 00-talen då? Hur bra var OmniCityn? Nej, kvalitet går inte alltid hand i hand med löner och länder. Plus att vi svenskar absolut inte är bättre på allt, jämfört med invånarna i våra grannländer.

Sprickor var ju en följetong med Säffle från 1970 och tiotals år framåt, 100 tals bussar fick förstärkningsplåtar fastnitade för att inte falla isär

Leif D

Ja detta handlar ju inte om dålig kvalité under tillverkningen, de skulle troligen ha hänt oavsett var bussarna är tillverkade.
Får man utmattningssprickor i konstruktionen, så finns det i princip två möjligheter.
- En för klen konstruktion, antingen genom beräkningsfel, eller felaktigt val av material.
- Ständigt och stor överbelastning under driften.
Vilket som är den mest troliga orsaken kan man ju inte alltid veta, men konstruktionsfel är nog det som ligger närmast till.

Kanske ska vi också påminna om den sk. "Combinoskandalen" inom spårvägsvärden, där ett stort antal Siemenstillverkade Combinovagnar , sprack sönder i tak och dörrbågar. Det konstaterades snart att konstruktionen hade brister och var för svag.
Detta blev en dyr historia för tillverkaren, som fick bygga om och förstärka flera hundra vagnar under ett antal år.
;-)

Lars-Håkan_E

Citat från: Leif D skrivet 16 november 2014, 19:30:53 PM
Ja detta handlar ju inte om dålig kvalité under tillverkningen, de skulle troligen ha hänt oavsett var bussarna är tillverkade.
Får man utmattningssprickor i konstruktionen, så finns det i princip två möjligheter.
- En för klen konstruktion, antingen genom beräkningsfel, eller felaktigt val av material.
- Ständigt och stor överbelastning under driften.
Vilket som är den mest troliga orsaken kan man ju inte alltid veta, men konstruktionsfel är nog det som ligger närmast till.

Kanske ska vi också påminna om den sk. "Combinoskandalen" inom spårvägsvärden, där ett stort antal Siemenstillverkade Combinovagnar , sprack sönder i tak och dörrbågar. Det konstaterades snart att konstruktionen hade brister och var för svag.
Detta blev en dyr historia för tillverkaren, som fick bygga om och förstärka flera hundra vagnar under ett antal år.

Vad gäller Säfflekonstruktionerna under -70 o-80 talet var det en kombination av klen konstruktion (material) och långvarig överbelastning som ledde till problemen.