Bussolycka i Lund-flera skadade

Startat av Walter, 12 februari 2012, 14:37:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

http://www.sydsvenskan.se/lund/article1608031/Flera-skadade-vid-bussolycka.html


Det är kullersten på platsen för olyckan som är hal även i vanligt väderlag, om nu det kan spela in. Bussen i fråga är Bergkvara 325. Hoppas alla inblandade klarar sig utan men.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Tonniiie

Såg när det hände! Ingen trevlig syn. Bussen står för tillfället på hållplatsläge M på Lund C

Möllers

Tog du ingen bild på bussen Tonnie?

Tonniiie


the0fiskis


Carl Eric

Alltså förlåt men för mig känns det som en självklarhet att det första man gör man ser en olycka är att bege sig dit och se hur det har gått för de inblanande...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

MartinMartin

Citat från: Carl Eric skrivet 12 februari 2012, 19:49:40 PM
Alltså förlåt men för mig känns det som en självklarhet att det första man gör man ser en olycka är att bege sig dit och se hur det har gått för de inblanande...

Beror väl på omständigheterna. Om du passerar en olycka där det uppenbart redan finns folk som har läget under kontroll
så är det ju snarare ett störande moment i räddningsinsatsen med alla som ska hjälpa till.

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 12 februari 2012, 19:49:40 PM
Alltså förlåt men för mig känns det som en självklarhet att det första man gör man ser en olycka är att bege sig dit och se hur det har gått för de inblanande...

Jag önskar att det du beskriver vore det som alla tänkte i första hand. Men tyvärr är det nu för tiden många som bara stannar och fotar/filmar vid en olycksplats för att kunna skicka materialet till pressen, istället för att hjälpa till. Nu syftar jag inte på någon i detta forum, utan rent generellt.
Obligatorisk HLR-träning och livräddningskunskaper till alla redan på gymnasiet, samt på något vis lära alla svenskar att hjälpa varandra vid olyckor vore kanske en idé.

Tonniiie

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2012, 20:16:07 PM
Jag önskar att det du beskriver vore det som alla tänkte i första hand. Men tyvärr är det nu för tiden många som bara stannar och fotar/filmar vid en olycksplats för att kunna skicka materialet till pressen, istället för att hjälpa till. Nu syftar jag inte på någon i detta forum, utan rent generellt.
Obligatorisk HLR-träning och livräddningskunskaper till alla redan på gymnasiet, samt på något vis lära alla svenskar att hjälpa varandra vid olyckor vore kanske en idé.

HLR är redan en obligatorisk del i kursen Idrott och Hälsa A.

CitatAlltså förlåt men för mig känns det som en självklarhet att det första man gör man ser en olycka är att bege sig dit och se hur det har gått för de inblanande...

Precis som nedanstående sa så var räddningstjänsten på plats och det skulle bara störa.

Mikey

Citat från: Tonnie skrivet 12 februari 2012, 21:01:58 PM
HLR är redan en obligatorisk del i kursen Idrott och Hälsa A.

Beror inte detta på vilket program och inriktning man går? Jag läste den kursen för bara ett år sedan, och jag har då aldrig lärt mig HLR...

Tonniiie

Citat från: Mikey skrivet 12 februari 2012, 21:06:35 PM
Beror inte detta på vilket program och inriktning man går? Jag läste den kursen för bara ett år sedan, och jag har då aldrig lärt mig HLR...

Kursplanen för Idrott och Hälsa borde vara detsamma för alla inriktningar. Däremot ska de integreras efter inriktningen

the0fiskis

självklart ska man kolla läget och se om man kan hjälpa till (om inte redan rtj eller poilis är på plats) sen kan man börja fota ect....

Menzies

Citat från: the0fiskis skrivet 12 februari 2012, 21:23:50 PM
självklart ska man kolla läget och se om man kan hjälpa till (om inte redan rtj eller poilis är på plats) sen kan man börja fota ect....

Sen beror det väl på omständigheterna om man bör fota överhuvudtaget. Hade jag legat som offer skadad i en trafikolycka hade jag inte velat se massa kameror från nyfikna människor. Tror inte heller att rtj vill ha massa folk som springer omkring med mobilen i högsta hugg.

the0fiskis

Citat från: Menzies skrivet 12 februari 2012, 22:11:51 PM
Sen beror det väl på omständigheterna om man bör fota överhuvudtaget. Hade jag legat som offer skadad i en trafikolycka hade jag inte velat se massa kameror från nyfikna människor. Tror inte heller att rtj vill ha massa folk som springer omkring med mobilen i högsta hugg.
så klart det gäller att visa hänsyn (etik och moral) det gäller ju överallt inte bara på en olycksplats   

Ersa

Citat från: MartinMartin skrivet 12 februari 2012, 19:58:50 PM
Beror väl på omständigheterna. Om du passerar en olycka där det uppenbart redan finns folk som har läget under kontroll
så är det ju snarare ett störande moment i räddningsinsatsen med alla som ska hjälpa till.

Givetvis, men jag menade att många står och filmar/fotar utan att hjälpa till, långt innan räddningstjänst dykt upp. Jag glömde nog att förtydliga mig.

Citat från: Mikey skrivet 12 februari 2012, 21:06:35 PM
Beror inte detta på vilket program och inriktning man går? Jag läste den kursen för bara ett år sedan, och jag har då aldrig lärt mig HLR...

Jag har nu talat med flera vänner som gått i gymnasiet i olika delar av landet under 1990. och 2000-talet, och ingen av dem känner till någon form av kurs där HLR eller sjukvård lärdes ut. Så man kan ju undra hur många procent av den vuxna befolkningen som kan HLR idag.
Synd att den allmänna värnplikten inte kunde ersättas med någon form av tre-sex månaders vapenfri civilförsvarstjänstgöring, obligatorisk för alla som gått ut gymnasiet.