Fler gasbussar till Nobina Skåne?

Startat av Walter, 28 oktober 2010, 14:34:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Enligt sydsvenskans artikel idag som handlar om trafiken för buss och tåg när citytunneln tas i drift anger att trafiken på linje 130 Malmö-Lund skall förtätas. Vet någon om det blir fler bussar eller omfördelning av övriga A26:or från övriga linjer Malmö-Lund?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Tonniiie

Citat från: Walter skrivet 28 oktober 2010, 14:34:00 PM
Enligt sydsvenskans artikel idag som handlar om trafiken för buss och tåg när citytunneln tas i drift anger att trafiken på linje 130 Malmö-Lund skall förtätas. Vet någon om det blir fler bussar eller omfördelning av övriga A26:or från övriga linjer Malmö-Lund?

Det ska komma 29st nya Solaris Urbino 15LE. Läs på busstidningen.se där står det mer.

MVH Tonnie

Peter L

Citat från: Tonniiie skrivet 28 oktober 2010, 15:53:02 PM
Det ska komma 29st nya Solaris Urbino 15LE. Läs på busstidningen.se där står det mer.

MVH Tonnie

Jo, förvisso, men vi har också redan konstaterat att de ska ersätta ett antal MAN i serien 6664-6700 som ska flyttas till Östergötland. Frågan är dock om 29 MAN flyttas eller om en utökning på 130 också är med i denna beställning av bussar?

Tonniiie

Citat från: Peter L skrivet 28 oktober 2010, 16:33:41 PM
Jo, förvisso, men vi har också redan konstaterat att de ska ersätta ett antal MAN i serien 6664-6700 som ska flyttas till Östergötland. Frågan är dock om 29 MAN flyttas eller om en utökning på 130 också är med i denna beställning av bussar?

Tror nog snarare att det är en utökning. Det saknas ju bussar redan eftersom Arriva förstärkar ju på 3 till 5 ordinarieavgångar per dag.

MVH Tonnie

Peter L

Citat från: Tonniiie skrivet 28 oktober 2010, 19:36:55 PM
Tror nog snarare att det är en utökning. Det saknas ju bussar redan eftersom Arriva förstärkar ju på 3 till 5 ordinarieavgångar per dag.

MVH Tonnie

Men är inte det "historiskt", alltså redan från när avtalen tecknades? Ett antal förstärkningar på Malmö-Lund låg i avtalet för Näset/Söderslätt, troligtvis för att Skånetrafiken utnyttjat frivolym eller något annat villkor. Märktes inte när Swebus körde på båda avtalen, men blev tydligare när Arriva tog över Söderslätt.

Tonniiie

Citat från: Peter L skrivet 28 oktober 2010, 20:06:35 PM
Men är inte det "historiskt", alltså redan från när avtalen tecknades? Ett antal förstärkningar på Malmö-Lund låg i avtalet för Näset/Söderslätt, troligtvis för att Skånetrafiken utnyttjat frivolym eller något annat villkor. Märktes inte när Swebus körde på båda avtalen, men blev tydligare när Arriva tog över Söderslätt.

Jag såg senast Arriva 6270 på 171an idag vid 16:00 tiden så jag tror att det är fortforande aktuellt, men du kan ha rätt.
Vågar inte lägga 100% på det.

MVH Tonnie

Peter L

Citat från: Tonniiie skrivet 28 oktober 2010, 20:12:44 PM
Jag såg senast Arriva 6270 på 171an idag vid 16:00 tiden så jag tror att det är fortforande aktuellt, men du kan ha rätt.
Vågar inte lägga 100% på det.

MVH Tonnie

Jomenvisst, med "historiskt" menade jag bara att redan när Swebus körde båda avtalen så fanns det förstärkningar i "fel" avtal. Och så är det då fortfarande eftersom förstärkningarna följde med avtalet över till Arriva. Om förstärkningarna blivit fler p.g.a. eventuell bussbrist vet jag däremot inte. Inte heller om de 29 nya Solaris enbart är ett utbyte mot MAN eller om de även ska utgöra en förstärkning. Det borde vara både och dock.

Walter

Förstärkningarna ligger i Arrivas paket och beror inte på kapacitetsbrist. Detta är upphandlat så precis som öviga skriver. De nya bussarna från Solaris täcker endast upp de MAN som försvinner.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

CD

Citat från: Walter skrivet 28 oktober 2010, 14:34:00 PM
Enligt sydsvenskans artikel idag som handlar om trafiken för buss och tåg när citytunneln tas i drift anger att trafiken på linje 130 Malmö-Lund skall förtätas. Vet någon om det blir fler bussar eller omfördelning av övriga A26:or från övriga linjer Malmö-Lund?

131an får färre turer

http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=31338&epslanguage=SV
För den som vill studera förändringen närmare