Ledbuss kapad efter krock i Malmö

Startat av Walter, 23 februari 2010, 16:04:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

http://sydsvenskan.se/malmo/article632699/Tva-bussar-kolliderade.html

Nja den kapades inte vid krocken med en annan buss utan fick kapas vid leden för att kunna bärgas
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

buskörare

Citat från: Walter skrivet 23 februari 2010, 16:04:18 PM
http://sydsvenskan.se/malmo/article632699/Tva-bussar-kolliderade.html

Nja den kapades inte vid krocken med en annan buss utan fick kapas vid leden för att kunna bärgas

Vad gör att den behövde kapas? Fick den stora skador vid leden vid krocken eller?

Stefan P

Hej

Jag kan tänka mig med bärgare att ekipaget var för tungt eller för långt?


mvh Stefan P

D_skalis

/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Jan

Citat från: Stefan P skrivet 23 februari 2010, 16:20:18 PM
Hej

Jag kan tänka mig med bärgare att ekipaget var för tungt eller för långt?


mvh Stefan P

Bärgare har fixat ledbussar innan, dessa är varken för tunga eller långa. Skadorna vid kollisionen gjorde att bussen var olämplig att bärga, därför delades den.
I branschen 37 år

buskörare

Citat från: Stefan P skrivet 23 februari 2010, 16:20:18 PM
Hej

Jag kan tänka mig med bärgare att ekipaget var för tungt eller för långt?


mvh Stefan P

Ledbussar bärgas ju utan problem i resten av Sverige, så det måste vara nått annat.

buskörare

Citat från: Jan skrivet 23 februari 2010, 16:24:01 PM
Bärgare har fixat ledbussar innan, dessa är varken för tunga eller långa. Skadorna vid kollisionen gjorde att bussen var olämplig att bärga, därför delades den.

Såg bilderna och den leden är nog inte så hel längre nej. Fy fasiken för att vara den som blev påkörd och hamna i husväggen.

jocke

Citat från: buskörare skrivet 23 februari 2010, 16:29:45 PM
Såg bilderna och den leden är nog inte så hel längre nej. Fy fasiken för att vara den som blev påkörd och hamna i husväggen.

Verkar bara som de blivit en liten knuff ser de ut som, för fronten på den som står i väggen ser förvånansvärt hel ut. Mer tur är väl att ingen var mellan bussen o väggen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

buskörare

Citat från: jocke skrivet 23 februari 2010, 16:42:44 PM
Verkar bara som de blivit en liten knuff ser de ut som, för fronten på den som står i väggen ser förvånansvärt hel ut. Mer tur är väl att ingen var mellan bussen o väggen.

Men hur skulle du känna dig om du satt på förarplatsen? Även om det slutade bra så hinner man tänka en hel del innan man vet om det slutar bra eller ej. Liten knuff vette 17, såvida det inte är glansis under. Hela leden är ju söndervikt?

jocke

Såg på sista bilden att de var lite mer skador på dörrsidan. Men de ser fortfarande ut som att bussen bakom fått mer skador på fronten än den som körde in i väggen.

Självklart skulle ja inte vilja sitta där. Men de känns ändå som att de hände i behagligare hastighet än vad de kunde gjort. Missförstå mig rätt.
Jag förändrar era liv med detta inlägg


MrRep

Lederna på låggolvs bussarna är ju ganska så känsliga har tryckkolvarna gett sig eller ledplattan spruckit så kan man behöva dela den. I detta läget så verkar ju leden stå med 90 graders vinkel vilket är långt mer än vad leden är konstruerad för  :P

Ersa


Nog finns det möjligheter alltid.


Tyvärr kom släpet till användning redan månaden efter. Bussen som lastats av är den 18 meter långa låggolvsledvagnen Veolia Transport 1077 som nyss bärgats från Tomtebo i ett enda stycke. Den kvinnliga bilbärgaren i bild följde med på praktik som lärling, och det var hennes första dag på jobbet! :P

JAB

Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2010, 19:23:56 PM

Nog finns det möjligheter alltid.


Tyvärr kom släpet till användning redan månaden efter. Bussen som lastats av är den 18 meter långa låggolvsledvagnen Veolia Transport 1077 som nyss bärgats från Tomtebo i ett enda stycke. Den kvinnliga bilbärgaren i bild följde med på praktik som lärling, och det var hennes första dag på jobbet! :P

Lite lång framkörning till Malmö kanske för den trailern då, men 1077 satt väl ihop på mitten ?
En annan variant är att spänna ihop en avbruten led på är att slå kätting runt de sönderbrutna fästena, som praktiserades när en B10LA från Jönköping bärgades från en bussdepå i södra Stockholm till en välkänd bussdemonteringsanläggning.

lil-sis

Som sagt, det går ju att bärga ledbussar men det kräver väl att de är hela på mitten från början då  8)

Någon gång i forntiden så såg jag en långtradare (bli + släp) bli bärgad, just då på väg genom en rondell. Gäller att ha tungan rätt i mun då antar jag :)