Scania provbuss i Malmö

Startat av Walter, 16 november 2015, 14:28:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Såg denna bild på SBH och tack till Uffe för den. Dock tycker jag att bussen på bilden ser aningen rumphuggen ut när man jämför med 24m som ser likadan ut fram och bak.  Dock kanske fotovinklen gör det lite missvisande?

http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=64419
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

CW66

Det stämmer att baken är betydligt brantare neråt eftersom den ju är en "enriktningsvagn" och dubbel-ledbussarna är mer byggda som "tvåriktningsvagnar".

Bussen är en ren gasbuss, ingen hybrid eller så.

Cyklisten

Intressant, är den tänkt att enbart gå på linje 5 med tanke på färgen, eller kan man räkna med att den dyker upp på ordinarie linjer med?

Kimsan

Förstärkningsbuss på linje 5. Nobina har hittills använt ordinarie Volvo-bussar med kortläsare vid dörrarna vid behov

Cyklisten

En styck 7700A var väl utrustad med kortläsare vid alla dörrpar? Och de flesta steg ändå på vid chauffören...
Synd att det är så mörkt nu så jag inte kan få den på bild, men den lär stanna kvar rätt länge, hoppas jag?

WalleW

Citat från: Walter skrivet 16 november 2015, 14:28:44 PM
Såg denna bild på SBH och tack till Uffe för den. Dock tycker jag att bussen på bilden ser aningen rumphuggen ut när man jämför med 24m som ser likadan ut fram och bak.  Dock kanske fotovinklen gör det lite missvisande?

http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=64419

Näe... ::) ! En buss som ser ut som en spårvagn... :( ! Den känns inte go´för ögat... Inte för att jag har det minsta emot spårvagnar, men ändå...

/   M v h   Walle

AdmirT

Citat från: Cyklisten skrivet 17 november 2015, 20:23:06 PM
En styck 7700A var väl utrustad med kortläsare vid alla dörrpar? Och de flesta steg ändå på vid chauffören...
Synd att det är så mörkt nu så jag inte kan få den på bild, men den lär stanna kvar rätt länge, hoppas jag?

Två st 7700A, Nobina 7333 och 7334 är utrustade med kortläsare vid dörrarna och grått tyg.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Kimsan

Citat från: Cyklisten skrivet 17 november 2015, 20:23:06 PM
En styck 7700A var väl utrustad med kortläsare vid alla dörrpar? Och de flesta steg ändå på vid chauffören...
Synd att det är så mörkt nu så jag inte kan få den på bild, men den lär stanna kvar rätt länge, hoppas jag?

Informationen jag har fått är att den är permanent. Linje 8 ska bli MEX ca 2017-18, så flottan kommer nog den utökas med både 24m och några 18m som förstärkning

Walter

Citat från: Kimsan skrivet 17 november 2015, 22:36:11 PM
Informationen jag har fått är att den är permanent. Linje 8 ska bli MEX ca 2017-18, så flottan kommer nog den utökas med både 24m och några 18m som förstärkning

Fast det årtalet förutsätter att Malmö stad vaskar fram mycket pengar för anpassning av gator etc inom kort och pengar för det har man tyvärr inte i överflöd just nu.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Årsmodeller anges till 2013. Karossen ser ny ut är de nyligen ombyggd?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Tommy E

Jag funderade på om detta är den buss som visades på Persontrafikmässan förra året, någon som kan bekräfta det?

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Niclas Rosenius

Citat från: Tommy E skrivet 17 november 2015, 23:11:51 PM
Jag funderade på om detta är den buss som visades på Persontrafikmässan förra året, någon som kan bekräfta det?



   Det är samma buss, Tommy.

Citat från: Walter skrivet 17 november 2015, 23:05:44 PM
Årsmodeller anges till 2013. Karossen ser ny ut är de nyligen ombyggd?

   ExquiCity:n är några år gammal nu, om jag minns helt fel så visades den första på Busworld, Kortrijk 2011.

   //Niclas

AO

Citat från: Walter skrivet 17 november 2015, 23:04:20 PM
Fast det årtalet förutsätter att Malmö stad vaskar fram mycket pengar för anpassning av gator etc inom kort och pengar för det har man tyvärr inte i överflöd just nu.

Stadsmiljöavtalen som inrättas från staten kommer troligen ge Malmö en hel del pengar att göra de investeringarna för.

Tommy E

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 17 november 2015, 23:23:07 PM
   Det är samma buss, Tommy.
   //Niclas

Tackar, trevligt med ett reg.nr att sortera in den på! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Kimsan

Citat från: Walter skrivet 17 november 2015, 23:04:20 PM
Fast det årtalet förutsätter att Malmö stad vaskar fram mycket pengar för anpassning av gator etc inom kort och pengar för det har man tyvärr inte i överflöd just nu.

Dem var ganska bestämda där att 8an ska bli en MEX-linje, och årtalen dem sade var 2017-18. Hur det sen blir med pengar, bygge och annat det vet jag inte.

Dem tog upp det att tog 8år för Malmö Stad att åtgärda Regementsgatan. Dem började tjafsa om den sträckan när jag började köra på Arriva 2007, så vi får se hur lång tid det tar att MEXa 8an