Allvarlig bussolycka Uppsala

Startat av zjbus, 22 februari 2024, 16:06:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


toddetoddelito

Bild på den skadade bussen (en av Keolis Volvo-bussar, oklart vagnnummer) finns på Utryckning Uppsalas instagram. Särskilt förarsidan på bussens front ser rejält förstörd ut. Tankarna går till de drabbade, och särskilt de som skadats.

Bernt Talbrant

Efter en uppdatering på nämnda instagramsida kan man nu läsa att både bussföraren och bilföraren dessvärre omkommit.

Niclas 1987

chauffören på bussen   60år han med bilen 40år    inte halt på vägen  enligt nyheterna hade bussen varit inne på servis i januari.  Linje  844


BD

Dags att förstärka bussars högra hörn samt höja förarplatsen.

Möjligheten att överleva borde öka om förarplatsen höjs.

Bussbild

Björn Lövdahl

#6
Vad gör det för nytta att förstöra bussarnas högra hörn?
Många olyckor sker ju genom frontalkrock och då är det ju bussens vänstra hörn som är mest utsatt, dessutom sitter ju föraren på vänster sida
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Nico

Misstänker att ni talar om samma hörn fastän det troligen blev något slags freudiansk felsägning i BD:s inlägg ... dvs. står man framför ett fordon och tittar mot det, så är ju hörnet vid förarplatsen till höger. Sitter man dock bakom ratten, vilket torde vara den vanligaste platsen att utgå ifrån, så blir ju hörnet det vänstra. Bilden BD  länkar till visar i alla fall vänster hörn, men han får berätta själv hur det ligger till.

Sedan pågår forskning kring hur man ska förbättra säkerheten i bussar för idag är förarna i stort sett helt oskyddade. Det enda positiva är att riskerna börjar uppmärksammas mer och mer. Vill minnas att man bl.a. diskuterat olika former av förbättrat krockskydd. Norge har drabbats av en hel del olyckor där bussförare omkommit eller skadats svårt i en frontalkollision varför man på egen hand skärpt reglerna. Här kunde man hoppas att EU kunde ta efter, men ingen hindrar å andra sidan enskilda länder inom EU från att ta egna initiativ.

Lite på området.

https://www.bussmagasinet.se/2019/07/norsk-rapport-bussforare-samre-skyddade-an-andra-fordonsforare/

https://wataha.no/sv/2023/10/02/od-dzis-wobec-wszystkich-nowych-autobusow-obowiazuja-bardziej-rygorystyczne-wymogi-bezpieczenstwa/

https://www.bussmagasinet.se/2023/10/ny-rapport-battre-sakerhet-for-bussforare-behovs/
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Beställer man ens krockkudde i ratten när det inhandlas nya bussar nu för tiden?
Tycker det är sällan man ser utlösta kuddar i krockade linjevagnar.
Man kan ju hoppas att min observation är felaktigt och att bolagen tar den kostnaden om kudde inte är standard...

buskörare

Hur funkar airbags i lastbil/buss? Fösöker hitta bilder men det var svårt. Men nej, det mesta av säkerhet är säkert sånt man väljer bort av kostnadsskäl. Vi har line assist samt nödbroms på våra dubbeldäckare, men inte på de andra. Vi har också geofencing på dom, de har hastighetsspärrar på inlagda vägar. Vilket ska hindra att vi kör på vägar som inte är lämpliga för dd. Riktigt bra, måste jag säga!
Såg att Nobina beställde bussar med nån typ av TPMS (förvisso ingen säkehet men ändå bra att veta om man får punktering) till Nacka/Värmdö, vilket jag tyckte var bra. Det är ju i princip omöjligt att se om man får punktering på innerhjulet eller boggin.

Önskar dödavinkel-varnare mest.

Nico

Krockkudde är som sagt svårt att använda. Dels för att det är krångligt att få till en fungerande vinkel (i en bil står ju ratten nästan lodrätt), dels att många förare fortfarande kör utan att ta på sig säkerhetsbältet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin



Citat från: Nico skrivet 24 februari 2024, 00:49:44 AM... Norge har drabbats av en hel del olyckor där bussförare omkommit eller skadats svårt i en frontalkollision varför man på egen hand skärpt reglerna. Här kunde man hoppas att EU kunde ta efter, men ingen hindrar å andra sidan enskilda länder inom EU från att ta egna initiativ.

Lite på området.

https://www.bussmagasinet.se/2019/07/norsk-rapport-bussforare-samre-skyddade-an-andra-fordonsforare/

https://wataha.no/sv/2023/10/02/od-dzis-wobec-wszystkich-nowych-autobusow-obowiazuja-bardziej-rygorystyczne-wymogi-bezpieczenstwa/

https://www.bussmagasinet.se/2023/10/ny-rapport-battre-sakerhet-for-bussforare-behovs/

En olycka jag kommer att tänka på spontant är den i Fredrikstad i december 2022 där två bussar frontalkrockade i relativt låg fart:

https://www.nrk.no/ostfold/dodsulykken-ved-fredrikstadbrua_-kolliderte-i-35-kilometer-i-timen-1.16678489
Två relativt nya MAN-bussar blev totalt demolerade och orsakade den ena förarens död.
Om jag förstått andra artiklar om samma händelse blev den överlevande föraren misstänkt för vållande till annans död eller något liknande som en rutinåtgärd för att kunna utreda olyckan.
Jag vet inte om det blev rättegång i ärendet, men föraren skall ha fått en försvarsadvokat utsedd i samband med det.

Eftersom det är en relativt vanlig bussmodell även i Sverige blir det ju en tankeställare...

https://www.nrk.no/ostfold/samferdselsministeren-erkjenner-at-tryggingskrava-som-skal-innforast-ikkje-er-gode-nok-1.16330431
Här visas även de krav på krockskydd som finns i Norge idag.
Intressant att läsa där är att personbilar och lastbilar har betydligt bättre krockskydd än bussar där det verkar vara frivilligt att ha krockskydd överhuvudtaget.

Man verkar dock föreslå en ny stålbalk i fronten som ser ut som en liten portal ungefär för att skydda föraren vid frontalkollisioner.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk