Linjebuss SL H20/H20A

Startat av Bussmicke, 22 november 2021, 11:20:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Man fick några skönheter då man tog över Råsta..







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Tack för bilderna, behöll Linjebuss samma nummer på bussarna som de hade hos SL?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter Rost

Jag vill minnas att det var så, ja.

//Peter

toddetoddelito

Så snygga bilder, tack Micke!

Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 22 november 2021, 12:15:17 PM
Tack för bilderna, behöll Linjebuss samma nummer på bussarna som de hade hos SL?
Jo det gjorde de.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Fanns inte H20A 5382 hela tiden i Råsta?
(Blev ju ombyggd till H25 front efter olycka ifall någon undrar...)/Ulf

K R

Hej!

5382 levererades 1977 som H20, Volvo B58 med van Hool-kaross, liksom de i tråden övriga avbildade 5383 och 5399.
Efter brand ca 1983-84 karosserades 5382 om med Säffle-kaross och littererades då om till H20A.

Fronten ifråga förekom hos SL i ledvagnsutförande på ett gäng H22: 6060, 6084-6089, 6256-6293, 6425, 6442-6450, flygbusserien H23: 6451-6466
samt första serien av den bredare H24: 6244-6255.
Dock förekom emellertid denna svarta plastfront inte på H25.

En detalj i målningen på H20A 5382 var att den utfördes med en smal röd rand ovanför fönsterraden på sidorna.
Något som den delade med H2 6469, från början H2S, svänghjulsbussen som senare ombyggdes till konventionell dieseldrift.
Även H22 6256 och 6257 hade detta utförande av målningen.
Dessa tre senare nämnda hade emellertid inte den röda kantmålningen i fronten ovanför skyltskåpet som förekommer på H20A 5382.

mvh K R

Ulf Berlin

Tack för denna utförliga förklaring som skingrade en del.../Ulf

Robert Brink

Ahhhh, tack för bilderna på några favoritvagnar. Har kört alla tre många gånger, samtliga var väl dom som blev kvar längst i trafik om jag inte minns fel? Just 5382 var ingen favorit i början då jag tyckte den var lite slö, men så klart att den blev en favorit senare. :) H20 var otroligt trevliga vagnar att köra. På slutet plockade jag gärna ut någon av dom sista i trafik när tillfälle gavs, vet att jag bla körde 592 med H20 när det bara fanns ett fåtal i trafik.

//R

Bussmicke

Tog du bilder på H2O på 592?
Vore kul att se.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Nej, det var innan man hade en bra kamera i fickan. Vet att en annan Råstaförare också plockade ut H20 på nattlinnet, tror han skrev här tidigare. Kanske att han tog någon bild?

//R

John

Man skulle nog aldrig karossera om en utbränd buss idag.

S Svensson

Om kaross eller inte ? Jag är inte helt säker på varför berörd buss (5382) blev om karosserad.  För det normala förr i tiden var inte heller att ge ny kaross. På 1940-och 50 talet förekom detta.
En orsak till att bygga om en buss är att bussen måste återställas. Detta kan bero på att det skrivits leasingavtal. I princip får inte detta skrivas om. Då kan det bli billigare att bygga om en buss med försäkringspengar än att betala av på bussen 8-10 år framåt. Exempel på en variant på detta ämne är GS spårvagn 203. Kort sagt kolliderade denna. SJ pantsatte flera lok och vagnar på 90-talet utomlands. Man undantog då enstaka exemplar av vissa fordonstyper. Jag tror att SJ buss 3180 var svårt skadad men blev reparerad. Tror det var 3210 som blev skadad i Köpenhamn och denna kom ut en månad efteråt.  med reparerad kaross.Buss 1337 (Säffle) tor jag det var som brandskadades i Nättraby (trädgård med besöksnäring) på 70-talet. Några SKV skadades. 476 och 1258 fick helt nya fronter medan en SKV brandskadades i Göteborg och skrotades.
Går det att reparera en buss tror jag man gör detta. Om det är lite längre återstående tid kvar att betala av.

Bältes-Assar

SL höll väl inte på med leasing på 70 talet, det låter lite väl fantasifullt.

Det var väl en försäkringsskada helt enkelt, och då gäller försäkringsbolagens logik, går bilen att reparera så ska den repareras.

Lars-Håkan_E

Om jag minns rätt var inget försäkringsbolag inblandat.

Det blev helt enkelt billigare för SL att låta Säffle bygga en ny kaross på det gamla chassiet jämfört med att beställa en helt ny buss.

Idag skulle man sannolikt gjort en annan bedömning med en 5 år gammal buss.