Linjebuss och Connex Östgötabussar del 2 (1805-1806)

Startat av Ebermark, 08 januari 2022, 10:59:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Del två av Östgötabussarna kommer här. Denna gång blir det två ledbussar av en lite udda modell för Sverige. Volvo B10M med Ajokki City-kaross. Modellen fanns i ett större antal som tvåaxlad buss, men som ledbuss var den inte så vanlig. Dessa två bussar levererades till Linköpings Trafik 1985 med nummer 5264 och 5265. Till Linjebuss kom de 1998 där de fick nummer 1805 och 1806. Båda bussarna fanns kvar till juni 2004, 1805 gick i Motala medan 1806 gick i Linköping.

1805 avställd inför försäljning sommaren 2004, fotad i Linköping. Bakänden på 1806 syns även på bilden.


1806 en snöig kväll i december 2001 i Ryd i Linköping.


En akterbild på 1806 vid Björkö friskola utanför Ljungsbro hösten 2001.



Mack

Intressant modell, helt klart.
Lilla fönsterrutan baktill fick mig att haja till lite. Hur mycket "skillnad" gjorde den egentligen?

Ulf Berlin

Tack för bilderna på dessa särlingar.
Är inte"lilla rutan"för linjenumret?/Ulf

igel

Intressant buss vad är det för karossör? Wiima/Carrus? 

Har juförsig aldrig sätt aldrig sätt lösningen för upphängningen av vänsterspegeln, men fronten påminner lite om hur Helsingforsbussarna såg ut.

Bussmicke

Kaross står ju i början.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ebermark

Precis, Ajokki-kaross på bussarna. Carrus bildades 1989 genom en sammanslagning av de finska karossörerna Ajokki, Delta och Wiima. Så när dessa bussar tillverkades fanns inte Carrus ännu. Även om bolaget Carrus bildades 1989 så användes fortfarande de olika karossmärkena fram till åtminstone 1992.

Lite Wikipedia-info angående detta:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carrus_Delta