Söndagsbild del 61

Startat av Jona, 02 november 2008, 01:13:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Idag tar vi 2 städer på en gång med mitt kära broende-tema.
Berörda Bussnackare jag vill tacka för sällskapet är Jacke (Jacob med C) Yujin Zhang och David S. Tack för en trevlig dag....

Nästa, Hudiksvall, Hudiksvall! ropar damen när man närmar sig denna by med X-trafiks egna tåg.
Wikipedia berättar en massa, men då det inte har så mycket direkt relation till bilderna så länkar jag bara.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hudiksvall
Ett litet citat kan jag dock bjuda på:
Hudiksvall är en stad och centralort i Hudiksvalls kommun i Hälsingland, Gävleborgs län. Staden ligger längs kusten, längst inne i Hudiksvallsfjärden, ca 8 mil söder om Sundsvall och ca 13 mil norr om Gävle. Hudiksvall är Sveriges 76:e största tätort. (Slut citat)


Denna Kanal korsar av typ 1 tåg, 2 bil och 2 gångbroar. Den ena av gångbroarna intill järnvägsbron där står fotografen på några av dessa bilder.


På denna bro kör bara linje 1V och 4. På ingång till centrum minns jag inte om bussarna körde över kanalen på bro eller en överdäckning. Är det en bro ger det 3 bilbroar istället för 2.


Här ser man inte bron men bilden får följa med ändå eftersom man ser hamnbodarna som är så karaktäristiska för Hudiksvall. Men bron finns precis utanför bildens vänsterkant. Tittar man bakom bussen ser man den andra bron, som ligger närmare centrum-hållplatserna.

Kliver man på X-tåget eller varför inte linje 150 fast den går sällan så kommer man till nästa stad söderut på dryga timmen. Den ort jag snackar om är alltså Söderhamn.
Länk till Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6derhamn


i Söderhamn finns det 2 broar nära varandra. Den ena, ovanför bussen, är en lång bro som går nästan genom hela centrala Söderhamn längs med älven. På denna bro gick Ostkustbanan Gävle - Sundsvall - Härnösand en gång i tiden. Så på denna bro rusade tågen fram från 1926 till 1997 då banan flyttades utanför staden och ett nytt resecentrum anlades där.
Den andra bron korsar älven som rinner genom Söderhamn från Väst till Öst parallellt med Ostkustbanans forna viadukt.


Här har vi den omnända linje 150 som går från Sjukhuset i Uppsala till Hudiksvall via Gävle och Söderhamn.
Inom Gävleborgs Län (X) så är bussen upplåten för alla typer av resande med någon form av giltig biljett.


När denna resan planerades så var frågan om man skulle ta eftermiddagen i Söderhamn eller i Gävle.
Söderhamn vann av 2 huvudanledningar. För det första hade ingen av oss 4 (om jag minns rätt) varit hit och fotat tidigare. Sedan skulle det ju för tillfället bara finnas en Omnicity och för den delen ingen Omnilink i länet och därför ville vi fota den bussen i x-trafiklack medan den fanns kvar i länet.
Nu är jag ju inget direkt fan av just den bussmodellen men finns det bara en kan det ju vara trevligt och fota den.

Osså en fotnot, när bildernas tog fanns alltså bara denna. Men i augusti fick Bollnäs en Omnilink från ÖStersund som även försetts med X-trafiklack. Men vid tidpunkten var alltså denna en särling.


Här är en bild på samma buss men nu fotat från gång och cykelbanan som numera går på broarna och banvallen för gamla Ostkustbanan. Alltså den bro ni sett i bakgrunden på tidigare bilder.

Linje 60 som bussen trafikeras är Stadsbusslinjen i staden. Linjen utgår från E-center ett köpcenter i stadens västra del nära väg E4 och går sedan via industriområdet Tälje och genom Ett stort bostadsområde med namn Klossdammen, vidare förbi sjukhuset. Efter Sjukhuset så åker man ner för backen till Källparken och under den ovan visade förre detta järnvägsviadukt.
Köpmantorget angörs av linje 60 men även dom lokala landsbyggdslinjerna med nummer 61 till typ nummer 67. Medan linje 100 och andra linjer alltså bara angör Källgatan och Resecentrum. Många av dessa linjer startar vid sjukhuset, eller åtminstone passerar det.
Tillbaka till linje 60 nu. Efter Köpmantorget så kör bussen via en enkelriktad slinga i norra delen av staden. Åsgården, Norrberget för att nämna några. Slingan avslutas vid Köpmantorget och däreifrån går bussen tillbaka till E-center via ovan angivna färdväg.

Linje 60 går i dryga 60 minuters trafik från strax efter 7:20 till 17:55 vardagar och 9:35 till 15:55 lördagar. Styv tabell med avg på samma minutslag har bussen från 9 till 18 vardagar och hela lördagarna.

-----------------------------
Följande städer kan alltså för tillfället läggas till listan för brobilds-undertemat:

Hudiksvall
Luleå (Bergnäsbron)
Skellefteå (Parkbron)
Skellefteå (Viktoriabron X2)
Söderhamn
Umeå (sjukhusbacken)
Örnsköldsvik
Östersund (Frösöbron)

Byar/samhällen:

Bodbysund
Bjästa
Kvarnbyn
Kåge
Matfors
Åbyn

Sammanställning söndagsbild: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Nicklas K

Citat från: Jona skrivet 02 november 2008, 01:13:39 AM


På denna bro kör bara linje 1V och 4. På ingång till centrum minns jag inte om bussarna körde över kanalen på bro eller en överdäckning. Är det en bro ger det 3 bilbroar istället för 2.
MVH Jona


På ingång till centrum kör stadsbussarna över en bro på Trädgårdsgatan. Dessutom finns ytterligare en bilbro norr om denna på Kålhagsgatan. Summa 4 bilbroar över Sundskanalen som förbinder Storfjärden (hamnen) med Lillfjärden.

Mvh Nicklas K

Jona

Citat från: Nicklas K skrivet 02 november 2008, 03:53:15 AM
På ingång till centrum kör stadsbussarna över en bro på Trädgårdsgatan. Dessutom finns ytterligare en bilbro norr om denna på Kålhagsgatan. Summa 4 bilbroar över Sundskanalen som förbinder Storfjärden (hamnen) med Lillfjärden.

Mvh Nicklas K

Tack för rättelsen och kompletteringen, bra med lokala "infödda" ibland som har koll på sin stad.

/J
MVH Filosofen Jona

Nicklas K

Citat från: Jona skrivet 02 november 2008, 04:09:40 AM
Tack för rättelsen och kompletteringen, bra med lokala "infödda" ibland som har koll på sin stad.

/J

Haha !! Varsågod !! Kul att kunna vara till hjälp ! Synd att jag inte såg er den dagen bara och kunde ha hälsat på er !

/NK

Bussmicke

Ännu en en gång ett trevligt inslag på söndagen.
Tack
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 02 november 2008, 10:54:07 AM
Ännu en en gång ett trevligt inslag på söndagen.
Tack

Tack för alla glada och 3vliga kommentarer. Till Niklas K, en av dina kollegor såg oss vid flertalet tillfällen, fotade hans buss typ 4 - 5 gånger under dom timmar vi var i byn.  En äldre herre som jag sedan hann snacka med någon minut under uppehållet i centrum.

/J
MVH Filosofen Jona

Greger Larsson

Trevligt bildsvit. Detta blev min favorit-miljö-bild:


Jona

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 november 2008, 16:00:44 PM
Trevligt bildsvit. Detta blev min favorit-miljö-bild:

Tack Greger, kunde inte ha uttryckt mig bättre själv. Jo jag gillar den bilden ganska mycket jag också.

Ifall någon undrar så berörde jag inte linjenätet i Hudiksvall något i denna tråd. Ända linjen som berördes lite smått var linje 60 i Söderhamn. Anledningen till detta var ju som jag skrivit att det var själva bussen på linjen som var målet med besöket. Eftersom man bara har en stadslinje och 1 stadbuss så tyckte jag att ämnet hör ihop.

För er som vill veta mer om linjerna i Hudik och S-hamn så rekommenderar jag ett besök på www.x-trafik.se 

Ses

/J
MVH Filosofen Jona